دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1401 - 16:35

کتاب‌هایی که در پادکست‌ها معرفی شدند!

کتاب‌هایی که در پادکست‌ها معرفی شدند!
در این مقاله فهرستی از بهترین کتاب‌هایی که امسال در این پادکست‌ها مطرح شدند می‌پردازیم. اگر پس از مطالعۀ این مطلب به صرافت مطالعۀ کتاب‌ها افتادید، می‌توانید برای خرید کتاب با تخفیف به سیبوک مراجعه کنید.
کد خبر : 814162

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، در میان پادکست‌های پرطرفدار فارسی برخی از آن‌ها به معرفی کتاب‌های مختلف می‎پردازند. در این مقاله فهرستی از بهترین کتاب‌هایی که امسال در این پادکست‌ها مطرح شدند می‌پردازیم. اگر پس از مطالعۀ این مطلب به صرافت مطالعۀ کتاب‌ها افتادید، می‌توانید برای خرید کتاب با تخفیف به سیبوک مراجعه کنید.

دوباره فکر کن

به رفتارتان دقت کنید، آیا به عقاید منسوخ شده‌تان چسبیده‌اید؟ شاید این‌طور باشد چون نگه داشتن ایده‌های قدیمی احساس خوبی در انسان ایجاد می‌کند حتی اگر شواهد منطقی این ایده‌ها‌ را رد کرده باشند. آدام گرانت، متخصص روانشناسی صنعتی و سازمانی کتاب دوباره فکر کن را در سال ۲۰۲۱ در آمریکا منتشر کرد. او اعتقاد دارد که بسیاری از ما اطرافمان را پُر از افرادی کرده‌ایم که همیشه با ما موافق هستند، اما در اصل باید به سمت افرادی برویم که افکارمان را به چالش می‌کشند. اما چرا؟ آدام گرانت بر این عقیده است که باورهای ما در طول زندگی شکل می‌گیرد اما باید هر از گاهی باورهایمان را زیر سؤال ببریم و این کار اصلاً ساده نیست. آدام گرانت در این کتاب به شما یاد می‌دهد که چطور ذهن‌تان را تغییر دهید و افکار منسوخ‌شده‌تان را زیر سؤال ببرید. کتاب دوباره فکر کن پس از انتشار تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز شد.  

خرید کتاب دوباره فکر کن از سیبوک

کتاب دوباره فکر کن

مافیای بمب افکن

مافیای بمب افکن (طولانی‌ترین شب جنگ جهانی دوم) نوشتۀ مالکوم گلدول خبرنگار، نویسنده و سخنران عمومی کانادایی است. گلدول در این کتاب به بررسی مافیای بمب افکن ایالات متحده در جنگ جهانی دوم می‌پردازد. او در این کتاب با ترکیب داستان یک نابغۀ هلندی و کامپیوتر خانگی‌اش، یک روان‌شناس بریتانیایی و شیمی‌دانان پیرومنتیک در هاروارد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اخلاقی در تاریخ مدرن آمریکا را بررسی کرده است. اکثر متفکران نظامی در سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم، هواپیما و بمباران هوایی را ایدۀ ثانویه می‌دانستند. اما گروه کوچکی از استراتژیست‌های آرمان‌گرا یا همان مافیای بمب افکن گفتند که شاید بمباران دقیق هوایی بتواند دشمن را فلج کرده و خسارت جنگ را کمتر کند. اما بمباران توکیو در مرگبارترین شب جنگ، که زاییدۀ فکر ژنرال کورتیس لی‌می بود و جان هزاران ژاپنی غیرنظامی را گرفت، تمام این استراتژی‌ها را زیر سؤال بُرد.

کتاب مافیای بمب افکن

زنان نامرئی

زنان نامرئی کتابی از کرولاین کریادو پرز، روزنامه‌نگار، فعال مدنی و فمنیست بریتانیایی است. او در این کتاب از دنیای طراحی شده برای مردان و سوگیری داده‌ها صحبت می‌کند. داده‌ها برای دنیای مدرن اساسی هستند. از توسعۀ اقتصادی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، از آموزش تا سیاست‌های عمومی، ما برای توسعه و تخصیص منابع و تصمیم‌گیری‌های حیاتی به اعداد و ارقام تکیه می‌کنیم. اما در بسیاری از این داده‌ها هیچ‌کس جنسیت را در نظر نمی‌گیرد چون مردان به طور پیش‌فرض در این سیستم گنجانده شده‌اند. تعصب و تبعیض بخش عظیمی از این سیستم‌ها شده است و این زنان هستند که بهای این تعصبات را با زمان، پول و اغلب جان خود می‌پردازند. کریادو پرز در این کتاب به علت اصلی و تکان‌دهندۀ نابرابری جنسیتی در این سیستم و داده‌ها پرداخته است. این کتاب بر اساس مطالعات گسترده در ایالات متحده، بریتانیا و سراسر جهان نوشته شده و نگاه شما را به جهان تغییر خواهد داد. کتاب زنان نامرئی برندۀ جایزۀ کتاب علمی انجمن سلطنتی بریتانیا و کتاب تجاری سال فایننشال تایمز شد.

سیرک شبانه

سیرک شبانه رمان فانتزی ارین مورگنشترن است که اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. نویسنده در این رمان جذاب به داستان سیرکی مرموز و جادویی پرداخته است. سیرکی که بی‌هیچ و خبر و اطلاعیه‌ای ناگهان از ناکجاآباد بنا می‌شود و به همان سرعت هم ناپدید می‌شود. این سیرک واقعاً جادویی است و هیچ‌کس در این سیرک از ترفند و حقه استفاده نمی‌کند! شعبده‌بازهای سیرک واقعاً کت‌هایشان را تبدیل به کلاغ می‌کنند و پیشگو‌هایش واقعاً آیندۀ شما را پیش‌بینی می‌کنند. اما داستان اصلی سیرک شبانه در مورد دو شعبده‌باز قدیمی است، دو شعبده‌بازی که از دوران دور با هم به رقابت می‌پرداختند و حالا قرار است شاگردانشان به جای آن‌ها به رقابت بپردازند، دو شاگردی که نمی‌دانند این چالش و رقابت برایشان چه عواقبی خواهد داشت و عاشق هم می‌شوند. رمان سیرک شبانه به بیش از دوازده زبان ترجمه و برندۀ جایزۀ سالانۀ لوکوس بهترین رمان اول شد.

حرمسرای قذافی

در سال ۲۰۱۱، آنیک کوژان، فمنیست و خبرنگار فرانسوی مجلۀ لوموند مقاله‌ای شوکه‌کننده با عنوان «برده‌های جنسی قذافی» نوشت که داستان ثریا، زن بیست و دو سالۀ لیبیایی را روایت می‌کرد که از ۱۵ سالگی ربوده و زندانی شده بود. ثریا به مدرسه می‌رفت که دزدیده شد و به محوطۀ کاخ قذافی بُرده شد و آن‌جا به زنان جوانی پیوست که مورد آزار، تجاوز و تحقیر خشونت‌آمیز قرار می‌گرفتند. در سال ۲۰۱۲ کوژان برای ادامۀ تحقیقاتش به لیبی بازگشت و کتاب حرمسرای قذافی را برای بازگویی سرنوشت بسیاری از زنان دیگر این کشور نوشت و این کتاب نقطۀ شروع این خبرنگار بود. تجاوز جنسی در لیبی یک تابو است و کوژان برای جمع‌آوری داستان‌های این زنان تلاش زیادی کرد و جان خود را به‌خطر انداخت.

عوضی

عوضی رمان طنزِ ژوئل اگلوف رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس معاصر اهل فرانسه است. این کتاب اولین بار در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. داستان کتاب عوضی در مورد مردی معمولی است، که چهره‌ای بسیار معمولی دارد، دو چشم، یک بینی، یک دهان که شما را به یاد کسی می‌اندازد! این مرد در یک خانۀ معمولی زندگی می‌کند و به‌ندرت به سر کار می‌رود. روزها را به بطالت می‌گذراند، در خیابان قدم می‌زند و هر دو هفته یک‌بار سوار قطار می‌شود و به شهری دیگر می‌رود تا چند ساعتی با عمه‌اش وقت بگذراند. این مرد به ظاهر معمولی کم‌کم متوجه می‌شود که دائما او را با دیگران اشتباه می‌گیرند. مردم در خیابان مطمئن هستند که او را قبلاً جایی دیده‌اند. او از روی ادب با همه موافقت می‌کند البته گاهی هم فردی که او را با آن عوضی می‌گیرند به‌نظرش آدم جالبی می‌آید و در موردش کنجکاو می‌شود. زندگی روزمرۀ این مرد تا حدودی تحت تأثیر شخصیت‌های متعددی قرار می‌گیرد که آن‌ها را با او عوضی می‌گیرند.

چگونه کمال‌گرا نباشیم

از سنین پایین به بچه‌ها آموزش می‌دهند که درون خطوط رنگ‌آمیزی کنند و هر رنگی که از خط بیرون بزند باید پاک بشود. کمال‌گرایی همین‌گونه پدید می‌آید و به طور طبیعی ذهن را محدود می‌کند. کمال‌گرا نبودن ما را از محدودیت‌ها رها می‌کند، اگر کمال‌گرا نباشید به خودتان اجازۀ اشتباه کردن می‌دهید و کمتر خود را قضاوت خواهید کرد. کتاب خودیاری چگونه کمال‌گرا نباشیم اثر استفان گایز، نویسنده، بلاگر و کارآفرین آمریکایی است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این کتاب با علم اصلاح رفتار مستقیماً بر ریشه‌های کمال‌گرایی تمرکز کرده و در نتیجه روشی جدید و برتر برای تغییر ایجاد می‌کند. اگر کمال‌گرا نباشید خود را مجبور نمی‌کنید که زندگی کاملی داشته باشید، می‌توانید شادتر و سالم‌تر زندگی کنید و تنها به انجام کارهای مهم بپردازید.

قدرت عادت

آگاهی انسان، توانایی شگفت‌انگیز بر تأمل، تفکر و انتخاب بزرگ‌ترین دستاورد تکاملی بشر مدرن است. از میان تمام ویژگی‌های تکاملی ما چیزی داریم که از بقیه باارزش‌تر است و آن انجام کارهای ساده بدون تفکر است. چارلز دوهیگ، خبرنگار برندۀ جایزۀ نیویورک تایمز، کتاب قدرت عادت را در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد. او در این کتاب شما را به لبۀ هیجان‌انگیز اکتشافات علمی می‌برد که این اکتشافات توضیح می‌دهند چرا عادت‌ها وجود دارند و چگونه می‌توان این عادت‌ها را تغییر داد. دوهیگ با استفاده از مقالات تحقیقی و پژوهش‌های پزشکی به بررسی نحوۀ ساخت و شکل‌گیری عادت‌ها و نحوۀ تأثیرپذیری و تأثیرگذاری‌ آن‌ها بر زندگی می‌پردازد.

سواد روایت

کتاب سواد روایت اثر اچ پورتر ابوت، محقق انگلیسی است و اولین بار در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این کتاب منبعی کامل و کاربردی دربارۀ روایت است. در این کتاب نویسنده توضیح می‌دهد که روایت چیست، چگونه ساخته می‌شود و چگونه عمل می‌کند و ما چگونه بر اساس روایت عمل می‌کنیم، روایت چگونه منتقل می‌شود و چگونه با تغییر رسانه یا بافت فرهنگی تغییر می‌کند. پورتر ابوت تأکید می‌کند که روایت نه تنها در هنرها بلکه همه‌جا و حتی در مسیر زندگی عادی مردم نیز یافت می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله برخی از بهترین کتاب‌هایی را که امسال در پادکست‌های فارسی معرفی شده‌اند مرور کردیم. اگر این کتاب‌ها را خوانده‌اید نظرتان را در زیر مقاله بنویسید. این کتاب‌ها با تخفیف ویژه در فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک در دسترس شما هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته