دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1394 - 11:10

ساخت پلیمری که با حرارت بدن تغییر شکل می‌دهد + ویدئو

محققان موفق شدند نوعی ساختار پلیمری خلق کنند که با حرارتی در حد دمای بدن انسان، تغییر شکل می‌دهد و با سرد شدن دوباره به حالت نخست باز می‌گردد و می‌توان از آن به‌صورت عملیاتی در ساخت پوست مصنوعی استفاده کرد.
کد خبر : 67046

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، در دنیای پلیمرها، تعداد زیادی از محصولات را می‌توان یافت که خاصیت شکل‌پذیری و انعطاف دارند اما محققان دانشگاه روچستر موفق شدند نوعی ساختار پلیمری بسازند که در مقابل دمای بدن واکنش نشان می‌دهد. خاصیت برجسته این پلیمر این است که می‌توان میزان و نوع تغییر شکل آن را با دما کنترل کرد و این پلیمر می‌تواند چند برابر وزن خود، بار را در تغییر شکل جابه‌جا کند.


در تکنیک ساخت این پلیمر مولکول‌ها به شکلی به یکدیگر پیوند داده شده‌اند که از کریستالی و سخت شدن آنها جلوگیری می‌کند و این پلیمر می‌تواند نیروی الاستیکی زیادی را در خود ذخیره و در بازگشت به حالت اولیه آن را آزاد کند.


براساس اعلام تیم تحقیق، از این پلیمر می‌توان در ساخت پوست مصنوعی، لباس‌هایی که در هنگام پوشیدن اندازه بدن می‌شوند، نوارهای جابه‌جایی و گستره وسیعی از محصولات استفاده کرد.


همچنین محققان موفق شدند با تغییراتی در ساختار مولکولی این پلیمر، دمای واکنش آن را تغییر دهند و در دماهای مختلف اتاق آن را آزمایش کنند. در این آزمایش‌ها یک رشته نازک از این پلیمر پس از تغییر شکل دمایی توانست یک ماشین اسباب‌بازی را که چند 10 برابر خودش وزن داشت، جابه‌جا کند.


دانشگاه روچستر هنوز تصمیمی درباره استفاده تجاری از این یافته تو خود ندارد اما به‌طور مشخص برای تکمیل و عملیاتی شدن این طرح، نیاز به سرمایه‌گذاری و چند سال صرف وقت وجود دارد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: پوست مصنوعی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته