دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی:

تولید علوم‌انسانی متناسب، مهم‌ترین اصل در تمدن‌سازی انقلاب اسلامی است

هراتی گفت: بدون وجود علوم انسانی متناسب با مقتضیات و نیازهای درونی، تمدن‌سازی که غایت انقلاب اسلامی است، فراهم نمی شود زیرا این رشته نقش محوری در هدایت جامعه دارد.
کد خبر : 639527
محمحدجواد هراتی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، محمدجواد هراتی در نشست علمی که با عنوان «جهاد تبیین» که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی ایران داعیه‌دار تمدن اسلامی است و هر تمدنی بر پایه معیارها و ارزش‌های خاصی شکل می‌گیرد و علوم‌انسانی پایه و مبنای این مباحث است. باید توجه داشت که تمدن معاصر در غرب دو رکن اساسی دارد که یکی از آن‌ها شکوفایی علوم‌تجربی و دیگری رشد علوم‌انسانی است و در حقیقت این تمدن جلوه عینی اندیشه‌های نو برخواسته از ساحت‌های مختلف علوم طبیعی و انسانی است.


رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی افزود: اگر انقلاب اسلامی بخواهد تمدن‌ساز باشد، باید علوم انسانی متناسب با ماهیت خود را تولید کند. بنابراین پاسخ به این سوال که چرا نیاز به تحول در علوم‌انسانی است را باید در غایت تمدن‌سازی انقلاب اسلامی جستجو کرد. هر انقلابی بر مبنای پارادایم فکری خاصی شکل می‌گیرد و بر مبنای آن نظام موجود را به چالش کشیده و به دنبال ارائه الگویی جدید است، اما اگر این مبانی فکری در تداوم انقلاب همسو و همگون با تفکر انقلابی نباشد، نتیجه‌ای جز انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود را به دنبال نخواهد داشت.


هراتی با اشاره به خطر وارداتی بودن حوزه اندیشه و فکر بیان کرد: برخی از حوزه‌های علوم انسانی موجود بر جنبه‌های هنجاری بومی تولید و نظریه‌پردازی نشده است و برای نیل به هدف غایی انقلاب اسلامی، تحول در آن‌ها ضروری است. حوزه فناوری و تکنولوژی را می‌توان وارد کرد و یا شبیه آن را در داخل ساخت و اگر نیاز باشد آن را خریداری کرد و آن را به استخدام درآورد اما مباحث فکری و فرهنگی که به حوزه علوم انسانی مرتبط می‌شوند، اینگونه نیستند و خطر علوم انسانی وارداتی برای آینده تمدن‌سازی انقلاب اسلامی امری بدیهی است.


قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی ادامه داد: البته رویکرد بومی‌گرایی، به معنای نفی طرح اندیشه‌های وارداتی نیست و دانشگاه محل ارائه نظرات و دیدگاه‌های مختلف است. درصورتی‌که در فضای علمی اندیشه‌ها به بحث و ارزیابی و نقد گذاشته شود، کلام صحیح از ناصحیح تشخیص داده می‌شود و تولید فکر جدید متناسب با نیازها و مقتضیات درونی سرعت می‌پذیرد.


انتهای پیام/۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب