صنایع خلاق افقهای جدیدی را بر روی فرهنگ ایران زمین گشود/ صرفهجویی در هزینه با تبدیل فیلم به ویدیوهای 4k
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق فرهنگی یکی از ریشهدارترین صنایع در ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیتهای انسانی شکل میگیرد. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالا، به جای بهرهگیری عمده از مواد اولیه طبیعی و معدنی، عمده منابع از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، تأمین میشوند. صنایع خلاق رشد فوقالعادهای در دهههای گذشته داشته و توجه بخشهای خصوصی و دولتی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کرده است.
تبدیل فیلم به ویدیوهای 4k یکی از ایدههای کاربردی در صنعت فیلم است؛ 4k به معنای واقعی کلمه یعنی ۴ هزار و به این موضوع اشاره میکند که ویدیوهای این فرمت، در عرض تصویر تقریباً ۴ هزار پیکسل دارد. با این کیفیت جدید، جزئیات بسیار بیشتری را در مقایسه با فرمتهای گذشته میتوان مشاهده کرد. در گذار از دوره نمایشگرهای SD به HD و Full HD کیفیت تصاویر ارتقای بسیار زیادی پیدا کرد. کیفیت 4k استاندارد جدید نمایش تصویر است که از آن به عنوان UHD یا فوق اچ دی نیز یاد میشود. در این راستا با منصور زینعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد به گفتوگو پرداختهایم که از نظر میگذرانید.
صرفهجویی در هزینه با تبدیل فیلم به ویدیوهای 4k
زینعلی درباره ایده تبدیل فیلم به ویدیوهای 4k، گفت: این ایده چند سال گذشته به ذهنم رسید. اما کاری وقتگیر و هزینهبر بود و خیلی هم روی آن فکر نکرده بودم. این کار برای عملی شدن به سیستم پیشرفتهای نیاز دارد؛ چراکه با سیستم معمولی مدت زمان بیشتری میتوان تصویر را تبدیل به 4k کرد. ایدهای که دارم با طرحهای دیگر متفاوت است، سایر روشها با درونیابی یا بهصورت هوشمند این تبدیل انجام میشود که زمانی چند برابر این ایده نیاز دارد. ایده ما جواب گرفته، کیفیت تصاویر هم خیلی عالی است. در حال حاضر داریم فیلمی را تبدیل میکنیم و تولید چند ثانیهای داشتهایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد با اشاره به اینکه صنعت فیلمسازی سالهای بسیاری است که فعالیت دارد و فیلمهای قدیمی و به یادماندنی زیادی هستند که کیفیت مطلوبی برای پخش مجدد ندارند، افزود: بسیاری از فیلمهای قدیمی که وجود دارند نهایتاً HD یا دارای کیفیت پایینتری هستند و دیگر قابل تبدیل به 4k نیستند. فیلمهای قدیمی کیفیت پایینی دارند و این فیلمها برروی نسلهای جدید تلویزیون که همانند پرده سینما میمانند، کیفیت پایینتری هم خواهند داشت. با ایده تبدیل فیلمهای با کیفیت بالا به ویدیوهای 4k میتوانیم فیلمهایی که سالهای پیش ساخته شده را به 4k تبدیل کنیم و هزینهها را پایینتر بیاوریم و به نوعی صرفهجویی هم میشود. این ایده نه تنها در صنعت فیلمسازی بلکه در حوزه مهندسی پزشکی، تصویربرداری پزشکی و صنایع نظامی هم قابل استفاده است و کاربردهای متنوعی دارد.
بیشتر بخوانید:
- صنایع خلاق در جهت حل مشکلات جامعه حرکت میکند/ طراحی کتاب برای کهنسالان و بیماران آلزایمری
- مقام معظم رهبری صنایع خلاق را عامل رسیدن به خودکفایی میدانند/ امکان ورود به بازار جهانی با بها دادن به جوانان کشور
- تأکید رهبری برای توسعه صنایع خلاق عامل کاهش مهاجرت نخبگان است
- حکایت درآمدزایی از دل لعل و سنگ سخت/سنگ های تزئینی ترکیبی از صنعت،هنر و تجارت است
- وزارت ارشاد از صنایع خلاق فرهنگی حمایت خواهد کرد/ لزوم توجه به استعدادها و ظرفیتها در نقاط محروم و غیرمحروم
امکان بستن قراداد با شرکتهایی همچون هالیوود
زینعلی با اشاره به اینکه صنایع خلاق افقهای جدیدی را بر روی فرهنگ ایران زمین گشود، اظهار کرد: در حال حاضر تلویزیونهای 4k و حتی ۸K به بازار آمده اما فیلم آن موجود نیست. ۲ تا ۳ درصد فیلمهای موجود 4k هستند و تولید آن هم هزینه زیادی میطلبد اما با تبدیل فیلم به ویدیوهای 4k میتوانیم حتی تصاویر قدیمی که دیگر نمیشود کیفیت آنها را بهبود بخشید، ترمیم کرد. نمونه کار ما وجود دارد ولی کیفیت مهم است، هیچکدام از آنها کیفیت تصاویر ما را ندارند. ما با معیارهای چشمی ثابت کردهایم که کیفیت تصاویر ما خیلی بالاتر از روشهای موجود است. از طرفی روشهای قبلی هم خوب جواب نداده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد درباره اینکه ایده تبدیل فیلمهای با کیفیت بالا به ویدیوهای 4k تا چه میزان میتواند برای کشور اشتغالآفرینی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم در بازاریابی موفق باشیم، بهخصوص اینکه بتوانیم با شرکتهای بزرگی همچون هالیوود قرارداد ببندیم، در این صورت میتوانیم درآمدزایی خوبی داشته باشیم. اگر حمایت سختافزاری از ما انجام شود و سیستمهای مناسبی برای انجام این ایده در اختیار ما گذاشته شود، کار ما پیشرفت زیادی خواهد داشت. ما باید کیفیت کار خود را به بقیه اثبات کنیم که البته برای این کار رقبای زیادی پیش رو داریم چون اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است و تبلیغات میتواند نقش مؤثری در موفقیت ما داشته باشد.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/