حجم خدمات دولت الکترونیک متناسب با نیاز مردم نیست/ قرارگیری ایران در رتبه ۸۹ جهان از نظر میزان توسعه دولت الکترونیک
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه صف اول شبکه یک رسانه ملی در بیان مفهوم دولت الکترونیک اظهار کرد: دولت الکترونیک به معنای ارائه خدمات عمومی و دولتی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است. یعنی شرایطی فراهم شود که مردم با استفاده از سرویسهای دولت الکترونیک از راه دور از خدمات دولتی بهرهمند شوند.
وی افزود: این پروژه از دو دهه پیش آغاز شده است و اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات دولتی به شکل الکترونیکی ارائه میشود. البته کیفیت این میزان از خدمات به اندازهای نیست که مردم را از مراجعه حضوری بینیاز کند. یعنی با وجود الکترونیکی شدن بسیار از خدمات دولتی مردم در موارد متعددی نیاز به مراجعه حضوری به دستگاههای دولتی دارند. از همین رو وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم اول به دنبال تمام الکترونیکی شدن و تمام برخط شدن خدمات و سپس به دنبال هوشمند شدن خدمات است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: کشورهای مختلف جهان از لحاظ میزان عرضه خدمات الکترونیکی بر اساس دو شاخص EGDI و میزان مشارکت مردم با استفاده از ابزارهای دیجیتال ارزیابی میشوند. هم اکنون رتبه جهانی ایران از نظر شاخص EGDI برابر ۸۹ از بین ۱۹۳ کشور جهان است و در تلاش هستیم که تا پایان دولت سیزدهم این رتبه را ۳۰ پله کاهش دهیم. تجربه جهانی نشان داده است تنها راه مبارزه با فساد اداری و حذف امضاهای طلایی راهاندازی و تکمیل دولت الکترونیک است. اگرچه در چند سال گذشته در مورد توسعه دولت الکترونیک کارهای خوبی انجام شده ولی حجم کاری که تا کنون صورت گرفته متناسب با نیاز مردم نیست.
زارعپور ادامه داد: یکی از کارهای ارزشمندی که در دولت قبل برای پیشبرد اهداف دولت الکترونیک انجام شده تشکیل کمیته تعاملپذیری شورای اجرایی فناوری اطلاعات است. یکی از بزرگترین موانع توسعه دولت الکترونیک عدم همکاری دستگاههای مختلف با یکدیگر است. در دولت هوشمند بر خلاف دولت الکترونیک علاوه بر برخط شدن خدمات دولتی برنامهریزی به نحوی صورت میگیرد که بخش عمدهای از خدمات با حذف عامل و تصمیمگیرنده انسانی ارائه شود.
وی درباره چالشهای پیش روی تکمیل دولت الکترونیک تأکید کرد: در این خصوص علل زیادی وجود دارد که یکی از آنها عدم آمادگی دستگاهها برای مشارکت در پروژه دولت الکترونیک بوده است. توسعه و تکمیل دولت الکترونیک فرایندی فناورانه است و لازم است سازوکار تکمیل این پروژه در دستگاهها فراهم شود. در گذشته در همه دستگاهها ظرفیتها به شکل یکسان وجود نداشته و همین موضوع زمینه کند شدن روند توسعه دولت الکترونیک را فراهم کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: چالش دیگر اهمیتی است که مدیران دستگاههای اجرایی باید به پروژه دولت الکترونیک میدادند ولی محقق نشده است و دولت الکترونیک اولویت برخی از نهادها قرار ندارد. نگاه سنتی به فرایندهای اداری مانع دیگری برای تکمیل خدمات دولت الکترونیک است. در این میان یکی از مهمترین علل عقبماندگی کنونی در دولت الکترونیک عدم تعامل دستگاهها باهم است. به عنوان مثال دستگاهی که به خوبی نقش خود را در پروژه دولت الکترونیک ایفا کرده نیازمند همکاری اطلاعاتی دستگاهی دیگر است که آن نهاد مجموعه تمایل یا آمادگی لازم برای مشارکت در این پروژه را ندارد. برخی از دستگاهها با وجود الکترونیکی کردن خدمات خودشان را صاحب اطلاعات کاربران میدانند و حاضر به مشارکت در پروژه دولت الکترونیک نیستند.
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/