دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1400 - 16:36

دستگاه ام‌آرآی جدید با هزینه کم‌تر ساخته می‌شود

مطالعات جدید منجر به ساخت نوع نوینی از دستگاه ام‌آرآی شده که از میدان مغناطیسی کوچک‌تری استفاده می‌کند و برای بیماران بسیار مقرون به‌صرفه است.
کد خبر : 628327
MRI-scan-images-of-patient-NM720-Brain-MRI-in-a-normal-3-year-old-child-A-E-and-in.png

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «نیواطلس»، «ام آر آی» (MRI) ابزاری بسیار قدرتمند است که توانایی تشخیص بسیار بالایی دارد. اندازه و هزینه این دستگاه باعث می‌شود تا محل استفاده از آن محدود شود. حال دانشمندان هنگ‌کنگ سیستم MRI را فشرده‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر ساخته‌اند که از میدان مغناطیسی بسیار کوچک‌تر استفاده می‌کند. این دستگاه فشرده نیازی به محافظ ندارد و می‌تواند مانند دستگاه‌های قبلی اختلالات مغزی را در بیماران تشخیص دهد.


تصویربرداری رزونانس مغناطیسی تکنیکی است که برای بررسی بافت‌های نرم در بدن استفاده می‌شود. این تصویربرداری به‌ویژه در تشخیص تومورهای مغزی یا سکته مغزی مؤثر است. خطرات دستگاه رزونانس بسیار کم‌تر از سایر دستگاه‌های تصویربرداری مانند «اشعه ایکس» یا «سی‌تی‌اسکن» است.


دستگاه‌های MRI فشرده هزینه بسیار هنگفتی دارد. هزینه ساخت این دستگاه میلیون‌ها دلار بوده و سپس ده‌ها هزار دلار در ماه برای اجرا و نگهداری این دستگاه هزینه می‌شود. دستگاه MRI به محافظ مغناطیسی و فرکانس رادیویی با حجم بالا احتیاج دارد. به همین دلیل، استفاده از فناوری MRI در بسیاری از مکان‌ها، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه ممنوع است.


تیم تحقیقاتی هنگ‌کنگ در مطالعات جدید خود توضیح می‌دهد که MRI معمولی از میدان مغناطیسی با قدرت بالا تا ۳ تسلا استفاده می‌کند، اما دستگاه جدید با میدان مغناطیسی بسیار کم به اندازه ۰.۰۵۵ تسلا کار می‌کند. دستگاه MRI با اندازه کوچک‌تر، ارزان‌تر و قابل حمل می‌تواند استفاده از این فناوری را در سراسر کشور در همه مکان‌ها گسترش دهد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته