استفاده از هوش مصنوعی میتواند تصادفات جادهای را کاهش دهد
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از آخرین دستاوردهای فناورانه سازمان راهداری بازدید کرد و با توانمندیها و ظرفیتهای دانشی و تخصصی فعالان و بازیگران این عرصه آشنا شد. در این بازدید از فراخوان ملی جلب مشارکت فعال دانشگاهیان و پژوهشگران سازمان راهداری که با هدف رفع چالشهای اساسی این سازمان منتشر شده است رونمایی شد.
ستاری، با اشاره به بروز تحولات جدی فناورانه در حوزه راهداری کشور طی چند سال اخیر، گفت: سازمان راهداری یکی از نهادهایی است که همکاری خوبی در زمینه توسعه فناوری و استفاده از نوآوریها و خلاقیتها دارد و از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و خلاق برای پیشبرد طرحهای خود استفاده میکند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: برخی نهادهای دولتی مقاومت خاصی در مقابل نوآوری و خلاقیت دارند اما سازمان راهداری در این زمینه عملکرد خوبی دارد و اتفافات بزرگ و فناورانهای در این زمینه افتاده است.
رئیس ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راهداری ۲ سالی است که بیشتر شده و تفاهمنامههای مشترک زیادی بین دو نهاد برای توسعه خلاقیتها و نوآوریها در ارائه خدمات این حوزه امضا شده است.
به گفته ستاری، هوشمندسازی میتواند تاثیر بسزایی در توسعه خدمات سازمان راهداری داشته باشد. تلفیق این فناوریها اطلاعات خوبی در اختیار مدیران این حوزه قرار خواهد داد. امروز سامانههای هوشمند در حوزه مدیریت و کنترل راهها طراحی شدهاند که همگی ایران ساخت هستند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: استفاده از فناوری، نوآوری و خلاقیت، ارائه خدمات به مردم را بهبود میبخشد و به زودی مردم اثرات این توسعه فناوری را در زندگی روزمره خود به خوبی شاهد خواهند کرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: استفاده از فناوریهای نوینی چون هوش مصنوعی در حوزه راهداری منجر به کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آنها خواهد شد. این کار میتواند آمار ۱۶ هزار فوتی روزانه کاهش دهد.
ستاری ادامه داد: سازمان راهداری رورانه بین ۷ تا ۸ میلیون تصویر از خودروهای عبوری میگیرد و این یعنی یک منبع اطلاعاتی بزرگ و قابل استناد که میتواند در اختیار مدیران قرار گیرد. شرکتهای دانشبنیان فعال حوزه فضایی و طراحی ماهوارهها میتوانند در این زمینه کمک کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: فقط باید این اطلاعات و سرویسها در اختیار استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان نیز قرار گیرد و از توانمندی آنها در این زمینه استفاده کرد. سامانههای هوشمند ایران ساخت کاربردی در راهداری کشور در منطقه بینظیر هستند و بیشتر آنها با سرمایه و مشارکت بخش خصوصی توسعه یافتهاند.
داریوش امانی مشاور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در این مراسم با بیان اینکه ۸۵ درصد بار مسافر و کالا از طریق جاده جابهجا می شود، گفت: ۹۹ درصد این خدمات هم توسط بخش خصوصی ارائه میشود. در واقع سازمان راهداری ۲۲۱ هزاز کیلومتر راه را نگهداری میکند. تلاش کردهایم این خدمات را با کمک فناوری و نوآوری بهبود بخشیم.
وی افزود: سازمان راهداری با آغوش باز پذیرای نوآوریها و خلاقیتها است و با کمک بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان، در مسیر هوشمندسازی سامانهها و نظارتهای خود قرار گرفته است.
همچنین در این مراسم، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین سند هوشمند حمل و نقل در کشور را ضروری دانست و گفت: این سند در حال تنظیم و نهاییسازی است و قرار است زیربنای خوبی برای مدیریت بهینه حمل و نقل در کشور و تعریف دقیق وظایف هر کدام از دستگاههای ذیربط به شکلی مجزا و دقیق خواهد بود.
وی افزود: اقدامات در زمینه هوشمندسازی خدمات حوزه حمل و نقل در ایران دیر شروع شد اما پیشرفت قابلتوجهی یافته است و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم.
منطقی همچنین بیان کرد: از ۵ سال پیش همکاری خوبی با سازمان راهداری آغاز کردهایم و با برگزاری چند رویداد ملی؛ حدود ۲۸ موضوع و چالش را در این حوزه شناسایی کردهایم.
انتهای پیام/۴۰۲۱
انتهای پیام/