دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کشف جدید محققان؛

مولکولی که با بیش از ۳۰۰ باکتری مقاوم به دارو، مبارزه می‌کند

مولکولی که با بیش از ۳۰۰ باکتری مقاوم به دارو، مبارزه می‌کند
محققان موفق شدند دارویی با نام فابیمایسین که در برابر بیش از ۳۰۰ ایزوله بالینی مقاوم به دارو قوی است را تولید کنند.
کد خبر : 811075

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از (سای تک دیلی)، از آنجایی که باکتری‌هایی که باعث عفونت دستگاه ادراری می‌شوند در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم‌تر می‌شوند، درمان آن‌ها روز به روز دشوارتر می‌شود.

در مطالعه‌ای که در ACS Central Science منتشر شد، محققان کشف یک مولکول جدید را گزارش کردند که باکتری‌های مقاوم به دارو را در آزمایش‌های آزمایشگاهی و همچنین در موش‌های مبتلا به ذات الریه و عفونت‌های دستگاه ادراری سرکوب می‌کند.

به گفته محققان، ترکیب فابیمایسین ممکن است روزی برای درمان عفونت‌های باکتریایی شدید در انسان استفاده شود.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، باکتری‌های گرم منفی گروهی از میکروب‌ها هستند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آلوده می‌کنند و منجر به بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه، عفونت‌های مجاری ادراری و عفونت‌های جریان خون می‌شوند.

این باکتری‌ها دارای سیستم‌های دفاعی قدرتمندی هستند، یعنی دیواره‌های سلولی سختی که اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها را بیرون نگه می‌دارد و پمپ‌هایی که به‌طور مؤثر آنتی‌بیوتیک‌هایی را که داخل آن‌ها نفوذ می‌کند، از بین می‌برد و درمان آن‌ها را به‌ویژه چالش برانگیز می‌کند.

میکروب‌ها همچنین ممکن است برای فرار از چندین دارو جهش پیدا کنند. علاوه بر این، درمان‌هایی که کار می‌کنند خیلی خاص نیستند و باعث می‌شوند تا باکتری‌های مفید را نیز از بین ببرند، بنابراین پل‌هرگنروتر و همکارانش می‌خواستند دارویی طراحی کنند که بتواند در دفاع از باکتری‌های گرم منفی نفوذ کند و عفونت‌ها را درمان کند، در حالی که سایر میکروب‌های مفید را دست نخورده باقی بگذارد.

این تیم با آنتی بیوتیکی شروع کرد که علیه باکتری‌های گرم مثبت فعال بود. آن‌ها سپس یک سری اصلاحات ساختاری انجام دادند که معتقد بودند به آن اجازه می‌دهد در برابر سویه‌های گرم منفی عمل کند.

یکی از ترکیبات اصلاح شده، به نام فابیمایسین، در برابر بیش از ۳۰۰ ایزوله بالینی مقاوم به دارو قوی است و در عین حال نسبت به پاتوژن‌های گرم مثبت خاص و برخی از باکتری‌های معمولاً بی‌ضرر که در بدن یا روی بدن انسان زندگی می‌کنند، نسبتاً غیر فعال باقی می‌ماند.

علاوه بر این، مولکول جدید میزان باکتری‌های مقاوم به دارو را در موش‌های مبتلا به ذات‌الریه یا عفونت‌های مجاری ادراری به سطوح قبل از عفونت یا کمتر کاهش داد و عملکردی مشابه یا بهتر از آنتی‌بیوتیک‌های موجود در دوز‌های مشابه داشت.

محققان بر این باورند که نتایج نشان می‌دهد که فابیمایسین روزی می‌تواند درمان موثری برای عفونت‌های سرسخت باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته