دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1398 - 10:49

فشار خون بالا زوال عقل می‌آورد

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی میان فشار خون بالا و خطر ابتلا به زوال عقل وجود دارد.
کد خبر : 410780
getting-blood-pressure-test_1600.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از فیوچریتی، نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه ایالتی آستین نشان می‌دهد که کنترل فشار خون می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و اختلالات شناختی را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد.


گروه تحقیقاتی با بررسی تصاویر ام‌آر‌ای 449 بزرگ‌سال با فشار خون بالا به نتایج جالبی دست یافتند. افرادی که فشار خون سیستولی پایین از 120 میلی‌گرم جیوه دارند، ضایعات ماده سفید کمتری روی مغزشان دارند اما میزان کاهش حجم مغز آنها نسبت به افرادی که فشار خون استاندارد 140 میلی‌گرم جیوه دارند، بیشتر بوده است.


یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که فشار خون بالا قابل درمان است. بنابراین اگر فشار خون از طریق روش‌های تهاجمی درمان شود، می‌تواند مزایای مثبتی برای ساختار مغز و کارکردهای شناختی فرد به ارمغان آورد.


به گفته تیم تحقیقاتی،‌ شاید مزایای این روش کم باشد اما یکی معدود مداخلات تأثیرگذار بر کارکردهای شناختی مغز است. تحقیقات قبلی ثابت کرده که ضایعات ماده سفید مغز ارتباط مستقیمی با افت شدید کارکردهای شناختی مغز دارد. گفتنی است که فشار خون 130 میلی‌گرم و بالاتر فشار خون بالا محسوب می‌شود.


کنترل فشار خون با روش‌های تهاجمی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و کاهش کارکردهای شناختی را تا میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: زوال عقل فشار خون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته