دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1401 - 13:14
توسط گروهی از محققان؛

فناوری جذب کربن دی اکسید اختراع شد/ تحول در مسیر کنترل گازهای گلخانه‌ای

فناوری جذب کربن دی اکسید اختراع شد  تحول در مسیر کنترل گازهای گلخانه‌ای
دانشمندان روشی جدید برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش سطح گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین ابداع کردند.
کد خبر : 814294

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، گروهی از محققان دانشگاه ساری(Surrey) در تحقیقات اخیر خود فناوری جدید برای جذب گاز کربن دی اکسید و تبدیل این گاز گلخانه‌ای به مواد شیمیایی مفید کشف کردند. در واقع فناوری به دانشمندان کمک می‌کند تا علاوه بر کنترل میزان تولید گاز کربن دی اکسید، گازهای مصنوعی که به محیط زیست آسیب نمی‌زند تولید کنند.

جذب گاز کربن دی اکسید(CO2) و تبدیل آن به مواد شیمیایی مفید فرایندی است که سالهاست دانشمندان به دنبال آن هستند و حالا با معرفی فناوری که قادر به انجام این فرایند باشد گام مهمی در زمینه کاهش سطح گازهای گلخانه‌ای برداشته می‌شود. یکی از محققان ارشد دانشگاه ساری می‌گوید «فناوری جاذب گاز کربن دی اکسید و تبدیل آن به گازهای غیرسمی نقطه عطفی برای به صفر رسانی تولید گازهای سمی در صنایع مختلف است.»

به گفته این محقق «تفکر فعلی در خصوص شیوه تولید مواد شیمیایی باید تغییر کند زیرا روش‌های کنونی متکی به سوخت فسیلی هستند و آسیب گسترده‌ای به محیط زیست می‌زنند. با این فناوری می‌توانیم مواد شیمیایی با میزان کربن دی اکسید بسیار کمتری تولید و هیدروژن تجدیدپذیر را جایگزین این گاز سمی کنیم.»

بیشتر بخوانید:

معضلی به بزرگی گرمایش جهانی با گازهای گلخانه‌ای/ شاید ادامه زندگی در برخی نقاط سیاره آبی ناممکن شود!

فناوری جاذب گاز کربن دی اکسید و تبدیل این گاز به مواد شیمیایی مفید هنوز گواهی ثبت اختراع نگرفته است ولی با توجه به کاربرد حیاتی این فناوری و سرعت بالای تغییرات اقلیمی در اقصی نقاط جهان احتمالاً به زودی گواهینامه‌های مربوطه برای آن صادر می‌شود. در این روش از فناوری DFM استفاده شده است. این فناوری به سرعت با گاز کربن دی اکسید وارد واکنش شده و به عنوان یک واکنش دهنده بسیار سازگار شناخته می‌شود.

فناوری طراحی شده توسط محققان دانشگاه ساری با کنترل تولید گاز‌های گلخانه‌ای کمک بزرگی به پایین آمدن سرعت گرمایش جهانی می‌کند. محققان دانشگاه ساری می‌گویند «این فناوری علاوه بر کارایی در زمینه جذب گاز کربن دی اکسید برای سالم‌سازی آب آشامیدنی، خوارک دام و محصولات غذایی مورد استفاده انسان‌ها نیز کاربرد دارد.» طبق اطلاعات اعلام شده این فناوری ظرفیت جذب ۳۶ هزار تن گاز کربن دی اکسید را در سال دارد.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته