دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1400 - 15:30

اف‌ام‌آرآی چیست؟

اف‌ام‌آرآی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی، نوعی روش تصویربرداری در ام‌آرآی است.
کد خبر : 592234
مغز

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، اف‌ام‌آرآی به دانشمندان اجازه می‌دهد فعالیت مغز را اندازه‌گیری کنند. این روش ایمن بوده، استفاده از آن آسان است و نتیجه آن با دقت و سرعت بالا به دست می‌آید.


تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی نشان می‌دهد که مغز در حال انجام چه کاری است و چگونه به نظر می‌رسد. در آزمایش‌های اف‌ام‌آرآی داوطلب معمولاً در حال انجام یک وظیفه شناختی مانند واکنش به یک محرک، محاسبه، یادآوری یا تصویرسازی است. در این حین اسکنر جریان خون قسمت‌های مختلف مغز را اندازه‌گیری می‌کند و آن را روی تصویری آناتومیکی از مغز نمایش می‌دهد.


مناطقی که خون بیشتری می‌گیرند، فعالیت بیشتری دارند. خون حاوی اکسیژن است که سوخت سلول‌های مغزی به شمار می‌رود. سلول‌های مغزی با استفاده از اکسیژن برق تولید می‌کنند. اف‌ام‌آرآی رایج‌ترین فناوری است که برای بررسی ارتباط میان فعالیت مغز انسان با افکارش، واکنش‌ها و برداشت‌هایش استفاده می‌شود.


این فناوری ایمن بوده و مکان‌یابی را با دقت بالایی انجام می‌دهد. روش‌های غیرتهاجمی دیگر شامل نوار مغزی می‌شود که سریع‌تر بوده اما دقت آن کمتر از اف‌ام‌آرآی است. در تکنیک نوار مغزی الکترودهایی روی سر فرد گذاشته می‌شود که قادر به شناسایی سیگنال‌های مغز است.


انتهای پیام/۴۰۲۱/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته