دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1393 - 15:39
ابداع جدید دانشمندان آلمانی:

نمایشگرهای لمسی قابل چاپ + ویدئو

تیمی از دانشمندان کامپیوتر دانشگاه سارلند آلمان تکنیکی را ابداع کرده‌اند که به واسطه آن هر کسی می‌تواند نمایشگر خاص خود را چاپ کند؛ آن هم نمایشگر لمسی و در هر جایی که دلش می‌خواهد.
کد خبر : 7494

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، دانشمندان کامپیوتر آلمانی با استفاده از یک پرینتر جوهری معمولی که به نوع خاصی جوهر مجهز شده، نمایشگر «برق‌درخشی» فیلم نازکی (TFEL) را ابداع کردند که می‌تواند به راحتی روی هر سطحی حتی غیردیجیتالی و به هر اندازه و شکلی چاپ شود.


برق درخشی پدیده‌ای نور شناختی و الکتریکی است که در آن ماده بر اثر عبور جریان یا میدان الکتریکی قوی نور ساطع می‌کند. این نمایشگر با استفاده از یک برنامه شبیه به ورد یا پاورپوینت مایکروسافت روی سطوح مختلف چاپ می‌شود.


سیمون اولبردینگ، یکی از اعضای این تیم می‌گوید: «تاکنون هر صفحه‌نمایشی که تولید شده، برای عموم تولید شده، اما این نمایشگر منحصر به هر فردی است که آن را چاپ می‌کند».



این فرآیند که PrintScreen یا نمایشگر چاپی نام دارد، کمی پیچیده‌تر از چاپ صفحات ورد است. این تیم تحقیقاتی با استفاده از تکنیک‌های چاپ صفحه‌نمایش یا پرینترهای جوهری دو روش را ابداع کرده‌اند که با آنها می‌توان در عرض چند دقیقه تا نهایتا چهار ساعت یک نمایشگر سفارشی تولید کرد.


این تیم ادعا می‌کند که حاصل چاپ این نمایشگر به روش ابداعی‌شان، صفحه‌نمایش‌هایی دو بعدی با رزولوشن تقریبا بالا و با ضخامت یک میلی‌متر است.


آنها معتقدند که چاپ یک نمایشگر با کیفیت تصویر نزدیک به HD، تازه اول راه مسیر نمایشگرهای چاپی است. این روش می‌تواند راهگشای استفاده از مواد دیگری چون پلاستیک، فلز یا چوب در چاپ روی سطوح مختلف است.



اولبردینگ می‌گوید: «با این روش، می‌توانیم حتی نمایشگرهای چند لمسی هم بسازیم».


هدف نهایی این تیم، ایجاد صفحه‌نمایش‌هایی روی تمامی اشیای شخصی از مبلمان گرفته تا لباس است.


اولبردینگ می‌افزاید: در مرحله بعد می‌خواهیم از پرینتر سه‌بعدی استفاده کنیم تا صفحه‌نمایش‌هایی سه‌بعدی روی اشیای پیرامون‌مان ایجاد کنیم که قادرند نه تنها اطلاعات مورد نیازمان را نمایش دهند، بلکه نسبت به دستورات لمسی که به آنها می‌دهیم، واکنش نشان دهند.


مترجم: نسترن صائبی


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته