توسعه فناوریهای نرم موجب گسترش ارتباطات انسانی میشود
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در دوازدهمین درسگفتار حکمرانی خلاق و دانشبنیان که به صورت مجازی و با موضوع «خدمت؛ فناوری نرم با قابلیت تجاری سازی» برگزار شد، اظهار کرد: خدمت یکی از انواع فناوری نرم بوده و قابلیت تبدیل شدن به کسب و کار را دارد و یا حداقل دارای زمینههای ایجاد کسب و کار است.
وی افزود: خدمات آموزشی که در قالب مهد کودکها، مدارس، دانشگاهها و مراکز مهارت آموزی ارائه میشوند یکی از انواع خدمتدهی محسوب میشود.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: خدمات توسعه انسانی شامل مشاوره، کوچ، توسعه فردی، هدف گذاری و پشتیبانی از دیگر انواع خدمت به شمار میرود. تعمیر، امانت، تجهیز، فروش و... خدماتی هستند که حول تولید یک محصول میتواند انجام شود.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی خدمات مصرف انسانی را چهارمین نوع خدمت برشمرد و تصریح کرد: خدماتی همچون جابهجایی، اسکان و میزبانی و خشکشویی از نوع خدماتی هستند که در یک بازه زمانی خاصی مورد مصرف انسانها قرار میگیرد و به اتمام میرسد.
وی با اشاره به خدمات شهری به عنوان یکی دیگر از انواع خدمت افزود: نظافت، فضای سبز، پارکینگ، راهور، روشنایی، نگهبانی، سمپاشی و باغبانی مثالهایی از چندین نوع خدمات شهری محسوب میشوند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: خدمات علمی و مدیریتی در سازمانها، نهادها، بنگاههای اقتصادی، کارخانجات و شرکتهای مختلف انجام میشوند، فعالیتهایی همچون تحقیق، پایش، ارزیابی، پیمایش، نظارت و مدیریت را شامل میشوند.
وی گفت: خدمات سلامت که در قالبهای ویزیت، معاینه، بستری، درمان، آزمایشگاهی و تشخیصی انجام میشوند، هرکدام از آنها افراد بسیاری را حول خود مشغول کردهاند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: خدمات واسطه گری مانند: پلتفرم، بنگاه، معاملات، سمساری و مشاور املاک و همچنین خدمات ساختمانی که جمعیت بزرگی همچون بناها، نجارها و نقاشان را به خود مشغول کردهاند، نیز انواعی دیگر از فناوری نرم خدمت محسوب میشوند. برگزاری مراسمات ترحیم، عروسی، سمینارها و همایشها قالبهایی از این نوع خدمت میباشند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: خدمات هنری همچون اکران فیلم، اکران موسیقی، نمایش آثار و اجرای تئاتر که حول یک محصول همچون فیلم تولید شده یا موسیقی اجرا شده انجام میگیرند یکی دیگر از میدانهای بزرگ خدمت هستند.
وی ادامه داد: خدمات تفریحی و سرگرمی، خدمات ورزشی و خدمات مذهبی همچون ادای دین، نیابت و اجرای عقد انواعی دیگر از خدمت به عنوان یکی از فناوریهای نرم در عصر حاضر میباشند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی هرکدام از انواع خدمات را ابزاری برای نهادینه کردن یک یا چند ارزش در سطح جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بازی میتواند ارزشهایی همچون نشاط، تعامل و هم افزایی را به جامعه منتقل کند. هرکدام از خدمات ترجمه یک ارزش در قالبهای مختلفی در سطح جامعه میباشد.
وی فناپذیری و عدم امکان ذخیره را از ویژگیهای خدمت خواند و گفت: عدم امکان مالکیت برای دریافت کننده، جداناپذیری تولید، ارائه و مصرف، عدم درک کامل قبل از دریافت خدمت و همچنین عدم امکان تکثیر و جابهجایی آن از دیگر ویژگیهای خدمت به شمار میرود.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق تأکید کرد: جنس خدمت به گونهای است که نمیتوان برای آن مالکیت خرید. هرچند برخی خدمات به دلیل همراهی با تولید یک محصول به نحوی مالکیت را هم برای آنها در نظر گرفت؛ خدمتی همچون عمل آوری نان نمونهای از این نوع خدمات است.
وی ضمن بیان انواع خدمات افزود: خدمات به سه دسته کلی عمومی، تخصصی و سفارشی تقسیم میشوند؛ خدماتی همچون نظافت شهری در دسته خدمات عمومی قرار گرفته و آموزش از نوع خدمات تخصصی است. آرایش مو را میتوان نمونهای از خدمات تخصصی دانست.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: در تشخیص مؤلفههای مختلف خدمت باید دانست که مورد نیاز بوده و قابل انجام توسط فرد دیگر باشد. باید واگذاری انجام خدمت به فرد دیگر مطلوب و مفید بوده و تکرارپذیر و قابل تعمیم باشد. از دیگر مؤلفهها در تعریف خدمت قابل توصیف بودن و همچنین امکان تأمین دانش، مهارت و ابزار آن است. وجود اقبال عمومی برای واگذاری خدمت نیز از دیگر مؤلفههای مهم آن به شمار میرود. مثلاً در مورد ایجاد مهد کودک ها، باید دانست در وهله اول اقبال عمومی باعث شد که تبدیل به خدمت گردد.
وی گفت: تخصصی شدن کارها، کاهش هزینه ها، ایجاد وابستگی انسانی در جامعه، افزایش ارتباطات انسانی و همچنین آفرینش کسب و کارهای جدید توازن در تأمین نیازهای آحاد جامعه از مهمترین منابع واگذاری خدمت به دیگران محسوب میشود. مهمترین کارکرد خدمت به عنوان فناوری نرم را میتوان ایجاد وابستگی انسانی بین هم و ایجاد ارتباطات انسانی دانست.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با تأکید بر تفکیک و اشتقاق خدمات و نیازها به عنوان یکی از لوازم واگذاری خدمات اظهار داشت: در حال حاضر خدمتی که در مهد کودک انجام میشود با خدمت پیش دبستان تفاوت داشته و در سالهای اخیر خدمتی جدید تحت عنوان خانهبازی راه اندازی شده است. تنوع این خدمات حاصل تفکیک و اشتقاق خدمات و نیازها بوده اند.
وی با اشاره به اهمیت قیمت گذاری و ارزش گذاری خدمات در واگذاری آن ها، ادامه داد: توسعه توان، دانش و مهارت برای هر خدمت، تأمین ابزار و تجهیزات ارائه خدمت، طراحی فرآیند مدیریت خدمت و شخصیسازی خدمت نیز از دیگر لازمههای واگذاری خدمات است. با شخصیسازی خدمت میتوان حتی یک خدمت را که به صورت عمومی و رایگان در حال ارائه است، به یک کسب و کار تبدیل کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: در ارزشگذاری خدمت روشهای مختلفی برای تعیین قیمت وجود دارد؛ یکی از روشها ارزش گذاری بر اساس هزینههای تمام شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ارزش گذاری خدمت بر اساس خدمات مشابه، کشش بازار و رقابت و همچنین میزان درآمد نیز انجام میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/