دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1394 - 15:12

حسگر الکتروشیمیایی‌‌که وجود عفونت زخم را کمتر از یک دقیقه تشخیص می‌دهد

پروسه‌ای که طول می‌کشد تا دکتری بخواهد بفهمد زخم بیمارش عفونی شده یا خیر، حداقل 24 ساعت طول می‌کشد و معلوم نیست که چه به سر بیمارانی می‌آید که با مشکل عدیده در این زمینه مواجه هستند اما به تازگی محققان دانشگاه جورج واشنگتن فناوری را ابداع کرده‌اند که عفونت را در کمتر از یک دقیقه تشخیص می‌دهد.
کد خبر : 66384

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، پزشکان برای این کار باید نمونه‌ای از زخم را روی ظرف پتری بگذارد و به مدت یک روز مشاهده کند که آیا کشت باکتریایی در آن رخ می‌دهد یا خیر. اگر عفونتی در زخم وجود داشته باشد که پزشک با مصرف آنتی‌بیوتیک در بیمار را ادامه می‌دهد اما اگر عفونتی وجود نداشته باشد، در واقع به غیر از اینکه زمان بیمار تلف شده است، عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها در بدن بیمار باقی خواهد ماند و مقاومت باکتری‌های بدنش در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها کم خواهد شد.


در همین راستا، تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن یک حسگر ارزان و حسگر یک‌بار مصرف الکتروشیمیایی طراحی کرده که در چند ثانیه عفونت و باکتری را در زخم‌ها تشخیص می‌دهد. این محققان با استفاده از این حسگر توانستند باکتری یک زخم مزمن را شناسایی کنند.


محققان این تیم ادعا می‌کنند که در 71 درصد موارد، این حسگر تشخیص درست را داده است و این در حالی است که در صورت انجام آزمایش‌های معمولی فقط 51 درصد درست از آب درمی‌آیند.


محققان امیدوارند که با توسعه این حسگر گام بزرگی در تشخیص باکتری یا عفونت در بیماران بردارند.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته