افزایش مهارت دانشجویان با حضوریشدن دانشگاهها/ استادان از ارزیابی مجازی دانشجویان راضی نیستند
غلامرضا کاظمی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در تشریح معایب برگزاری آزمونها و امتحانات بهصورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و مجازی شدن آزمونها و امتحانات در ترمهای گذشته، دانشگاه توانست این تهدید را به فرصت تبدیل کند و با آمادهسازی بسترهای مناسب آموزش مجازی از صفر تا صد آن را با موفقیت نسبی تجربه کند؛ هرچند ابتدا در بسیاری از آزمونها امکان ارزیابی دقیق و عادلانه آموختههای دانشجویان فراهم نبود؛ اما میتوان با گسترده کردن فرهنگ مناسب این مشکلات را حل کرد.
بیشتر بخوانید:
ارزیابی دانشجویان در امتحانات حضوری منطبق بر واقعیت و قابل اعتماد است
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاهها منطقی نیست
امتحانات غیرحضوری یادگیری را به پایینترین حد رسانده است
افزایش بازدهی فعالیت دانشگاهها در آموزش حضوری
حضوری بودن امتحانات میتواند اهرم مثبتی برای مطالعه بیشتر دانشجویان قلمداد شود و استادان میتوانند با خیالی آسوده دانشجویان خود را مورد ارزیابی قرار دهند.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با اشاره به نارضایتی استادان از عملکرد ارزیابی دانشجویان بیان کرد: استادان از شیوه ارزیابی و ارزشیابی مجازی (آزمون مجازی) دانشجویان راضی نبوده و معتقدند به دلیل ناشناخته بودن دانشجویان و آزمون دادنهای گروهی توسط دانشجویان، برگزاری آزمونهای پایانی امکان ارزشیابی واقعی آنان را فراهم نمیکند.
کاظمی گفت: بهطور طبیعی حضوری بودن امتحانات میتواند اهرم مثبتی برای مطالعه بیشتر دانشجویان قلمداد شود و استادان میتوانند با خیالی آسوده دانشجویان خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
وی با بیان محاسن برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت حضوری با رعایت شیوهنامههای بهداشتی افزود: در برگزاری حضوری امتحانات البته با فاصلهگذاری مناسب و منوط به واکسیناسیون دانشجویان به سبب احراز هویت افراد و امکان کنترل فضای آزمون با حفظ حرمت و جایگاه درس و دانشگاه و امتحانات پایان ترم، نمرات اخذ شده تا حدود بسیار زیادی نشان دهنده میزان تلاش و همت فرد به فرد دانشجویان است.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: آموزش مجازی در ترمهای گذشته نشان داد که استفاده از این روش آموزشی در کنار آموزش حضوری میتواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد، باید توجه داشت که شیوه آموزش مجازی در مورد برخی دروس بازدهی بالا و در مورد برخی دروس ازجمله دروس با محتوای ریاضیات، آمار و... بازدهی پایینتری دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسانشمالی اظهار کرد: یکی از کارکردهای مهم دانشگاه تربیت و پرورش دانشجویان است و حضور و فعالیت اجتماعی دانشجویان در محیط دانشگاه سبب افزایش مهارتهای فردی و اجتماعی آنان میشود که متاسفانه انفصال دانشجویان در ترمهای گذشته از دانشگاه سبب شد دانشگاهها عملاً نتوانند رسالت فرهنگی و تربیتی خود را به نحو شایسته به انجام رسانند.
بیشتر بخوانید:
آزمون مجازی امکان ارزیابی کامل دانشجو را فراهم نمیکند
دلیل آسیب آزمون مجازی به دانشجویان چیست؟
آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند
وی افزود: به واسطه کاهش کیفیت برگزاری آزمونها و امتحانات در درازمدت اشتغالپذیری دانشآموختگان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و مقایسه نسبی کیفیت کلاسهای حضوری و مجازی به شواهد و قراین موجود حاکی از این نکته است که بازگشایی مجدد دانشگاهها و حضوری شدن کلاسها امری غیرقابل اجتناب است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/
انتهای پیام/