دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 12:23

دهباشی: «گفت‌وگو با سایه» پنجره تازه‌ای در باب هدایت‌شناسی است

مراسم رونمایی از کتاب «گفت‌وگو با سایه، یا بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد» با حضور جهانگیر هدایت، خسرو سینایی، اکبر عالمی، اسماعیل بنی‌اردلان، علی دهباشی، حسین پاکدل و رضا امیرخانی در پژوهشکده دانشگاه هنر تهران برگزار شد.
کد خبر : 80012

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب «گفت‌وگو با سایه» اسماعیل بنی‌اردلان گفت: دکتر احمدزاده هر جا سند و مطلبی در باب هدایت بود دنبال کرد و همواره تلاش کرد منصفانه در باب هدایت مطالبی را جمع و تحلیل کند و توانست با همت و پشتکار این کار را به سرانجام برساند.


در ادامه این مراسم، علی دهباشی سردبیر نشریه بخارا گفت: جناب احمدزاده کارهایی را که احتیاج به شهامت و جسارت دارد انجام می‌دهد. در زمانی که سیاست رسمی حکومت اجازه انتشار آثار صادق هدایت را نمی‌دهد فرصت و امکان بحث درباره یک کتاب فراهم می‌شود! این مسئله فقط در ایران اتفاق می‌افتد.


پنجره‌ای تازه‌ رو به تحقیقات هدایت‌شناسی
وی افزود: دو سال پیش در بمبئی یک پژوهشگر جوان هندی در دانشگاه دهلی رساله دکتری خود را درباره صادق هدایت به زبان انگلیسی می‌نویسد که همین امر باعث شد جشن هشتادمین سال انتشار بوف کور را در هند بگیریم و مترجمین بوف کور به زبان‌های مختلف در طی چندروز درباره صادق هدایت سخن بگویند. از این ماجرا چندماه بیشتر نگذشته و خیلی خوشحالم در 80 سالگی انتشار بوف کور این مراسم در سرزمین خودش در حال برگزاری است.


دهباشی ادامه داد: هیچوقت امکان یک توازن عقلی نسبت به کارهای هدایت به‌وجود نیامده است و پیچیدگی‌هایی درباره صداق هدایت وجود داشته و همچنان هم وجود دارد. بنابراین نمی‌توانیم نسبت به آثار هدایت داوری دقیقی داشته باشیم. همه ما می‌دانیم هدایت فرزند دوران رضاشاه است. در آن دوره به ایران قبل از اسلام توجه ویژه‌ای می‌شد و از دوران اسلامی به عنوان یک دوره تاریک یاد می‌شد. مثل حالا که ایران قبل از اسلام وجود ندارد و ایران از دوران پذیرفتن اسلام در ایران آغاز می‌شود.


وی ادامه داد: این افراطی که الان هست آن دوران به گونه‌ای دیگر بوده است. هدایت فرزند آن دوران است.
مدیر مجله بخارا بیان کرد: کتاب «گفت‌وگو با سایه» ما را با لذت، با وجوه ناشناخته‌ای از رمان بوف کور آشنا کرده و پنجره کاملا تازه‌ای به تحقیقات هدایت‌شناسی می‌گشاید. آنچه دکتر حبیب احمدزاده در مورد صادق هدایت و به ویژه بوف کور پژوهش کرده‌اند، پیش از ایشان در تحقیقات قبلی بوف کور هرگز وجود نداشته است.


بت نساختیم و بت نشکستیم
در ادامه این مراسم خسرو سینایی گفت: ده سال پیش که فیلم «گفت و گو با سایه» ساخته شد امیدوار بودم یک سری بحث تحلیلی فرهنگی در این باره شکل بگیرد ولی متاسفانه با عکس العمل هایی روبه‌رو شدم که خیلی غمگینم کرد و ساده ترین و عامیانه ترینش این بود که وقتی فیلم را به نمایش گذاشتم از سینما که بیرون آمدم، جوانی گفت من به تو اعتراض دارم. گفتم چرا معترضی؟ گفت شما بت من را شکستی و من در جوابش گفتم ما اولین قرارمان این بود که بت نسازیم و بت نشکنیم و تحلیل کنیم؛ حالا شما چه کتاب‌هایی از صادق هدایت خوانده اید که بت‌تان شکسته شده است؟ گفت من کتاب‌هایش را نخوانده ام و فقط دوستش دارم.


وی افزود: آن جوان کسی بود که من نمی‌شناختمش ولی از آدم‌هایی که طی این ده سال توقع داشتم بیایند نقد کنند نیامدند. ولی یک بحثی شروع شد که صادق هدایت شخصیتی است که یک عده ای می گویند اصلا درباره اش حرف نزن یا اینکه درباره اش حرف زدن قدغن هست. یک عده دیگر اعتقاد دارند بت است و نباید درباره اش حرف زد.


باید پیش‌فرض ها را در مورد دشمن کنار بگذاریم


در ادامه این مراسم حبیب احمدزاده از زمان حضور در جنگ تحمیلی گفت: زمانی که نیروی‌های عراقی در مقابل شهر قرار می‌گرفتند در آن حال تنها چیزی که به ذهن آدمی، بدون هیچ پیش فرضی، می‌رسد این است که در مقابل دشمن باید ایستاد.
وی گفت: من در کتاب «گفتگو با سایه یا بوف کور» تلاش کردم تا تمامی پیش فرضهایم را درباره صادق هدایت کنار بگذارم و صرفاً موضعی بیطرفانه داشته باشم. چنین روشی را در جنگ و زمانی که در مقابل دشمن قرار می‌گرفتیم آموختم. زمانی که صفوف دشمن را ببینیم نمی‌توانیم تصور کنیم که این نیروها برای کار دیگری غیر از جنگ آمده باشد. بنابراین باید پیش فرضها را در مورد دشمن کنار گذاریم و تنها به مقابله بپردازیم.


در این مراسم حسین پاکدل، رضا امیرخانی، اکبرعالمی از زوایای مختلف در مورد کتاب «گفت‌وگو باسایه یا بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد» سخن گفتند.


این کتاب حاصل یک دهه تحقیق و پژوهش حبیب احمدزاده در خصوص زندگی و آثار صادق هدایت است که توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۴
۰
بنظر منم نباید ب علل خودکشی صادق هدایت اونجور ک تو این مستند پرداخته شد و برای تصمیمش قضاوت شد پرداخت چون همیشه احساس می کنم یه چیزی کمه, ی چیزی هست ک ما نمیدونیم. اخر سریال, کاملا یکی از شخصیت ها داشت هدایت رو انگار مواخذه میکرد و شماتتش میکرد. اصن اون سکانسو دوس نداشتم.
یه نکته دیگه هم ک تو این مستند کم بود, نشون ندادن یاس فلسفی هدایت بود ک خیلی ب چشم میومد!
هلدینگ شایسته