دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1401 - 10:24
در مطالعات پیش‌بالینی انجام می‌شود؛

کاهش سطح گلوگز خون با ۳ دقیقه سونوگرافی در روز

دیابت در مطالعات پیش‌بالینی با استفاده از سونوگرافی با موفقیت درمان شد.
کد خبر : 650980
دیابت



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «نیواطلس، دیابت از بیماری‌های خطرناک محسوب می‌شود و در صورت عدم کنترل قند خون می‌تواند نتایج و اثرات بسیار مخربی برای افراد ایجاد کند. در سال‌های اخیر درمان قطعی برای دیابت وجود نداشت، اما امروزه به همت محققان دیابت در مطالعات پیش‌بالینی با استفاده از سونوگرافی با موفقیت درمان شد.


مطالعات و بررسی‌های اخیر این امکان را برای دانشمندان فراهم کرده تا بدون دارو بتوانند دیابت نوع ۲ را درمان کنند. مطالعات جدید روی حیوانات انجام شده است و تنها سه دقیقه سونوگرافی در روز می‌تواند سطح گلوگز خون را در حالت عادی نگه‌دارد. همچنین آزمایشات اولیه روی انسان در حال انجام است.


تحقیقات جدید امیدوارکننده و نویدبخش درمان دیابت نوع ۲ است. محققان در سه مدل حیوانی متفاوت این آزمایشات را در آزمایشگاه انجام داده‌اند. در این مطالعات نشان داده شده امواج کوتاه «اولتراسوند» یا سونوگرافی با هدف قرار دادن سلول‌های عصبی در کبد قادر به کاهش سطح انسولین و گلوکز در خون است.


دانشمندان با کشف این روش منحصر به‌فرد و غیرتهاجمی توانسته‌اند سلول‌های عصبی و حسی را به‌طرز عجیبی تحریک کنند و این فناوری «واحد تشکیل پلاک» (PFUS) نامیده می‌شود. واحد تشکیل پلاک اندازه‌گیری است که در ویروس‌شناسی برای توصیف تعداد ذرات ویروس قادر به تشکیل پلاک در واحد حجم استفاده می‌شود.


دانشمندان در یک نشست توجیهی توضیح دادند: «ما از تکنیک اولتراسوند برای کشف و تحریک ناحیه‌ای از کبد به نام «پورتا هپاتیس» استفاده کردیم. این ناحیه از کبد شامل شبکه‌های عصبی کبدی است و همچنین اطلاعات مرتبط با وضعیت گلوگز و مواد مغذی را به مغز انتقال می‌دهد. انجام این مطالعه بسیار دشوار بوده است، زیرا ساختارهای عصبی برای تحریک با الکترودهای کاشته‌شده در کبد بسیار کوچک هستند.»


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته