دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

رئیس اتاق بازرگانی ایران: سونامی ورود متولدین دهه 60 و 70 به بازار کار فقدان اشتغال را رقم زد/ چک سفید برای پروژه‌های دولتی از فضای رقابتی جلوگیری می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایران در دولت‌های نهم و دهم قدر مطلق فرصت‌های شغلی را ثابت نگه داشت، عنوان کرد: اکنون سونامی ورود جمعیت متولدین دهه 60 و نیمه اول دهه 70 به بازار کار را شاهد هستیم که این موضوع فقدان تولید و اشتغال را رقم زده است.
کد خبر : 67106

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن جلال‌پور در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: بیکاری همچون خوره‌ای به جان کشور افتاده و کاهش استاندارد زندگی سه دهک فقیر بی‌ثباتی اجتماعی، مفاسد اقتصادی و ناامنی را دامن زده است.


وی تأکید کرد: افق این موضوع روشن نیست بنابراین باید رونق در جذب سرمایه داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال به میزان کافی صورت گیرد.


جلال‌پور به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مطالبه موارد اقتصادی از نامزدها و درخواست پاسخ صریح از سوی آنها به مشکلات اقتصادی باید مد نظر گرفته شود و اولویت اصلی این افراد حل مشکلات اقتصادی باشد.


وی با بیان اینکه امروز در دهه چهارم انقلاب قرار داریم، افزود: معضلات اساسی کشور در بحث اقتصاد و محیط زیست همچنان وجود دارد و علی‌رغم امنیت، ثبات، پیشرفت در علم و سایر زمینه‌ها همچنان مسائل اقتصادی و محیط زیستی دچار آسیب جدی هستند.


رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امسال شعار روز جهانی آب از سوی سازمان ملل اشتغال و آب در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد باید شعار اساسی پنج سال آتی ایران باشد. همچنین در حوزه محیط زیست نیز مشکلات بسیاری در شرایط بحرانی امروز وجود دارد.


وی تأکید کرد: امروز ایران در رتبه اول دنیا در برداشت اضافه از منابع آب زیر زمینی است و به این معنی است که کشور آبستن فجایع زیست‌محیطی حول محور آب است.


جلال‌پور با بیان اینکه در 25 سال آینده بزرگترین عامل کاهش استاندارد زندگی در ایران سونامی ریزگردهاست، اظهار کرد: ریشه این سونامی در اضافه برداشت ترکیه از منابع آبی فرات است که به نظر می‌رسد ایران باید تحرک دیپلماسی لازم را در این زمینه داشته باشد.


وی تصریح کرد: اولویت امروز ما مسائل اقتصادی است که این نیز نیازمند بسیج ملی، همدلی، وحدت و اجماع بر سر موارد یادشده است. عرصه اشتغال و محیط زیست از جمله عرصه‌‌هایی است که دولت به تنهایی نمی‌تواند کار مناسب را انجام دهد بنابراین همکاری سه قوه و هدایت و نظارت رهبری و همکاری ملت را می‌طلبد.


به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، امروز در کشور دو دیدگاه برای مسیر اقتصادی پیش‌رو وجود دارد که اولین آن معتقد به ادامه مسیر 80 سال گذشته بر اساس پروژه‌های دولت‌محور است که در نهایت این دیدگاه راه‌اندازی طرح‌های میلیاردی و تعداد محدودی پروژه با اشتغال اندک است که توسعه‌ای نامطمئن‌ را رقم می‌زند.


وی عنوان کرد: این دیدگاه معتقد است نباید منتظر جان گرفتن بخش خصوصی بود که نه تنها به توسعه پایدار نمی‌انجامد بلکه شرایط امروز کشور را بسیار سخت کرده است.


جلال‌پور با بیان اینکه دیدگاه دوم توسعه کشور و حل معضلات اشتغال از طریق مسیر آزاد اقتصاد ایران است، افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی از آن به عنوان اقتصاد درون‌زا نام برده است در این روش همه کشور برای اصلاح فضای کسب و کار و جذاب کردن فضا برای سرمایه‌گذاری در این زمینه گام برمی‌دارند.


وی ضمن تأکید بر اینکه توفیق اقتصاد کشور در گرو جان گرفتن بخش خصوصی و خروج دولت از تصدی‌گری است، تصریح کرد: این مهم باید به نحوی اتفاق بیفتد که توسعه و حل مسائل اقتصادی در گرو توسعه خوشه‌های صنعتی صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان کسب و کارهای خلاق و ایجاد شرکت‌های پیشرو و مبتکر صادراتی دیده شود ضمن اینکه ارتقای رتبه فضای کسب و کار در دیدگاه جهانی نیز امری مهم به شمار می‌رود.


چک سفید برای پروژه‌های دولتی از فضای رقابتی جلوگیری می‌کند


رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: دادن چک سفید برای پروژه‌های دولتی و تحکم به بنگاه‌ها در بازار خودرو و بنادر با اتکا به تضمین دولتی از ایجاد فضای رقابت‌پذیر جلوگیری می‌کند و عدم امکان توسعه بخش خصوصی و رقابت سازنده را در پی دارد.


به گفته وی، توسعه ایران بر مبنای توسعه بخش خصوصی است و باید توسعه فضای کسب و کار، اصلاحات بانکی، مبارزه با فساد، رقابت ارز در بازار، اصلاح قوانین مزاحم، احترام به مالکیت، ارتقای دادگاه‌های اقتصادی و اصلاح نظام تعرفه و مالیات‌ها باید اولویت کشور باشد.


وی با بیان اینکه در آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیشنهاد شده است تا در برنامه ششم توسعه بهبود رتبه ایران در فضای کسب و کار از 118 به 50 هدف‌گذاری شود، افزود: لازمه این دیدگاه ایجاد فضای روانی آرام و بدون تنش، باثبات و امن برای سرمایه‌گذاری است که هیجانات سیاسی را در مسائل اقتصادی نمی‌پذیرد و وزن سنگین تصمیمات سیاسی را در مسائل اقتصادی تاب نمی‌آورد.


جلال‌پور خاطر نشان کرد: امروز اقتصاد ایران نیازمند همدلی، همراهی و اجماع است و باید وفاق ملی برای ایجاد فضای مناسب کسب و کار ایجاد شود. همان‌گونه که در مسائل هسته‌ای این وفاق و انسجام ملی در کنار هدایت رهبری ما را به نتیجه دلخواه رسانده است امروز اقتصاد ایران نیز باید همین مسیر را طی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته