دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1394 - 12:15

نخستین راکتور همجوشی «ستاره‌گون» جهان روشن شد

آلمان نخستین نمونه از راکتورهای نسل جدید را که می‌تواند انرژی هسته‌ای آزاد شده در همجوشی را کنترل و برای مصارف عمومی استفاده کند، برای آزمایش‌های نخستین، روشن کرد.
کد خبر : 65583

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت مؤسسه ماکس‌پلانک، همجوشی هسته‌ای یکی از زمینه‌های دانش تولید انرژی هسته‌ای است که بیش از نیم‌ قرن به‌صورت یک آرزو برای انسان باقی‌مانده است و اکنون امیدهای تازه‌ای برای دستیابی به منبع لایزال انرژی خورشید ایجاد شده است.


این فرایند هسته‌ای که حاصل پیوند دو اتم هیدروژن برای تولید یک اتم هلیوم و آزادسازی حجم متنابهی از انرژی را شامل می‌شود، منبع اصلی تولید نور و انرژی در ستارگان و از جمله خورشید است و تاکنون هیچ راه عملی برای کنترل مؤثر این فرایند ابداع نشده است.


مؤسسه تحقیقات فیزیک پلاسمای «ماکس پلانک» آلمان موفق شده است یک نمونه عظیم از راکتور «ستاره‌گون» همجوشی بسازد که مدعی‌ است می‌تواند در کارکردهای طولانی‌مدت، انرژی مصرفی حاصل از همجوشی تولید کند.


این شکل از انرژی هسته‌ای، تقریبا هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کند و به شدت ایمن‌تر از انرژی به‌دست آمده از شکافت هسته‌ای است. این راکتور تازه که «Wendelstein 7-X» نام دارد، برخلاف نمونه معمول راکتورهای «توکامک» که تنها در پالس‌های موقت قادر به همجوشی هستند، می‌تواند فرایند همجوشی هسته‌ای را به‌صورت زنجیره‌ای و مداوم انجام دهد.


براساس گزارش‌ها، این راکتور هم‌اکنون تنها به تولید پلاسمای هیدروژنی مشغول شده و بهره‌برداری آزمایشی آن اواسط ماه مارس (اوایل فروردین 95) انجام خواهد شد. همچنین روش کار این راکتور به‌این شکل است که پس از یک دوره تزریق و کار، نیازمند 30 دقیقه زمان «دیسچارج» و خنک کردن است.


راکتور «Wendelstein 7-X» از هر نظر یک تکنولوژی گران‌قیمت بود چراکه 19 سال زمان صرف ساختن آن شده و هزینه تمام شده آن برابر 1/2 میلیارد یورو یا 1/3 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای یک راکتور آزمایشی، یک رکورد محسوب می‌شود اما باتوجه به توان تولید 20 مگاوات حرارتی که این راکتور دارد، می‌توان امیدوار بود که به‌زودی این هزینه را جبران و انقلابی در انرژی هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته