قجری در گفتوگو با آنا:
طرح تاسیس «خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا» تصویب شد/ خبرگزاری آنا محور تبیین دستاوردهای علم و فناوری در کشور خواهد بود
مدیرعامل خبرگزاری آنا گفت: طرح تاسیس «خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا» تصویب شد و این خبرگزاری، محور تبیین دستاوردهای علم و فناوری در کشور میشود.
علی قجری در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به ضرورت نگاه تخصصی به حوزه علم و فناوری که موضوعی استراتژیک به شمار میرود، گفت: الحمدلله با زحمات مدیران، سیاستگذاران و فعالان زیستبوم فناوری و نوآوری طی یک دهه اخیر، امروز شاهد آن هستیم که در حوزههای مختلف از فناوری، چندهزار شرکت، استارتآپ و هسته خلاق و فناور وجود دارد که بسیاری از آنها در حال حاضر در چرخه اقتصادی و خلق ثروت ملی قرار گرفته و نقش مستقیمی در GDP کشور دارند.
وی افزود: در صنایع دفاعی و نظامی دستاوردهای بینظیری داریم و مردم ما آثار آن را به صورت عینی در زندگی خود لمس میکنند؛ به عبارتی اقتدار و امنیت امروز کشور حاصل همین دستاوردهای هایتک در حوزه صنایع دفاعی است و برای اقشار مختلف جامعه قابل درک است.
مشاور معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دستاوردها و محصولات شرکتهای خلاق و فناور در حوزههای مختلف از جمله غذایی، مالی، حمل و نقل، سلامت و ... نیز امروز بخش مهمی از زنجیره تامین نیازهای خرد و کلان جامعه هستند و همه ما روزانه از محصولات و دستاوردهای یک شرکت دانش بنیان یا فناور و استارتاپ در امورات شخصی زندگی استفاده میکنیم؛ اما چرا وقتی درباره توان علمی و فناوری کشور صحبت میشود، از اقتدار علمی ایران سخن به میان میآید و یا وقتی میگوییم کشور ما در حال حرکت در لبه تکنولوژی است و در بسیاری از حوزهها همپای رقابت تنگاتنگ با کشورهای توسعه یافته جهان است، این گزارهها برای بسیاری از مردم تعجبآور یا بعضا باورپذیر نیست.
ضرورت فعالیت رسانهای ویژه در حوزه علم و فناوری
وی تأکید کرد: بسیاری هنوز باور ندارند که ما در ایران کارخانه پهپادسازی صددرصد بومی داریم، در حوزه درمان سلولهای سرطانی خودکفاییم یا در حوزه نانو بعد از چین، کانادا و ژاپن در رتبه چهارم جهان قرار داریم. چرا برای برخی این موضوعات غیرقابل باور است؟ اینجا وجه پروبلماتیک کنشگری رسانهای و اجتماعی در حوزه علم و فناوری خود را نشان میدهد.
قجری ادامه داد: مطالعات و آسیبشناسی از فضای فناوری و نوآوری، ما را به نقطهای میرساند که ثابت میکند فاصله و خلاء بین افکار عمومی جامعه و فضای نخبگانی و علمی کشور وجود دارد. با اطلاع عرض میکنم حتی بسیاری از نخبگان ما نیز از سطح بالای توان و دستاوردهای علمی و فناورانه کشور اطلاع کامل ندارد. شاهد مثالهای این موضوع، تأکیدات رهبر انقلاب در زمینه برگزاری تورهای علمی برای برخی مسئولان کشور است.
فعالیت همه حوزههای خبرگزاری آنا به صورت فعالانه/حوزه علم و فناوری کار ویژه خبرگزاری آنا در دوره جدید
مدیرعامل خبرگزاری آنا اظهار کرد: اخیرا شاهد بودم که در جلسهای نخبگانی و با حضور بسیاری از رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی، وقتی سخن از رتبههای بالای کشور در حوزه نانو، مکانیک، عمران و ... با استناد به گزارشهای مراکز و پایگاههای معتبر بین المللی مطرح میشود، بسیاری از عزیزان برای نخستین بار بود که این آمارها را میشنیدند و برایشان جای شگفتی و البته خرسندی داشت. حال شما تصور کنید فضای عمومی جامعه ما چه درکی از سطح توانمندیهای علمی کشور دارد.
وی افزود: این عدم آگاهی نشان میدهد که طی سالیان گذشته فعالیت اندکی در حوزه اطلاعرسانی و ترویج و تبیین دستاوردهای علم و فناوری در کشور شده است. خبرگزاریهای بسیاری با عنوان دانشجویی یا فعال در حوزه دانشگاهی در کشور وجود دارد، اما متاسفانه سرجمع زحمات همه این عزیزان امروز ارزیابی خوبی را در زمینه اثرگذاری بر افکار عمومی در این حوزه نشان نمیدهد. لذا خبرگزاری آنا تنها خبرگزاری رسمی و دانشگاهی کشور است که با ظرفیت عظیم نخبگانی یک میلیون و دویست هزار نفری در دانشگاه آزاد که یکسوم آموزش عالی کشور را دربرمیگیرد، امروز با آسیبشناسی وضعیت فعالیت رسانهای در حوزه علم و فناوری، چشم انداز و رویکردهای خود را سامان داده است.
مشاور رسانه فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد افزود: آنا تنها خبرگزاری رسمی دانشگاهی است و تنها به دانشگاه آزاد اسلامی نیز منحصر نمیشود، بلکه در خبرگزاری آنا تمام فضای آموزش عالی و علمی کشور پوشش داده میشود و این رسانه نامی آشنا برای همه فعالان حوزه دانشگاهی و علمی است. این خبرگزاری مأموریتاش را با توجه به نکات مطرح شده توسط مقام معظم رهبری، در حوزه اهمیت علم و فناوری، تعیین کرده است. مقام معظم رهبری امسال حجت را بر همه تمام کردند و نامی علمی برای سال انتخاب کردند؛ تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین که باید از این مسیر صورت بگیرد. لذا امسال بهترین فرصت برای تحول در خبرگزاری آنا و تثبیت موقعیت ژورنالیسم علم و فناوری در کشور است.
مدیرعامل خبرگزاری آنا تصریح کرد: رویکرد علمی و فناورانه در خبرگزاری آنا به معنی این نیست که سایر حوزهها نادیده گرفته شده یا تعطیل میشود، خیر! تمامی حوزهها مانند گذشته به فعالیت خود ادامه میدهند. رویکردهای نوآورانه و خلاقانه برای تحول این حوزهها داریم که باعث افزایش بازخورد، بازتاب و دامنه اثرگذاری در حوزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز میشود. نگاه به حوزه علم و فناوری بهصورت کارویژه در آنا دنبال میشود و لذا نگاه ما ماموریتمحور است و امروز رهبر انقلاب و با نامگذاری علمی و فناورانه سال ماموریت ما را مشخص کردهاند.
طرح خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا تصویب شد
وی افزود: خبرگزاری آنا تنها رسانه رسمی کشور است که امسال در نمایشگاه اینوتکس غرفه مستقل داشته و به عنوان حامی و همکار رسانهای این رویداد بزرگ فناورانه و نوآورانه کشور، نقشی ویژه در مدیریت جریان اطلاع رسانی و ترویج رسانهای فعالان زیست بوم فناوری کشور ایفا کرده است. جالب است که خدمتتان عرض کنم همزمان که اصحاب رسانه خبرگزاری آنا در اینوتکس به صورت فعالانه حاضر شده اند، سایر گروههای خبرگزاری نیز بسیار فعال در حال کنشگری رسانهای هستند؛ که به عنوان مثال باید به حضور فعالانه خبرنگارانمان در نمایشگاه بینالمللی کتاب اشاره کنم. لذا این نشانگر نگاه ما در دوره جدید خبرگزاری است، و ما از هیچ موضوع مهمی در این رسانه غفلت نمیکنیم.
قجری با اشاره با این که تأسیس «خانه خلاق و نوآوری رسانه» در خبرگزاری آنا تصویب شده، بیان کرد: کنشگری آنا در حوزه علم و فناوری صرفا به خبر و اطلاع رسانی محدود نمیشود و بنده امروز برای نخستینبار از محل نمایشگاه اینوتکس اعلام میکنم، به امید خدا و حمایت ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه و معاونت علمی ریاست جمهوری، طرح تاسیس یک شتابدهنده رسانهای برای حمایت از کسبوکارهای خلاق و نوآور در حوزه رسانه و جریان سازی اجتماعی در خبرگزاری آنا تصویب شده است و ان شاءالله خبرگزاری آنا به عنوان اولین رسانه و خبرگزاری رسمی کشور اقدام به حمایت از استارتآپ های حوزه رسانه خواهد کرد. ما درنظر داریم تا در یک افق پنج ساله، کل خبرگزاری آنا به یک شتابدهنده بزرگ در حوزه رسانه و جریان سازی اجتماعی علم و فناوری در کشور تبدیل میشود و از استارتآپها، شرکتهای خلاق، نوآور و نوپایی حمایت میکند که در یکی از بخشهای زنجیره ارزش حوزه رسانه فعالیت میکنند. این به اصطلاح «استارتآپ استودیو» به عنوان نخستین اقدام ما در دوره جدید مدیریت خبرگزاری آنا در افق چشم انداز دیدهبان علم و فناوری کشور به شمار میآید که ان شاءالله منشا برکات و ثمرات زیادی برای کشور خواهد شد.
مدیرعامل خبرگزاری آنا تاکید کرد: بحمدلله ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی عنایت ویژهای به خبرگزاری آنا دارند و شعار دیدهبان پیشرفت علم و فناوری را نیز ایشان برای خبرگزاری آنا در نظر گرفتند.
بزرگترین رویداد فناوری و نوآوری تاریخ جمهوری اسلامی خرداد ماه برگزار میشود
وی افزود: اعتقاد داریم تاسیس «خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا» میتواند جهشی ویژه را در حوزه استارتآپ های رسانهای و نوآور اجتماعی ایجاد کند. تاکنون استارتآپ های رسانهای مجبور بودند از نهادهایی جلب حمایت کنند که غالبا غیررسانهای هستند. در حال حاضر استارتاپهای بسیاری در حوزه رسانهای در کشور وجود دارد و طی پنج سال اخیر تیمهای خوب و فعالی در این حوزه آمده و تولیدات آنها در رسانه ملی و رسانههای برخط نیز دیده میشود. اما بخش عمدهای از اعضای این اکوسیستم برای جذب حمایت و پیشبرد کارهایشان مجبورند از مراکز غیررسانهای جلب حمایت کنند که این کار دو مشکل ایجاد میکند؛ مشکل اول این است که مسیر همکاری و مشارکت اقتصادی درست تعریف نمیشود. اغلب سرمایهگذاریها به صورت بلاعوض و خیرانه تحت عنوان حمایت صورت میگیرد،
در حالی که تزریق پول زیاد و بدون مدل درآمدی شفاف و دقیق برای حیات درست یک استارتاپ، سممهلک محسوب میشود و به مسیر رشد و توسعه منطقی و طبیعی استارتآپها آسیب میزند و آنها را از آن فلسفه اولیه خودشان دور میکند.
مدیرعامل خبرگزاری آنا ادامه داد: مشکل دوم در حمایت مجموعههای غیررسانهای از استارتآپ های رسانهای این است که این مجموعهها با فضا، سبک کاری، اقتضائات و سبک زندگی فعالان این حوزه آشنا نیستند و شاید نگاه زودبازده به کارها داشته باشند یا در برخی مدلهای مشارکت اقتصادی با نگاهی تمامیتخواهانه و غیرقابل انعطاف یا غیرجسورانه، به صاحبان کسبوکارهای نوپا آسیب بزنند. خبرگزاری آنا برای اولین بار این نوید را به استارتآپ ها و فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری میدهد که به عنوان یک شتابدهنده، زمینه حمایت از ایدهها و کسبوکارهای خلاقانه و نوآوری که با برش رسانهای فعالیت میکنند را فراهم آورد.
وی تاکید کرد: این شتاب دهنده دو ظرفیت خوب دارد؛ یکی ظرفیت خودِ خبرگزاری آنا برای حمایت از این فضا است. این خبرگزاری درگاه رسانهای معتبر و مخاطب هدف خوبی برای دیده شدن فعالیت استارتآپ ها دارد. ظرفیت دوم این خانه شتابدهنده در آنا، بهره گیری از فرصتها و حمایتهای معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی است که امکانها و ظرفیتهای زیادی دارد و خدمات خاصی ارائه میدهد. استارتآپ هایی که با خانه خلاق و نوآوری آنا همکاری داشته باشند میتوانند از آفرها، امکانات، حمایتهابی که معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در کلیه واحدهای دانشگاه ارایه میدهد، استفاده کنند. ارائه چنین امکاناتی برای اولین بار است که اتفاق میافتد. معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این سالها دستاوردهای خوبی داشته و خردادماه امسال نیز بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه کشور و تاریخ جمهوری اسلامی را در مصلای تهران رقم میزند. این رویداد که رویداد گام دوم نام دارد طی چهار روز در مصلی تهران برگزار میشود. سه هزار استارتآپ، شرکت دانشبنیان، گروه پژوهشی و آزمایشگاه دانشگاه متعلق به دانشگاه آزاد در این رویداد شرکت میکنند.
وی افزود: جالب است که مقایسه کنیم، براساس آمار رسمی در نمایشگاه اینوتکس حدود ۴۰۰ شرکت حضور دارند. اما در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد با شعار «عصر امید»، ۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ استارتآپ و ۱۰۰۰ آزمایشگاه و زیرساخت حضور دارند که قریب به ده برابر نمایشگاه اینوتکس خواهد بود.
مشاور فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تاکنون بالغ بر هزار میلیارد تومان جذب حمایت و سرمایهگذاری از طریق صندوقها صنایع بزرگ برای حمایت از این رویداد جذب شده است. و اهمیت این رویداد تا حدی است که ریاست دانشگاه آزاد آن را شاخصی برای ارزیابی عملکرد مدیران دانشگاه اعلام کردهاند. این جمله ایشان به این معنا است که دانشگاه آزاد همه امکانات، تجهیزات و توانمندی خود باید در این چهار روز نشان دهد؛ و ان شاءالله خبرگزاری آنا نیز به عنوان خبرگزاری رسمی دانشگاه آزاد اسلامی، نقش موثری را در بعد رسانهای و تبیینی این رویداد مهم برعهده دارد.
انتهای پیام/۴۰۲۱
انتهای پیام/