دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1401 - 16:46
آنچه در رویداد «عصر امید» خواهید دید/

محمدی//////////////

احمد محمدی، شرکت‌کننده رویداد عصر امید گفت:
کد خبر : 659937
کشاورزی

احمد محمدی، رئیس هیئت مدیره شرکت شرکت هادی نخل بی همتا در گفت‌وگو خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا بیان کرد:


محمدی
سؤال: معرفی؟
- در بخش کشاورزی از قدیم‌الایام و نیز در حال حاضر در مزرعه، باغچه، گلدان یا جاهای مختلف از خاک استفاده می‌کنیم.
از چند دهه پیش روش جدیدی ابداع شده است که بخشی از تولیدات کشاورزی دیگر در داخل خاک انجام نمی‌شود بلکه از ترکیباتی استفاده می‌شود که در خاک موجود است و به آن سیستم هیدروپونیک یا کشت بدون خاک می‌گویند که در دنیا به شدت در حال توسعه است و در کشور ما هم در حال گسترش است.
الان حدود 20 هزار هکتار گلخانه در کشور داریم که نزدیک 30 درصد آنها هیدروپونیک است، یعنی به جای استفاده از خاک از مواد دیگری استفاده می‌کنند.
برای مثال در کشور ما از ماده‌ای به نام کوکوپیت استفاده می‌کنند که زایدات فراوری شده نارگیل است. همین الیافی که روی پوسته سخت نارگیل وجود دارد که به دلیل عدم تولید داخلی از کشورهایی نظیر سریلانکا و هند وارد کشور می‌شود.
کاری که ما انجام دادیم این بود که روی زایدات درخت خرما کار کردیم. از برگ و تنه و فراوری درختان خرما برای کشت هیدروپونیک، نشا، گیاهان آپارتمانی و مصارف مختلف دیگر در کشور و مناطق مختلف دنیا استفاده می‌شود.
یعنی یک گلدان هم که می‌خرید، بخشی از خاک آن کوکوپیت و بخشی خاک و یا کاملاً از کوکوپیت با مواد دیگری مثل فرلیت و امثال آن استفاده می‌کند.
ما این ماده را به جای جایگزین کوکوپیت تولید کردیم و مصارف مختلفی هم برای آن در نظر گرفته‌ایم؛ مثل کشت هیدروپونیک، کشت نشا و گیاهان آپارتمانی. حتی برای کاشت درختان تغییراتی در آن ایجاد کردیم چون این ماده سوپرجاذب آب است و در جاهایی که بحران آب، کم‌آبی و خشکسالی داریم می‌تواند با اضافه شدن به خاک، مصرف آب را کاهش دهد.
تا به حال 6 تا 7 محصول در این ماده کشت کرده‌ایم.
سؤال: تجاری‌سازی؟
- بله. ما در حال فروش آن هستیم.
سؤال: ارزیابی رویداد گام دوم؟
- دو بخش دارد. یک بخش، بخش‌های مالی است که شاید در این رویدادها می‌تواند کمک کند اما بخش دیگر بازار است.
در حال حاضر سالیانه 12 هزار تن کوکوپیت وارد کشور می‌شود و طبیعتاً بحث بیزینس بزرگی برای اشخاص زیادی ایجاد کرده است که به راحتی آن را وارد کرده و به فروش می‌رسانند.
بنابراین ورود ما به این بازار چالش‌های خاص خودش را دارد. سهمی از بازار را می‌خواهیم بگیریم اما رقیب ما گردن‌کلفت است، پول هم درمی‌آورد، با یک تلفن برایش می‌آید، این طرف هم می‌فروشد.
یکسری چالش‌های از این دست وجود دارد. محصول نو و داخلی است، بنابراین در بحث بازار و سهم بازار کمک می‌خواهد.
این کمک، بخشی کمک‌های معنوی و بخشی کمک‌های اجرایی است. وزارت کشاورزی باید کمک کند، سازمان‌ها و نهادها باید کمک کنند تا یک محصول جدید و نو که همان خاصیت را دارد، همان کیفیت و بعضاً حتی بعضی از خصوصیاتش می‌تواند بهتر از کوکوپیت باشد بتواند به فروش برسد.
بحث دیگر اینکه ما الان برای توسعه کار خود، با اینکه ماشین‌آلات داریم اما بخشی از آنها نیمه‌مکانیزه است و با تجربه دو، سه ساله‌ای که داریم، به دستگاه‌های مورد نظر خود اشراف کامل داریم و بر اساس تجربیات خود الان رفتیم با ماشین‌ساز صحبت کرده‌ایم، نیاز به سرمایه است تا قرارداد را ببندم، ماشین‌آلاتم کامل شود، بتوانم سهم تولیدم را بالا ببرم، کیفیت محصول تولیدی‌ام را بهتر کنم و سهم خودم را در بازار افزایش دهم.
طبیعتاً اینها نیاز به تسهیلات دارد و باید تسهیلات بدهند و کمک کنند تا این اتفاق به خوبی انجام شود.
حالا اینکه سرمایه‌گذار بیاید بد نیست اما همیشه ذهن ماها این است که سرمایه‌گذاری که پولش را در بانک می‌گذارد و با خیال راحت 20 تا 24 درصد سود آن را می‌گیرد، نمی‌آید در سیستم تولید ریسک کند یا اگر وارد شود، فضای زیادی برای خودش می‌خواهد.
از سوی دیگر عموماً کسانی که پس از سال‌ها زحمت و تلاش، یک پتنت تولید کرده، نمی‌تواند به نتیجه برسد مگر اینکه پتنت خود را بدهد و برود!
این نکات چالشی‌اش است چون پولدار همین‌جوری نمی‌آید بگوید بسم‌الله بفرما! سهم من به اندازه پولم! سهم تو به اندازه همه زحمات و خدمات و پتنت و علم تو!
اصولاً کسانی که پول دارند می‌گویند شما علمی‌ها نوکر ما هستید! بیایید یک چیزی به شما بدهیم برای ما تولید کنید!
من چون برخورد داشته‌ام با آدمی که سرمایه‌گذار است و نشستیم صحبت کردیم دیدیم که اصلاً این‌جوری نمی‌شود.
بنابراین اگر بشود که در قالب‌های تسهیلاتی کمک شود، تسهیلات با بهره پایین و طولانی‌مدت  داده شود تا بچه‌هایی که در این سیستم‌ها واقعاً از عمر و وقت خودشان گذاشته‌اند بتوانند به نتیجه برسند.
این نکته‌ای است که وجود دارد.
اما به هر صورت یک گام و حرکت است و باید رفت جلو و حتی ممکن است برخلاف ذهن من از درون آن مواردی دربیاید که کمک‌کننده باشد.


به هر صورت شما موقعی که بخواهی ماشین‌آلات داشته باشید و کار خود را توسعه دهید نیاز به سرمایه دارد که یا باید بانک‌ها تأمین کنند، یا صندوق‌ها و یا بخش خصوصی. گزینه است، چاره‌ای نیست، مسیر را باید رفت.
بنابراین اصل حرکت، حرکت مبارکی است. حالا باید ارزیابی کرد که نتیجه‌اش چقدر می‌تواند آن چیزی باشد که در ذهن همه هست.
سؤال: حمایت از سوی دانشگاه آزاد یا نهادهای  دیگر؟
- نه! حمایت مالی دریافت نکردم. من خودم هیئت علمی هستم و یک آپارتمان فروختم و در این راه گذاشتم که اگر نفروخته بودم الان قیمت‌اش 6 برابر شده بود و قدم در راه تولید گذاشتم، تولید هم در این مملکت یعنی آدم بدبخت و احمق تولید می‌کند! این یک واقعیت در کشور ما است. کمک مالی و وام و تسهیلات هم نگرفتیم اما الان در یک نقطه‌ای هستیم که تسهیلات نیاز داریم.
سؤال: معرفی کامل؟
- احمد محمدی ؟؟؟، رئیس هیئت مدیره، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان با 27 سال سابقه هستم.


گفتنی است، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار «عصر امید» از هشتم تا یازدهم خرداد در مصلای تهران برگزار می‌شود و میزبان ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان، آزمایشگاه و زیرساخت، گروه پژوهشی و استارت‌آپ است.


انتهای پیام/4021


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته