کاهش هزینههای خودروسازی با استفاده از شارژر بیسیم خودروی برقی
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در برنامه رونمایی از طرح شارژر دینامیکی خودروهای بیسیم که عصر امروز در پردیس فنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: زیرساخت مطلوبی برای تامین انرژی خودروهای برقی در دانشگاه تهران طراحی شده است که با استفاده از آن میتوان هزینه تامین انرژی این دسته از خودروها را تا حد زیادی کاهش داد.
وی افزود: موضوع صنعتیسازی پروژههای مرتبط با خودروهای برقی در حال پیگیری است و تولید باتریهای بیسیم برای خودروهای الکتریکی تنها در چند کشور دنیا انجام شده و از این منظر شارژر بیسیم خودروهای برقی را میتوان پروژه در مرز دانش دانست. مهم این است که خودروسازان از این فناوری برای شارژ سریع خودروها و موتورسیکلتهای برقی در هنگام حرکت استفاده کند. بخشی از جاده میتواند تغییر الگو داده شود تا در هنگام حرکت خودروهای برقی انتقال انرژی صورت گیرد. همچنین این پروژه تا حد چشمگیری هزینه تأمین انرژی خودروهای برقی را در محیطهای بسته کاهش میدهد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: امروزه مشکل هر نوع وسیله نقلیه برقی کیفیت و قدرت باتری است که دانشبنیانها در تلاش هستند این مشکل را برطرف کنند. امیدواریم با حمایت بخش خصوصی هرچه زودتر این پروژه تجاریسازی شود. درخواستهای مختلفی از سوی بخش خصوصی برای تجاریسازی خودروهای برقی و پروژههای مرتبط اعلام شده است و در حال بررسی آنها هستیم.
همچنین در ادامه صادق واعظزاده، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران عنوان کرد: خودروهای برقی در سالهای اخیر به شدت پرکاربرد شدند ولی مشکلات مربوط به باتری همچنان وجود دارد. هزینه بالای ساخت، طولانی بودن مدت شارژ و بازیافت دشوار از جمله چالشهایی است که سازندگان خودروهای برخی برای تأمین انرژی اتومبیلهای تولیدی خود با آن مواجه هستند.
واعظزاده عنوان کرد: فناوری شارژر بیسیم خودروهای برقی باعث میشود هزینه تولید باتری و تأمین انرژی به شدت کاهش یابد. یک سیستم الکتریکی در کف جاده در عمق کمی نصب میشود و بدون نیاز به سیم برق به باتریهای قرارگرفته در موتور خودرو منتقل میشود. یعنی خودروهای برقی با استفاده از این سیستم میتوانند بدون هیچ نیازی به باتری در خیابانها تردد کنند. طراحی شارژر بیسیم خودروهای برقی تحولی در صنعت خودروسازی محسوب میشود و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گروه جوان و فعال مهندسان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران این پروژه را به مرحله نیمه صنعتی رساندهایم.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی میکنیم باتریهای بیسیم خودروهای برقی ظرف یک یا دو سال آینده تجاریسازی خواهد شد.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/