دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فضای مجازی به زبان ساده/۱۰۴؛

«فیبر تاریک» در چه مواردی کاربرد دارد؟

«فیبر تاریک» در چه مواردی کاربرد دارد؟
توسعه‌دهندگان شبکه‌های ارتباطی برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی در مواردی خاص از «فیبر تاریک» استفاده می‌کنند.
کد خبر : 816809

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، گسترش شبکه ارتباطات بستر لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال در سراسر جهان است و دولت‌ها به منظور ارائه تسهیلات متنوع به فعالان این حوزه با استفاده از ابزارهای ارتباطی برنامه‌ریزی دقیقی می‌کنند. یکی از پرکاربردترین زیرساخت‌‍‌های ارتباطی شبکه فیبر نوری است.

امروزه در اقصی نقاط جهان برای دستیابی به سرعت و کیفیت بالا در انتقال داده از شبکه فیبر نوری به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. اگرچه هزینه راه‌اندازی شبکه فیبر نوری نسبت به دیگر دیگر روش‌های گسترش پوشش شبکه ارتباطات در یک منطقه جغرافیایی خاص بیشتر است ولی بررسی‌ها حاکی از آن است که فیبر نوری در بلند مدت امکان توسعه هر دو شبکه ارتباطات سیار و ثابت را فراهم کرده و به واسطه تأمین نیازهای ارتباطاتی کاربران درآمدزایی در حوزه اقتصاد دیجیتال را افزایش می‌دهد.

به طور کلی یکی از مسیرهای ارتباط بین مراکز داده و سیستم‌های شخصی استفاده از «فیبر تاریک» هست. فیبر تاریک به کابل‌های فیبر نوری مازادی اطلاق می‌شود که ارائه دهنده خدمات ارتباطی در کنار فیبر نوری از آن استفاده می‌کند. به این فیبر نوری‌های اضافی فیبر تاریک(Dark Fiberr) گفته می‌شود و هدف آنها صرفه جویی در هزینه‌های کابل کشی فیبر نوری، با درنظر گرفتن امکان توسعه بستر فیبر مورد نیاز است.

هنگامی که شبکه فیبر نوری راه‌اندازی می‌شود بسیاری از شرکت‌ها برای پاسخگویی به رشد فزاینده تبادل دیتا توسط کاربران زیرساخت‌ها خود را بیش از نیاز کنونی در نظر می‌گیرند. این آینده‌نگری در رابطه با زیرساخت و پیشرفت‌های فنی که در بسته‌بندی دیتا صورت گرفته نشان دهنده ظرفیت مازاد شبکه‌های فیبر نوری است که مورد استفاده قرار ندارد. بنابراین شبکه‌های «فیبرتاریک» توسعه داده شدند که از این ظرفیت اضافی استفاده کنند. از اصطلاح فیبر تاریک برای تعریفی به منظور فعالیت اجاره کابل فیبر نوری تاریک توسط ارائه‌دهندگان و اپراتورهای شبکه استفاده می‌شود.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته