دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1394 - 09:44

دانشمندان با استفاده از ماهواره سطح آب دریاها را اندازه می‌گیرند

بررسی و نظارت بر سطح آب اقیانوس‌ها و دریاها یکی از زیرمجموعه‌های مهم نظارت بر محیط زیست جهانی است که تاکنون به دلیل دشواری‌ها و هزینه‌های گزاف، به سختی انجام می‌شد اما روش تازه می‌تواند این کار را به سادگی به انجام برساند.
کد خبر : 69923

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، یک تیم متشکل از محققان مرکز بررسی اقیانوس‌های انگلستان (NOC)، محققان دانشگاه میشیگان و دانشمندان مرکز پیشرانه جت ناسا موفق شدند روش تازه‌ای ابداع کنند که با استفاده یکی از تجهیزات نصب شده روی ماهواره‌های مکان‌یاب یا GPS می‌توان ارتفاع آب اقیانوس‌ها و سطح آنها را اندازه‌گیری کرد.


در این روش تازه، ماهواره با ارسال یک موج کم‌توان به سوی سطح اقیانوس، بازتاب و زمان طی مسیر موج را اندازه می‌گیرد و به این وسیله می‌تواند مانند یک فاصله‌سنج، ارتفاع آب دریاها را مشخص کند.


براساس اعلام این تیم، نام این طرح GNSS-R گذاشته شده است و با نصب یک گیرنده تازه برای امواج ضعیف روی ماهواره‌ها می‌توان آن را عملی کرد. همچنین براساس آزمون‌های انجام شده مشخص شده است که این اندازه‌گیری بدون ایجاد تداخل در وظایف اصلی ماهواره انجام می‌شود و همزمان هواپیماها، کشتی‌ها و اتومبیل‌ها می‌توانند از مسیریابی و راهنمایی‌های GPS استفاده کنند.


ناسا با نصب یکی از این گیرنده‌ها روی ماهواره‌ مکان‌یابی که سال گذشته به فضا فرستاد موفق شده است بخش‌هایی از اقیانوس را زیر نظر بگیرد و نتایج به‌دست‌آمده نشان داده است که محاسبه بادهای سطحی و تنها با زیر نظر گرفتن بخش کوچکی از اقیانوس می‌توان داده‌های بسیار مفید و آسانی به دست آورد که کار بررسی آب شدن یخ‌های قطبی و اثر گرمایش زمین بر سطح آب اقیانوس‌ها را بسیار آسان می‌کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: مسیریابی ناسا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته