فینتکها؛ کاتالیزور تحول در صنعت مالی/ وقتی مشکلات کلان اقتصادی با همت مجموعههای خلاق صنعت مالی حل میشود +فیلم
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هفته گذشته چهارمین نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی(بیمه، بورس و بانک) با حضور تعدادی از شرکتهای فعال در این صنعت برگزاری شد. در این نمایشگاه علاوه بر معرفی آخرین سرویسهای خدمات مالی بانکها و شرکتهای بیمهگذار جدیدترین فناوریها و محصولات خود را به مشتریان و بازدیدکنندگان عرضه کردند.
با وجود تبلیغات گسترده و حضور پررنگ شرکتهای فعال در صنعت مالی در این نمایشگاه بازدیدگانندگان معتقدند بودند مشکلات نظام اقتصادی و صنعت مالی صرفاً با برگزاری نمایشگاههای محدود به چند شرکت خاص رفع نمیشود و متولیان امر باید از تمامی ظرفیتهای دانشبنیانها و فینتکها استفاده کنند. طبق بررسیهای صورت گرفته هم اکنون فینتکها در بسیاری از کشورهای دنیا تأثیر بالایی از توسعه برنامههای کلان اقتصادی و افزایش درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی دارند ولی فینتکها در ایران کمتر از ۱۰ درصد بازار مالی کشور را در اختیار دارند.
بیشتر بخوانید:
سهم اندک ایران از اقتصاد دیجیتال جهان با وجود ظرفیتهای گسترده داخلی!
تجربه جهانی در تحول صنعت مالی نشان داده است فینتکها ظرفیت گستردهای برای ارائه خدمات نوین بانکی، بیمه و تمامی سرویسهای پرداخت دارند و شرایط لازم برای توسعه کسبوکارهای این حوزه در کشور فراهم شود. کارشناسان مسائل اقتصادی و مشاوران مالی کسبوکارها معقدند در حال حاضر «خلاء قانونی در زمینه فعالیت فینتکها و عدم آشنایی بنیانگذاران این مجموعههای خلاق اقتصادی با اصول تیمسازی بزرگترین چالشهای اکوسیستم دانشبنیان مالی کشور است. از سویی فینتکها نقش مهمی در زمینه تغییر فرهنگ پرداخت و استفاده از خدمات بانکی بین مردم دارند و طبق آمار هرچه فعالیت این مجموعهها بیشتر و گستردهتر میشود مردم تمایل عمیقترین به استفاده از خدمات دیجیتال پیدا کرده و کمتر به صورت حضوری به بانکها مراجعه میکنند.
رشد تدریجی فینتکها در کشور
هم اکنون پلتفرمها و سرویسهای متنوعی در زمینه پرداخت در کشور فعالیت میکنند ولی به دلایلی از قبیل رگولاتوری ضعیف و عدم ارائه تسهیلات مطلوب هنوز اکثر مردم ترجیح میدهند فعالیتهای بانکی خود را به صورت حضوری انجام دهند. به گفته مدیرعامل یکی از شرکتهای حوزه پرداخت موبایلی «نباید برای ارائه سرویسهای مالی با تسهیلات از سوی فینتکها عجله کنیم. قطعاً مجموعههای کوچک فعال در صنعت مالی به تدریج مشکلات خود را برطرف میکنند و سرویسها و تسهیلات جذابی را به مشتریان ارائه میدهند.»
البته بازدیدکنندگان از چهارمین نمایشگاه بینالمللی بیمه، بورس و بانک به اندازه مدیران شرکتهای فعال در این صنعت خوشبین نیستند. یکی از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه میگوید «سرویسهای معرفی شده در این نمایشگاه در زمینه بورس و بیمه نسبت به سالهای کمی ضعیفتر است. همچنین برای ارائه خدمات نوین بانکی به مردم و ایجاد تحول در صنعت مالی باید تدام در حمایت از فینتکها و برگزاری رویدادهایی نظیر این نمایشگاه صنعت مالی وجود داشته باشد.»
رفع دردسرهایی بزرگ به همت مجموعههای خلاق اقتصادی
برخی دیگر از افرادی که از چهارمین نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی بازدید کردند بیان میکنند «حرکت پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات در حوزه مالی به سمتی است که مردم را از سردرگمی میان حجم بالایی از دادهها نجات دهد. به طور کلی این نمایشگاه فضای پویایی است تا فعالان صنعت بیمه، بانک و بورس از نزدیک با یکدیگر آشنا شوند و در جریان جدیدترین سرویسهای معرفی شده در این حوزه قرار گیرند.»
در ادامه گزارش تصویری خبرگزاری آنا از چهارمین نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی(بیمه، بورس و بانک) را مشاهده میکنید:
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/