دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هزارتویی که کوچک‌ترین حشرات را به دام می‌اندازد/ گیاهان زره‌پوش می‌شوند

دانشمندان موادی هزارتو مانند را تولید کردند که مانع از رسیدن کوچک‌ترین حشرات به محصولات کشاورزی می‌شود.
کد خبر : 651533
حشره



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، کشاورزان گاهی اوقات به جای استفاده از حشره‌کش گیاهان و محصولات خود را با پارچه‌های مشبک می‌پوشانند. حال محققان ماده جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند مانع از رسیدن طیف گسترده‌ای از حشرات به محصولات کشاورزی شود و در عین حال به گیاه اجازه می‌دهد نور خورشید و آب کافی را دریافت کند. در تمام مواد مشبک اندازه روزنه‌ها تعیین‌کننده آفاتی است که بیرون نگه داشته می‌شود. حشرات ریز مانند تنباکو تریپس به اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توانند به سادگی از روزنه‌های موجود در پوشش‌های مشبک عبور کنند.


وقتی روزنه‌های مواد مشبک به قدری ریز می‌شوند که از ورود تنباکو تریپس‌ها جلوگیری کنند، هوا، آب و نور خورشید به اندازه کافی به گیاه نمی‌رسد. حال گروه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی موفق به توسعه زره گیاهی شده که از سه لایه بافتنی تشکیل می‌شود. لایه بیرونی و درونی از نخ پلاستیکی شفاف ساخته شده و بین آنها یک لایه بافتنی دیگر قرار دارد که الیاف آن عمود بر الیاف دو لایه دیگر است. اگر حشره‌ای به قدری ریز باشد که از لایه سطحی آن عبور کند، ساختار داخلی و هزارتو مانند آن ادامه مسیر را بسیار دشوار می‌کند.


محققان در آزمایشگاه یک برگ گل کلم را با زره گیاهی پوشانده و به همراه گروه‌هایی ۱۰ تایی از حشره تنباکو ترپس درون ظرفی قرار دارند. نتایج این آزمایش نشان داد که سه ساعت طول می‌کشد تا حشرات وارد زره گیاهی شوند. این حشرات طی ۱۲ دقیقه از پوشش‌های مشبک پیشین عبور می‌کنند.


انتهای پیام/۴۰۲۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته