دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1400 - 09:27
برای اولین بار؛

سفینه فضایی با ماه اصابت کرد

تصادف ناخواسته سفینه فضایی با ماه برای اولین بار رخ داد.
کد خبر : 645756
ماه



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «ساینس آلرت»، تصادف ناخواسته سفینه فضایی با ماه برای اولین بار رخ داد. طبق محاسبات مداری، موشکی که برای سالیان دراز در فضا پرتاب شده و تاکنون هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ نداده بود روز جمعه به ماه برخورد کرد. این اصابت به‌طور مستقیم برای محققان قابل مشاهده نبوده است و آن‌ها برای اطمینان منتظر شواهد عکاسی هستند.


بیل گری، ستاره‌شناس، اولین نفری بود که این برخورد را نیز پیش‌بینی کرد و بیان کرد: «این برخورد در ساعت ۷:۲۵ صبح به وقت شرقی ایالات متحده در ماه رخ می‌دهد.» همچنین گری به خبرگزاری فرانسه گفت: «این جسم تقریبا با وزن چهار تن و سرعت ۹۳۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت ماه حرکت می‌کند و دهانه‌ای به طول ۱۰ یا ۲۰ متر ایجاد می‌کند.


دانشمندان با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی سرعت، مسیر و زمان برخورد این جسم را با ماه به‌دقت اندازه‌گیری و محاسبه کردند. محققان بر این باورند اطلاعات زیادی درباره این برخورد داشتند و یکی از عوامل اصلی این برخورد نیروهای گرانشی و نور خورشید بود.


شناسایی موشک نیز یکی دیگر از بحث‌های داغ در این هفته بوده است. دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند که جسم مشاهده شده موشک اسپیس‌ایکس است، اما بر اساس شواهد نظر آن‌ها به‌طور کامل تغییر کرد. آن‌ها دریافتند که این جسم یک تقویت‌کننده برای فضاپیمای روباتیک به نام «Chang'e ۵-T۱» بوده است که در سال ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از برنامه اکتشاف ماه آژانس فضایی چین به فضا پرتاب کرد. همچنین پکن مسئولیت این رویداد را نیز قبول نکرد و گفت: تقویت‌کننده به‌طور ایمن وارد جو زمین شده و به‌طور کامل سوزانده شده است.


انتهای پیام/۳۰۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته