دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1400 - 11:21
هفته پژوهش(۹)/ ستاری:

محصولی که با پول دولت ساخته شود قابلیت رقابت ندارد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: سرمایه‌گذاری دولت در حوزه پژوهش خوب است و باعث تجهیز  آزمایشگاه‌ها می‌شود اما به محصول و فناوری نمی‌رسد. محصولی که با پول دولت ساخته شود قابلیت رقابت ندارد. 
کد خبر : 627958
دانش‌بنیان



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار و نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت که پیش از ظهر امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، بیان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان جز با سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی در پژوهش محقق نمی‌شود. سرمایه‌گذاری دولت در حوزه پژوهش خوب است و باعث تجهیز آزمایشگاه‌ها می‌شود اما به محصول و فناوری نمی‌رسد. محصولی که با پول دولت ساخته شود قابلیت رقابت ندارد.


وی افزود: پولی که دولت خرج پژوهش می‌کند با هزینه‌ای که کارآفرین می‌کند تفاوت دارد، این دو اثرات متفاوتی دارند. کارآفرین می‌داند که با سرمایه‌گذاری در پژوهش به سود و محصول می‌رسد. نقش دولت ایجاد زیرساخت مناسب برای تحقق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. دولت باید پل ارتباطی بین پژوهش و بخش خصوصی ایجاد کند، مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری بخشی از زیرساخت و زیست‌بومی هستند که برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش ایجاد شده است.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که نسبت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دولتی در پارک‌های علم و فناوری هشت به یک است، مطرح کرد: در پارک فناوری پردیس نسبت سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی به دولتی ۱۶ به یک است‌. این زیرساخت و اکوسیستمی است که دولت باید ایجاد کند. شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، پارک‌های علمی و فناوری همان زیست‌بومی هستند که دولت باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش ایجاد کند. مشکل مردم را محصول و فناوری حل می‌کند که این امر حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.


ستاری گفت: بزرگ‌ترین شرکت‌های بیوتک را در منطقه داریم که توانستند یک ماه پس از شروع کرونا اولین خط تولید ماسک را در کشور ایجاد کنند. این امر به دلیل وجود زیست‌بوم زبست‌فناوری در کشور بود و هنر اکوسیستم زیست فناوری به شمار می‌رود. در حوزه آی سی تی میلیون‌ها تراکنش در روز انجام می‌شود که این فعالیت‌ها با نرم افزارهای ایرانی انجام می‌شوند. این امر نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش است. وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد پل ارتباطی برای مشارکت بخش خصوصی در پژوهش است.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد: در دوره اول نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی شیشه‌های آزمایشگاهی فروخته می‌شد، در حال حاضر محصولاتی در آن عرضه می‌شود که نمونه‌های مشابه آنها میلیاردها دلار قیمت دارد. این امر هنر جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را نشان می‌دهد. این نتایج حاصل ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت و دانشگاه و جامعه است. دانشگاه جزئی از جامعه است و تعامل آن با جامعه ضروری است.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته