دستگاههای اجرایی رتبه مناسبی از مشارکت در دولت الکترونیک ندارند
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، رضا باقری اصل، دبیر شورای فناوری اطلاعات در نشست خبری اعلام نهمین دوره ارزیابی دولت الکترونیکی، با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در چند برهه در دولتهای مختلف به صورت جدی پیگیری شد، گفت: در انتهای دولت دوازدهم و همزمان با دوران کرونا با نگاه جدیدی به دولت الکترونیک پرداخته شد و همین توسعه موجب نجات جان انسانهای بسیاری میشود.
وی با اشاره به اینکه توسعه دولت الکترونیک در دولت سیزدهم هم از اولویتهای رئیس جمهور است، افزود: در این دولت نیز دولت الکترونیک با عنوان دولت هوشمند رنگ دیگری گرفت و بر اساس قانون بودجه سال جاری نیز برای دستگاههای مختلف به یک الزام قانونی تعیین شد و فرصت بی نظیری برای رفع عقبماندگیها در حوزه دولت الکترونیک به وجود آمده است.
باقری اصل با اشاره به تغییر شاخصها با توجه به نیازمندیها و فناوریهای جدید، گفت: این شاخصها بر اساس قوانین جاری و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مجلس به صورت الزامات رعایت میشود و دارای پیچیدگی و پویایی است که با تحولات بهروز میشود.
وی با اشاره به اینکه در این دوره ۱۷۰ دستگاه و هزار و ۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: ارزیابی در محور دولت کاربر محور امتیاز ۵۲، دولت یکپارچه امتیاز ۳۵، دولت مشارکتی ۴۱ و دولت شفاف ۳۰ به دست آمده که در ارزیابی دوره هشتم این امتیازها به ترتیب ۵۳، ۳۱، ۳۶ و ۲۹ بوده است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به وضعیت دستگاههای اجرایی اصلی در این دوره اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با ۷۴.۱۷ درصد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۶۷.۲۳ درصد وزارت امور اقتصاد و دارایی با ۶۴.۰۲ درصد رتبه های نخست تا سوم دستگاهها را به دست آوردهاند و وزارت دادگستری با ۱۳.۲۹ و وزارت امور خارجه با ۱۸.۳۱ و بانک مرکزی با ۲۴.۶۴ امتیاز سه دستگاه آخر در بین دستگاههای اصلی هستند.
وی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را سه دستگاه برتر بین دستگاههای پرمراجعه اعلام کرد و افزود: امتیاز کیفی نهایی ارزیابی این دستگاهها به ترتیب ۹۸.۴۲، ۹۸.۴۲ و ۹۷.۹۲ اعلام شده است که نسبت به دوره قبل افزایش داشتهاند.
باقری اصل گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را برترینها بین تمام دستگاه های اجرایی در شاخص های دولت الکترونیک و هوشمند اعلام کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد، شرکت ارتباطات زیرساخت، پست بانک ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان حج و زیارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، رتبه های ۴ تا ۱۰ را در این شاخص ها به دست آورده اند.
وی سازمان توسعه تجارت ایران با امتیاز ۸.۹۱، سازمان زندانها با امتیاز ۹.۲۹ و مرکز آموزش مدیریت دولتی با امتیاز ۱۲.۱۹ را سه دستگاه آخر در رتبهبندی دستگاه های پرمراجعه اعلام کرد که وضعیت مناسبی از نظر شاخصهای دولت الکترونیک ندارند.
دبیر شواری اجرایی فناوری اطلاعات برترین های شفافیت را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهرهوری در رتبه نخست معرفی کرد و گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در رتبه دوم و بیمه مرکزی و وزارت امور اقتصادی در رتبه سوم این شاخص قرار دارند. وی از موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی به عنوان دستگاههایی که بیشترین رشد را نسبت به دوره قبل داشتند یاد کرد.
باقری اصل درباره میزان الکترونیکی کردن خدمات نیز گفت: ۲۱ درصد خدمات شامل ۳۵۰ خدمت کاملا الکترونیکی شده و ۱۰۱۴ خدمت که ۶۱ درصد خدمات است به صورت نیمه الکترونیکی ارائه می شود و ۱۱۶ خدمت که ۷ درصد خدمات است به ذات الکترونیکی نمی شود و هنوز برای ۱۸۳ خدمت که ۱۱ درصد خدمات است اقدامی برای الکترونیکی شدن آنها انجام نشده است.
وی ادامه دا: د: ۵۹ درصد دستگاهها هنوز پنجره واحدی ندارند و ۲۵ درصد دستگاهها نیز با کمتر از ۳۰ درصد خدمات راه اندازی کردهاند و ۱۶ درصد دستگاهها نیز با ۳۰ درصد خدمات پنجره واحد خود ارائه کردهاند.
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/