چراغپور: با نگاه نوآوری و فناوری، نیاز به تغییر در آموزش پایه نسل آینده ضروری است
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری آنا، فرزاد چراغپور، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علم و فناوری پردیس با اشاره به برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ اظهار کرد: این نمایشگاه امکان رصد پتانسیلها و قابلیتهای موجود کشور را فراهم آورد و همچنین فرصت مناسبی برای طرحریزی آینده را در اختیار قرار میدهد.
چراغپور در این باره افزود: طبق گزارشهای رسمی تعداد شرکتهای دانشبنیان از ۶ هزار شرکت عبور کرده که این نویدبخش آیندهای روشن است و سرآغاز تحول در نوع ارزشآفرینی اقتصاد ایران، از نفت و کشاورزی بهسوی نوآوری است، این آغاز که پرشتاب نیز بوده شایسته تقدیر است، ولی برای حفظ این شتاب نیازمند روزآمد کردن آموزش سرمایههای انسانی خود هستیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علم و فناوری پردیس با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری، دانشگاه آزاد اسلامی میتواند دو مأموریت مهم ایفا کند، خاطر نشان کرد: تربیت سرمایه انسانی و حل مسئلههای جامعه به نظرم در حال حاضر مهمترین نکته در حفظ شتاب حرکت، تغییر در آموزشها، بهویژه آموزشهای پایه و مهارتی برای آینده است. الگوهای زندگیمان با حضور فناوریهای مختلف، روزبهروز متفاوتتر از نسل قبل میشود، و مهمترین مسئله کشورمان در این مسیر روزآمد کردن آموزشها است.
وی درباره چگونگی روزآمد سازی آموزشها تصریح کرد: امروز با مفاهیم جدیدتری چون هوش مصنوعی، انقلاب صنعتی چهارم و واقعیت مجازی مواجه هستیم که زندگی را دستخوش تغییرات جدیدی خواهند کرد که بر اساس آن آموزش نیز باید هوشمند و منعطف باشد و خود را با تغییرات فناوری هماهنگ کند. این انعطاف توان خلق و نوآوری توسط سرمایههای انسانی را به وجود میآورد. برای اشتغال نسل بعد باید به مهارتآموزی بیشتر از قبل توجه کنیم. همچنین برای هماهنگی با میزان بالای نوآوری و سرعت تغییرات در فناوری، سیستم آموزش باید با انعطافپذیری متناسب طراحی شود.
چراغپور درباره زمان لازم برای آمادهسازی نسل آینده و تغییرات موردنیاز در آموزش اظهار کرد: از نظرگاه فناوری، میتوان گفت سن بهرهگیری از فناوری نسبت به نسلهای قبل پایینتر آمده، حتماً باید هم در زمانبندی آموزشها و هم در محتوای آموزشها تغییرات متناسب با نیاز بدهیم؛ یک نتیجه کلیدی این خواهد بود که آموزش در مدرسه مهمتر از آموزش در دانشگاه شده است. البته که از بُعد فرهنگی و تأثیر آن به این اهمیت واقف بوده و هستیم، ولی رفتهرفته از نظر تخصص و مهارت نیز این تأثیر پررنگتر از آموزش در دانشگاه خواهد شد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علم و فناوری پردیس گفت: مطابق یک پیشبینی از شغلهای آینده، یکی از مراکز مطالعاتی معتبر دنیا گزارش داده که بیش از ۸۰ درصد مشاغلی که در سال ۲۰۲۹م (۱۴۰۸ش) در دنیا نیاز خواهند بود، هنوز به وجود نیامدهاند. این در حالی است که نسل شاغل در ۲۰۲۹م (۱۴۰۸ش) امروز در انتهای دوره دبستان هستند و حدود یکسوم راه آموزش پایه را طی کردهاند. پس خیلی برای آموزش فرصت نداریم، به بیانی فرصتهایمان چون ابرها در حال گذر هستند. نتیجه آنکه هر چه زودتر باید محتوای غیر لازم آموزشمان جای خود را به ملزومات آینده بدهد.
چراغپور گفت: برای توسعه خلاقیت و نوآوری آموزشها را میتوان بهصورت بازی یا مسابقه طراحی کرد و در فرآیند آموزش، مهارتهای کار گروهی و تیمی را نیز تقویت کرد. میتوان کمپها و اردوهای آموزشی چند ساعته و چند روزه طراحی کرد و شکل ارتباط کلاسی را متناسب با فضاهای کاربردی جدید تغییر داد. نکته مهم قبول ضرورت تغییر در آموزشها، همشکل آنها و هم محتوای آنها است. در این خصوص میتوان از پتانسیل و توان شرکتهای دانشبنیان بهره برد و یک عزم و حرکت ملی را ایجاد کرد.
وی با توجه به نامگذاری امسال، در مورد اشتغال و ارتباط آن با نوآوری و فناوری تأکید کرد: مطمئناً فناوری شکل اشتغال را تغییر میدهد و نوآوری نیز مرز و انتها ندارد. به نظرم راهحل ایدهآل آن است که بتوانیم بخش اصلی مسئله اشتغال را با راهکار کارآفرینی حل کنیم، که این نیز نیازمند نگاهی جدید به آموزشهای پایه و مهارتی است. در مواجهه با پدیده کرونا یاد گرفتیم که ابزارهای فناورانه چه ظرفیت بالایی برای بهکارگیری بهویژه در بخش آموزش دارند. آموزشهای ترکیبی حضوری-مجازی و همچنین استفاده از فناوریهایی چون واقعیت مجازی میتوانند در این خصوص راهگشا باشند.
وی درباره انجام روزآمدسازی در برنامههای آموزش مهارتی گفت: واحد دانشگاهی علوم و فناوری پردیس، از سال گذشته مأموریت اصلی خود را بازتعریف نمود تا پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشجویان و دانشآموختگان برای ورود به شرکتهای فناور و دانشبنیان و همچنین ایجاد قابلیت کارآفرینی در دانشآموختگان خود باشد.
چراغپور با تشریح اینکه برای دستیابی به اهداف این مأموریت، مدرسه عالی مهارتی حقوق فناوری، برای نخستین بار در کشور راهاندازی و در حال ارائه دورههای تخصصی است، گفت: تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی و نوآوری، و مدرسه عالی مهارتی اینترنت اشیا مراحل پایانی خود را طی میکنند. همچنین پس از حضور ریاست دانشگاه در بهمنماه در این واحد و اجرای تفاهمنامه با پارک فناوری، تأسیس دانشکده کسبوکار، دانشکده فناوریهای همگرا، و دانشکده مطالعات فناوری در دستور کار قرار گرفته است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علم و فناوری پردیس در پایان گفت: واحد علوم و فناوری پردیس تمرکز خود را در تربیت سرمایه انسانی موردنیاز اکوسیستم نوآوری و فناوری قرار داده است و امید دارد بهعنوان یک الگوی موفق در ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه، نیازهای جامعه جدید را پاسخگو باشد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/