دیابت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را دو برابر می‌کند؛

محققان: نوع خاصی از رژیم غذایی می تواند علائم زوال عقل را کاهش دهد

محققان از داده‌های اولیه و مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی برای بیماران آلزایمر ایمن است.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از (سای تک دیلی)، به نظر می‌رسد چرخه‌های کوتاه یک رژیم کم کالری که روزه داری را تقلید می‌کند، التهاب را کاهش داده و زوال شناختی را در مدل موش‌های مبتلا به آلزایمر به تاخیر می‌اندازد.

طبق تحقیقات جدید به رهبری دانشکده پیری لئونارد دیویس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC)، به نظر می‌رسد چرخه‌های رژیمی که روزه‌داری را شبیه‌سازی می‌کند، علائم آلزایمر را در موش‌هایی که به‌طور ژنتیکی برای ابتلا به این بیماری دستکاری شده‌اند، کاهش می‌دهد.

این مطالعه اخیرا در مجله Cell Reports منتشر شده است.

این تیم به رهبری پروفسور والتر لونگو و شامل پروفسور‌های کریستین پایک و پینچاس کوهن، کشف کردند که موش‌هایی که چندین دوره رژیم غذایی تقلید روزه را گذرانده بودند، آسیب‌شناسی آلزایمر کمتری را نشان دادند. سطوح پایین‌تری از دو ویژگی مهم این بیماری کشف شد: آمیلوئید بتا، محرک اصلی تجمع پلاک در مغز، و پروتئین تاو هیپرفسفریله شده، که در مغز ایجاد گره می‌کند. آن‌ها همچنین دریافتند که التهاب مغز کاهش یافته و موش‌ها در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند، در تست‌های شناختی بهتر عمل کردند.

رژیم غذایی تقلید کننده روزه (FMD) سرشار از چربی‌های غیراشباع و کم کالری، پروتئین و کربوهیدرات است و در نظر گرفته شده است تا اثرات روزه داری فقط آب را تقلید کند و در عین حال مواد مغذی ضروری را نیز ارائه دهد. تحقیقات قبلی به رهبری Longo نشان داده است که چرخه‌های کوتاه مدت و دوره‌ای FMD اثرات مفیدی بر روی موش و انسان دارد، از جمله ترویج بازسازی سلول‌های بنیادی، کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی، و کاهش عوامل خطر سرطان، دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن.

نتایج امیدوار کننده در مدل موش آلزایمر

این تیم در کنار موش‌های سالم، دو مدل موش آلزایمر، E۴FAD و ۳xTg را بررسی کردند. در طول این مطالعه، موش‌ها به مدت ۴ یا ۵ روز دو بار در ماه با رژیم غذایی تقلید کننده روزه تغذیه شدند و به آن‌ها اجازه داده شد که به طور معمول بین چرخه‌های FMD غذا بخورند. در یک آزمایش طولانی مدت برای مشاهده اثرات در موش‌های مسن، موش‌های ۳xTg به مدت ۳۰ دوره در ۱۵ ماه در رژیم غذایی قرار گرفتند. آزمایش‌های کوتاه‌مدت در موش‌های ۳xTg و E۴FAD از یک چرخه FMD تا ۱۲ چرخه در ۶ ماه متغیر بود.

در هر دو مدل، موش‌هایی که تحت دوره‌های FMD قرار گرفتند، کاهش امیدوارکننده‌ای در آمیلوئید بتا - که پلاک‌های چسبنده و مخرب در مغز را تشکیل می‌دهند - و آسیب‌شناسی تاو در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی استاندارد داشتند، نشان دادند. موش‌های FMD همچنین سطوح پایین‌تری از التهاب مغز را نشان دادند، از جمله کاهش تعداد میکروگلیا‌های فعال، سلول‌های ایمنی که به دنبال پاتوژن‌ها و نابودی آن‌ها هستند و سلول‌های آسیب‌دیده در مغز. علاوه بر این، موش‌های تحت رژیم، سطح پایین‌تری از استرس اکسیداتیو را نشان دادند که با آسیب رساندن به نورون‌ها و کمک به تجمع آمیلوئید در مغز، در آسیب‌شناسی آلزایمر نقش دارد.

لونگو توضیح داد که این مطالعه به طور خاص به "سوپراکسید" رادیکال آزاد به عنوان عامل اصلی آسیبی که در این مدل‌های موش آلزایمر رخ می‌دهد اشاره کرد.

از نظر ظاهری، موش‌های هر دو مدل آلزایمر که تحت FMD قرار گرفتند، نسبت به همتایان رژیم غذایی استاندارد خود، کاهش شناختی کمتری نشان دادند. رفتار شناختی، از جمله کاوش و عملکرد در پیچ و خم ها، در موش‌های جوان قبل از شروع رژیم غذایی و دوباره پس از چندین ماه رژیم غذایی استاندارد یا چرخه‌های FMD دو بار در ماه مورد آزمایش قرار گرفت. موش‌های آلزایمری که FMD دریافت کردند عملکرد قابل‌توجهی نسبت به موش‌های آلزایمر با رژیم‌های استاندارد داشتند و در برخی موارد مشابه موش‌های کنترل غیر مستعد آلزایمر عمل کردند، که نشان می‌دهد زوال شناختی به طور قابل‌توجهی کند شده است.

چرخه‌های FMD در معکوس کردن طیفی از نشانگر‌های آسیب شناسی و همچنین نقص‌های شناختی در دو مدل اصلی موش برای بیماری آلزایمر مؤثر به نظر می‌رسید. لونگو گفت که نتایج امیدوارکننده است.

یک مطالعه بالینی کوچک امکان سنجی را برای انسان بررسی می‌کند

علاوه بر مطالعه روی موش، لونگو و همکارانش همچنین داده‌هایی را از یک کارآزمایی بالینی کوچک فاز ۱ از رژیم غذایی تقلید کننده روزه در بیماران انسانی که با اختلالات شناختی خفیف یا بیماری آلزایمر خفیف تشخیص داده شده بودند، وارد کردند. چهل بیمار از این قبیل که سالم بودند و از حمایت خانواده برخوردار بودند به طور تصادفی به یک رژیم غذایی تقلید کننده روزه ۵ روزه در ماه یا یک دوره ۵ روزه که در آن ناهار یا شام با یک وعده غذایی مبتنی بر ماکارونی یا برنج جایگزین می‌شد، قرار گرفتند.

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که FMD برای بیماران مبتلا به اختلال خفیف یا بیماری آلزایمر اولیه ایمن و امکان پذیر است. لونگو گفت که آزمایش‌های بیشتر در کارآزمایی بالینی در حال انجام، عملکرد شناختی، التهاب و موارد دیگر را اندازه‌گیری می‌کند.

سایر آزمایشات اولیه رژیم غذایی که توسط Longo و همکارانش منتشر شد، مزایای دیگری از یک چرخه ماهانه مانند کاهش توده چربی بدون از دست دادن توده عضلانی و بهبود عوامل خطر متابولیک قلبی، به ویژه در افراد دارای اضافه وزن یا چاق را نشان داد.

قابل ذکر است، در یک کارآزمایی بالینی که اخیراً منتشر شده و لونگو یکی از نویسندگان آن بود، چرخه‌های FMD با پسرفت بیماری در بیماران دیابتی مرتبط بود.

به گفته انجمن آلزایمر، دیابت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تقریباً دو برابر می‌کند.

برچسب ها: زوال عقل