دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1401 - 17:30
رویداد«عصر امید»/ ۱۶۶؛

تولید میگوی پرورشی با تمرکز بر تنوع ژنتیکی

شرکت‌کننده رویداد عصر امید گفت:خدمت ارائه شده ما ایجاد بانک مولدین شناسنامه‌دار میگوی غربی است که لیتو پنئوس وانامی نام دارد.
کد خبر : 661639
میگو
منصور آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم درحاشیه برگزاری نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: در حال حاضر مسئولیت مؤسسه آموزش عالی قشم و رئیس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم را به عهده دارم و با توجه به مقوله کاری تقریباً تمرکزمان بر کارهای شیلاتی در قشم تقریباً ارتباط مستقیم و مستمری را داریم.


وی افزود: خدمت ارائه شده ما ایجاد بانک مولدین شناسنامه‌دار میگوی غربی است که لیتو پنئوس وانامی نام دارد.این میگو بومی کشور ما نیست اما الان به عنوان گونه پرورشی در کل دنیا شناخته می‌شود. سالانه حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این میگو در دنیا تولید می‌شود.


وی تصریح کرد: سهم تولید کشور ما امسال امیدواریم به ۷۰ هزار تن برسد که نسبت به حجم تولید جهانی بسیار پایین است.سعی ما این است که بتوانیم با توسعه صنایع پرورشی میگو بتوانیم از اراضی مستعدی که به‌خصوص در نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد برای مبحث تولید استفاده کنیم.


وی ادامه داد: میگوی پرورشی تقریباً به طور کامل یک محصول صادراتی است و خیلی کم شاید زیر یک درصد وارد بازار داخلی می‌شود و به عنوان یک محصول صادراتی ارزآور در ایران به آن نگاه می‌شود.سالیانه به طور میانگین در هر هکتار ۱۰ تن تولید داریم، در این سیستم تولید ما بالغ بر ۱۰۰ تن در هکتار خواهد شد که یک تغییر بسیار شگرف در افزایش بهره‌وری در تولید این فراورده است اما برای اینکه این تولید ادامه‌دار باشد، نیازمند تأمین به‌میگو است.


این محقق در ادامه بیان کرد: دانشگاه آزاد در حال ایجاد یک مرکز تحقیقات در قشم است و در حال حاضر بخش خصوصی دارد این کار را انجام می‌دهد و حضور مان در این نمایشگاه با کمک دانشگاه آزاد قشم است اما بیشتر این امکان را بخش خصوصی فراهم کرده‌است. در بخش خصوصی نگاه‌مان بیشتر تولیدمحور است، موضوع اصلی این است که این در قالب دانشگاه آزاد باید نگاه پژوهشی انجام شود که بتوانیم هم بحث اصلاح نجات را انجام دهیم، هم بحث تنوع ژنتیکی را محقق کنیم و هم بتوانیم ایمنی زیستی و شرایط بهداشتی مراکزمان را کنترل کنیم.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته