دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1400 - 14:34
دانشمندان طی آزمایشی دریافتند؛

انتقال صدها ماده شیمیایی از بطری پلاستیکی به آب

دانشمندان در تحقیقات اخیر خود دریافتند که صدها ماده شیمیایی می‌تواند از بطری پلاستیکی نرم به آب آشامیدنی نفوذ کند.
کد خبر : 641445
بطری

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «نیواطلس»، بطری‌های پلاستیک در جامعه مدرن برای انواع نوشیدنی‌های مختلف به‌ویژه در باشگاه‌ها بسیار استفاده می‌شود.


دانشمندان طی تحقیقات اخیر دریافتند که صدها ماده شیمیایی می‌تواند از بطری‌های پلاستیکی نرم به آب آشامیدنی نفوذ کند. تحقیقات جدید درباره تأثیر منفی این بطری‌ها بر سلامتی به افراد هشدار جدی داده است. دانشمندان نگران این موضوع هستند، زیرا تأثیرات ناشناخته‌ای بر سلامت انسان دارد.


در مطالعه جدید بطری‌های پلاستیکی با انواع قابل بازیافت آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. بر اساس برآوردها صدها ماده شیمیایی در آب آزاد شد. این مطالعه توسط محققان از دانشگاه کپنهاگ انجام شد. متأسفانه استفاده از این بطری‌ها در سراسر جهان بسیار رایج است؛ بنابراین دانشمندان برای کشف راز چگونگی انتقال مواد شیمیایی به آب آزمایش‌های متعددی انجام دادند.


بطری نوشیدنی جدید و پرکاربرد با آب معمولی برای انجام این مطالعه پر شد و به مدت ۲۴ ساعت قبل و بعد از شستن بدون استفاده کنار گذاشته شد. دانشمندان از طیف‌سنجی جرمی و «کروماتوگرافی» مایع برای تجزیه‌وتحلیل مواد موجود در آب استفاده کردند. کروماتوگرافی به روشی در علم شیمی گفته می‌شود که جداسازی ماده با عبور دادن فاز متحرک از روی فاز ساکن انجام می‌شود. همچنین در طیف‌سنجی جرمی نسبت جرم به بار مولکول‌ها با استفاده از میدان مغناطیسی بررسی و تجزیه‌وتحلیل می‌شود.


تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی از خود پلاستیک بطری به آب انتقال می‌یابد و شناسایی کردند که این مواد بسیار سمی هستند. همچنین شست‌وشو باعث می‌شود تا این مواد سمی بیش‌تر شوند، زیرا شست‌وشو پلاستیک را فرسوده می‌کند.


دانشمندان در این مطالعه بیش از ۴۰۰ نوع ماده شیمیایی مختلف یافتند که از مواد پلاستیکی حاصل شده بود و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ ماده از صابون ماشین ظرفشویی به آب منتقل می‌شود. با این حال، بسیاری از این مواد همچنان ناشناخته باقی ماندند و محققان شناسایی نکردند. ۷۰ درصد از سمیت مواد شیمیایی شناخته‌شده نیز همچنان یک راز باقی مانده است.


انتهای پیام/۳۰۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته