دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1401 - 13:02
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مطرح کرد؛

از ایجاد ناحیه نوآوری تا توسعه دیپلماسی دانش‌بنیان در دانشگاه تهران

از ایجاد ناحیه نوآوری تا توسعه دیپلماسی دانش‌بنیان در دانشگاه تهران
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت:صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به عنوان تسهیل کننده و تضمین کننده تعهدات شرکت‌های دانش بنیان تاکنون توانسته است ۱۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت‌ها ارائه کند.
کد خبر : 819926

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صبح امروز نشست خبری اعلام سیاست‌های پارک علم و فناوری دانشگاه‌ تهران در حوزه‌های فناوری، نوآوری و گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان، همزمان با هفته پژوهش و فناوری و با حضور علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

علی اسدی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»  گفت: برای تحقق شعار سال باید دانشگاه‌ها قدم‌های مثبتی بردارند. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برنامه های متعددی را در راستای ریل‌گذاری و کمک به تحقق شعار سال برداشته است.

 وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات اساسی پارک علم و فناوری تهران توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری است. در سال ۱۴۰۱ دو پردیس علم و فناوری شهید چمران در استان البرز و پردیس علم و فناوری شهید علی محمدی را در فرهنگسرای بهمن افتتاح کردیم که موقعیت مناسبی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست بوم علم و فناوری کشور فراهم کرده است.  در حال حاضر ۲۵۰ شرکت دانش بنیان در پارک دانشگاه تهران مستقر هستند و ۴۰۰ شرکت دیگر نیز آمادگی خود را برای استقرار در این پارک اعلام کرده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه افزود: یکی از سیاست های مهم ما کمک از ایده‌ها و استارتاپ‌ ها و ایده‌های دانشجویی است. اعتثاد ما این است که دانشجوی فارغ‌التحصیل باید دستاورد و رساله‌ی خود را به سمت تولید ثروت از علم سوق دهند.بر این اساس تا پایین سال ۱۴۰۰، ۹ شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را به ۱۵ شعبه ارتقا دادیم.

اسدی در ادامه درباره محل استقرار شرکت های دانش بنیان توضیح داد: ما توانسیتم  فضاهای فیزیکی که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و... قرار می‌گیرد را به کمک سازمان‌های دولتی در طول سال به دو برابر ارتقا دهیم.دانشگاه تهران، املاک مجاور این دانشگاه را از میدان انقلاب تا بلوار کشاورز خریداری کرده است و بنا بر دستور رئیس دانشگاه تهران، این اراضی در اختیار شرکت‌های فناور قرار می‌گیرد که بخشی از این اراضی مناسب‌سازی برای استقرار شرکت‌ها شده است.

وی  با اشاره به اهمیت بهم رسانی سرماگذاران به شرکت های دانش بنیان گفت:ما در حال برنامه‌ریزی برای راه اندازی شبکه سرمایه‌گذاری نیز هستیم تا میان سرمایه‌گذاران و سرمایه پذیران ارتباط برقرار شود. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان هاب تمام پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در قالب این شبکه میان سرمایه‌گذاران و سرمایه پذیران ارتباط برقرار می‌کند. همچنین به منظور توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان اداره تجاری سازی را راه اندازی کرده‌ایم که به صورت رایگان در زمینه مسائل حقوقی، بیمه ‌و... به شرکت‌های دانش‌بنیان مشاوره می‌دهند. 

وی درباره ایجاد ناحیه نوآوری دانشگاه تهران گفت: ما به دنبال عقد تفاهم نامه‌ با شهرداری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ریاست جمهوری و وزارت علوم برای ایجاد ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هستیم. ایجاد این ناحیه نوآوری که از بزرگراه همت تا میدان بهمن امتداد دارد می‌تواند به فعالیت‌های علمی و فناوری دانشگاه بسیار کمک کند.

 اسدی توجه به دیپلماسی دانش‌بنیان را یکی از برنامه‌های مهم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانست و توضیح داد: دیپلماسی دانش بنیان یعنی بتوانیم فعالیت های شرکت‌های دانش بنیان را بین المللی کنیم بسیاری از محصولات فناورانه این شرکت‌ها قابلیت صادرات به سایر کشورها را دارد. بر این اساس با کشورهای منطقه در تعاملات خوبی برقرار کردیم. به طور مثال هفته آینده برای ایجاد پارک علم و فناوری مشترک تهران در کشور ونزوئلا میزبان سفیر این کشور خواهیم بود. همچنین با دانشگاه مسکو در کشور روسیه در حال تبادل هستیم تا دیپلماسی فناوری را در کشور توسعه دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به پتانسیل مناطق آزاد برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مناطق آزاد می توانند در صادرات محصولات دانش‌بنیان و واردات مواد خام موردنیاز این شرکت‌ها به ما کمک کنند از این رو همکاری خود را با مناطق آزاد آغاز کردیم.

 اسدی به منظور ترویج فرهنگ نواوری و کارآفرینی در کشور از ایجاد و راه اندازی مرکز ترویج و توسعه کسب و کار در پارک علم و فناوری تهران خبر داد.

 در ادامه رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از اعطای جایزه فناوری و نوآوری یونسکو خبر داد و گفت: دبیرخانه این جایزه در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است و احکام اعطای این جایزه از سوی رئیس دانشگاه تهران ابلاغ خواهد شد.این جایزه در آذر ماه سال آینده به فناوران و نوآوران اعطا شود.

اسدی با اشاره به ارائه یارانه تجاری‌سازی با همکاری وزارت علوم گفت: این یارانه به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تولید فناوری اعطا خواهد شد.

وی در انتها گفت:صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به عنوان تسهیل کننده و تضمین کننده تعهدات شرکت های دانش بنیان تاکنون توانسته است 1600میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت‌ها ارائه کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته