دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1394 - 12:35
بهشتی‌پور:

سیاست رسمی ما سخت‌گیری علیه سعودی نیست/ ظریف می‌خواهد اعتماد به نفس به ریاض برگردد

تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس مونیخ گفت که ظریف با این اظهارات به دنبال ایجاد اعتماد به نفس در طرف سعودی است.
کد خبر : 66931

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا،‌ حسن بهشتی‌پور، درباره اظهارات دوستانه محمدجواد ظریف که روز گذشته در اجلاس امنیتی مونیخ مطرح شد، گفت: « ایران از ابتدا به دنبال تنش با عربستان سعودی نبود و این عربستان بود که به دنبال پیروزی برجام و به دلیل تقویت موقعیت ایران در برابر خود احساس نگرانی می‌کرد.»


وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا ادامه داد: ‌«در مسئله سوریه نیز سعودی‌ها به دنبال سقوط اسد بودند و دیدند که غربی‌ها برای ماندن اسد حداقل تا یک سال و نیم آینده موافقت کرده‌اند، در یمن نیز نتوانستند به نتیجه برسند. در مجموع ایران به دنبال تنش با عربستان نبود و اکنون نیز ادامه همان حرف‌های قبلی است »


سیاست رسمی کشور ارتباط با کشورهای همسایه است


این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: «عده‌ای در ایران مروج سیاست‌های سختگیرانه علیه عرابستان هستند، اما این سیاست رسمی کشور نیست. سیاست رسمی کشور این است که با کشورهای همسایه رابطه خوبی داشته باشد.»


بهشتی‌پور با اشاره به اینکه همجواری کشورهای دیگر با ما یک جبر جغرافیایی است، گفت: «ناچار هستیم که با همسایگانمان همسایه باشیم، بر این اساس باید یک روابط متقابل دوستانه با حفظ عزت و اقتدار داشته باشیم. من فکر می‌کنم حرف‌های آقای ظریف در مونیخ حرف جدیدی نیست و ما همواره به دنبال تنش‌زدایی بوده‌ایم.»


وی به گفت‌و‌گوی وزیر امور خارجه عربستان با شبکه سی‌ان‌ان اشاره کرد و افزود: «او هم تأکید کرده است که ما هیچ‌گاه به ایران تجاوز نکرده‌ایم و البته گفته است که این ایران بوده که به ما تجاوز کرده و توضیح نداده که ایران چه زمانی به عربستان سعودی تعدی داشته است. ‌شاید منظور جبیر از این تجاوز نادیده گرفتن منافع عربستان بوده چرا که ایران هیچ‌گاه تجاوزی به عربستان سعودی نداشته است.»


وی تأکید کرد: «لحن آقای ظریف در اجلاس مونیخ این است که ما به دنبال قطع رابطه با عربستان نیستیم، قبلا هم گفته‌ایم که نه عربستان می‌تواند ایران را حذف کند و نه ایران به دنبال حذف عربستان است. ایران می‌تواند به منافع عربستان احترام بگذارد همچنان که عربستان می‌تواند چنین احترامی را داشته باشد و دو کشور می‌توانند در سوریه همکاری‌های مشترک داشته باشند و این موضوع به نفع مردم سوریه و کاهش تنش‌ها در این کشور است.»


عربستان احساس سرخوردگی می‌کند


بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا عربستان آمادگی ارائه پاسخ مثبت به سیاست تنش‌زدایی ایران را دارد؟ ‌بیان کرد: «طرف ایرانی دائما برای این تنش‌زدایی اعلام آمادگی می‌کند اما عربستان به دنبال آن است که پیش از آنکه به این سمت حرکت کند، ‌چیزی به دست بیاورد. به هر حال، عربستان سعودی اکنون احساس می‌کند که دچار یک نوع سرخوردگی شده است، در عراق، ‌سوریه، یمن به نتیجه‌ای نرسیده است و تنها در بحرین توانسته است آل خلیفه را همراه خود کند. در مجموع از آنجا که عربستان احساس زیان می‌کند در انتظار یک شرایط بهتری است تا در این شرایط بهتر با ایران وارد مذاکره شود.»


وی افزود: «در حقیقت آقای ظریف با اظهارات روز گذشته خود به دنبال بیان این امر است که عربستان در نقطه ضعف نیست و می‌تواند در یک همکاری متقابلا سودمند به استقلال و صلح و امنیت منطقه با ایران کمک کند.»


وابستگی عربستان به آمریکا نسبی است


این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این باره که بهترین سیاست برای تقابل با اقدامات خصمانه عربستان چیست؟ تاکید کرد: «عربستان کشوری است که بیشتر از آنکه در سطح بین‌الملل منافع خود را دنبال کند، منافع آمریکا را پیگیری می‌کند. عربستان یک کشور کاملا مستقل نیست بلکه یک متغیر وابسته است بنابراین در تعیین چنین سیاستی باید این موضوع را هم لحاظ کرد.»


وی افزود: «البته ما در ایران چنان وابستگی را بزرگ می‌کنیم که انگار عربستان سعودی برای آب خوردن هم نیاز به اجازه از آمریکا دارد؛ در حالی که این طور نیست. این موضوع نسبی است؛ نه استقلال مطلق هست و نه وابستگی.»


بهشتی‌پور بیان کرد: «عربستان سعودی در برخی موضوعات تصمیم‌گیری خود را دارد و در بخش دیگر تحت‌تأثیر آمریکاست. به هر حال متحد نزدیک عربستان سعودی، آمریکاست. به نظر من، ایران در مجموع باید تلاش کند که خویشتن‌داری داشته باشد چرا که در موضع ضعف نیست و دست بالا را در منطقه دارد. دشمنی‌ها هم به زیان مردم ایران و هم عربستان است و از همه مهم‌تر به ضرر مردم منطقه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب