دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1401 - 13:16
به دلیل محدودیت‌های ژنتیکی؛

مرگ ناشی از کووید-19 در میان سالمندان ممکن می‌شود

مطالعات جدید نشان می‌دهد مرگ ناشی از کووید-19 در میان سالمندان به دلیل محدودیت‌های ژنتیکی در تقسیم سلولی ممکن می‌شود.
کد خبر : 657130
سیستم ایمنی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «تک اکسپلوریست»، بیماری همه‌گیر کووید-19 عواقب بسیار زیادی برای مبتلایان دارد و به‌ویژه این نشانه‌ها با افزایش سن شدت پیدا می‌کند.


مرگ ناشی از بیماری همه‌گیر در میان سالمندان به دلیل محدودیت‌های ژنتیکی در تقسیم سلولی است. در مطالعات جدید دانشمندان ارتباط میان گسترش «کلونال» سلول لنفوسیت را با مرگ ناشی از کووید-19 مورد مطالعه قرار می‌دهند. گسترش کلونال به تقویت تعداد لنفوسیت‌های خاص برای یک پاسخ محافظتی کمک می‌کند.


مرگ ناشی از COVID-19 در میان سالمندان ممکن است به دلیل محدودیت های ژنتیکی در تقسیم سلولی باشد


مطالعه از مدلی استفاده می کند که به طور مجازی رابطه گسترش کلونال سلول T را با مرگ و میر COVID-19 بررسی می کند.


توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با COVID-19 تا حد زیادی به توانایی آن در تکثیر سلول های ایمنی برای از بین بردن موثر ویروس SARS-CoV-2 بستگی دارد. این سلول های ایمنی شبیه سازی شده را نمی توان به طور عمده ایجاد کرد.


یک مطالعه جدید توسط دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که توانایی بدن برای تولید این سلول های شبیه سازی شده عمدتا در سنین بالا کاهش می یابد. یافته‌ها می‌توانند پاسخ دهند که چرا COVID-19 چنین تأثیر مخربی بر سالمندان دارد.


با هر تقسیم DNA در تقسیم سلولی، کلاهک انتهایی - که تلومر نامیده می شود - کوتاه تر می شود. یک سلول پس از یک سری تکرار بسیار کوتاه می شود و در یک نقطه، تقسیم آن متوقف می شود. این محدودیت برای همه سلول‌ها یا حیوانات اعمال نمی‌شود، اما برای سلول‌های ایمنی انسان اعمال می‌شود.


جیمز اندرسون، پروفسور تحقیقات UW، می‌گوید: «سیستم ایمنی افراد عادی علیرغم این محدودیت تا حدود 50 سالگی بسیار خوب است. این زمانی است که تعداد کافی سلول‌های ایمنی هسته‌ای به نام سلول‌های T، تلومرها را کوتاه کرده‌اند و نمی‌توانند به سرعت خود را از طریق تقسیم سلولی به تعداد کافی برای حمله و پاکسازی ویروس COVID-19، که دارای ویژگی کاهش شدید تعداد سلول‌های ایمنی است، شبیه‌سازی کنند.


نکته مهم این است که طول تلومر از والدین شما به ارث رسیده است. در نتیجه، تفاوت‌هایی در این طول‌ها بین افراد در هر سنی وجود دارد و اینکه یک فرد قبل از مصرف بیشتر این طول‌ها چقدر پیر می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته