دبیر جشنواره پویانمایی: همچنان در روند تولید پویانمایی تلویزیونی شاهد رکود هستیم
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، محمدرضا کریمی صارمی افزود: «به دلیل اینکه دبیرخانه این جشنواره دایمی است، حدود 16 ماه روی آن فکر کردیم تا حرف جدیدی برای ارایه داشته باشیم. کارهای جدیدی که در این دوره ارایه خواهیم داد. نمایشگاه بدون مرز (پویانمایی در هنر جدید) و همچنین گردآوری کتابی به نام «نگارههای خیال» است.»
وی خاطرنشان کرد: «این کتاب یک اثر تخصصی در مورد شخصیتپردازی در انیمیشن است که در حال حاضر در دست ویراستاری است تا به چاپ برسد. این کار توسط دکتر احمد سفلایی و با همکاری ستاد جشنواره پویانمایی انجام خواهد شد.»
کریمیصارمی گفت: «سطح آثار ارسال شده به جشنواره به خصوص آثار ایرانی بسیار عالی است. امسال با خبر شدیم تمام شرکتهای دولتی برای ارسال اثر به جشنواره، تیم داوری تشکیل دادهاند، آثار را انتخاب کرده و برای ما فرستادهاند.»
دبیر جشنواره نهم افزود: «علاوه بر اینکه پویانمایی ایران همیشه در سینمای مستقل خود حرفی برای گفتن دارد، میتوان گفت انیمیشنی که محصول سینمای دولتی است در برخی سازمانها مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب عمل میکند. شهرداری هم وارد این حوزه شده و کارهای خوبی ارایه داده است، نظیر فیلمهای حرفهای در بخش خدمات شهری که در چارچوب اهداف شهرداری است.»
وی گفت: «در حوزه فیلم بلند هم اتفاقهای خوبی افتاده است. هر چند هیأت انتخاب فیلمی از آثار بلند سینمایی را حایز شرکت در جشنواره ندانست ولی فیلمهای بسیار خوبی بودند و خیلی بهتر از دورههای قبل بود و این یعنی ما جهش خوبی در این حوزه داشتهایم.»
کریمیصارمی اضافه کرد: «ما همچنان در روند تولید پویانمایی تلویزیونی شاهد رکود هستیم چرا که هنوز به یک مدیای جدید در تولید و صرف هزینهها نرسیدهایم. شرکتها میتوانند کارهای درجه یک و عالی انجام دهند، ولی متاسفانه به دلیل ضعف مالی که وجود دارد با حداقل امکانات و هزینههای اندکشان این فیلمها را تولید میکنند. به نظر من عدم شناخت درست از وضعیت انیمیشن یکی از مشکلاتی است که امروزه پویانمایی با آن مواجه است. هنوز ضرورت حضور انیمیشن در جامعه احساس نشده و تمام آنچه درباره پویانمایی میگوییم در حد حرف باقی میماند.»
وی تأکید کرد: «پویانمایی ایران امروز به یک ظرفیت و توانمندی رسیده که میتواند آثار فاخر تولید کند ولی نیازی نیست توجه مسوولین و نگاه اقتصادیشان هم در حد این آثار فاخر باشد. نمیتوان کار فاخر را ارزان انجام داد. هنوز برای تولید در انیمیشن و رقم واقعی آن هیچ فکری نشده است. ما در حال حاضر میدانیم در سینمای زنده یک فیلم با سوپر استار چهقدر هزینه دارد و یا هزینه یک فیلم تاریخی چهقدر است و... ولی هنوز به این واقعیت نرسیدهایم که انیمیشن هم میتواند هزینهبر باشد.»
وی در خصوص فیلمنامهها و پایاننامههای دانشجویی در جشنواره نهم گفت: «در این جشنواره طرحی برای فیلمنامههای برتر داریم. ما در حوزه پویانمایی چهار دانشگاه در مقطع فوقلیسانس داریم که دکتر فاطمه شکیب به عنوان دبیر با دانشگاهها مکاتبه کرده و از هر دانشگاه پایاننامههای دو سال گذشته در مقطع کارشناسی ارشد را گردآوری کرد و به 20 پایاننامه رسید. یک تیم داوری در حال بررسی این پایاننامهها است تا چهار پایاننامه برتر در طول ایام جشنواره، صبحها از ساعت 10 تا 12 بررسی شود. امیدوارم از بین این آثار کتاب خوبی در سالهای آینده برای جامعه انیمیشن گردآوری شود.»
وی همچنین در خصوص نمایشگاه بدون مرز (پویانمایی در هنر جدید) در جشنواره نهم گفت: «امسال یک بخش جدید به نام «نمایشگاه هنر مدرن» به جشنواره اضافه شده است. نمایشگاه هنر مدرن همه هنرها را با هنر انیمیشن تلفیق میکند. در این نمایشگاه تابلوهایی را میبینید که در آن انیمیشن هم هست. تابلوهایی که مصور و متحرک هستند و برای اولین بار در جشنواره ارایه میشوند. این نمایشگاه در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (روبروی موزه کودک) برگزار میشود.»
عضو هیأت انتخاب جشنواره پویانمایی عنوان کرد: امسال رکورددار هستیم
یکی از اعضای هیأت انتخاب نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران گفت: «جشنواره امسال چه در زمینه فیلمهای خارجی و چه داخلی رکورددار بوده است.
کیانوش عابدی توضیح داد: «فیلمهای خارجی از لحاظ کیفیت خوب بودند و آثار ایرانی به خصوص کارهای دانشجویی بسیار پیشرفت کرده و حتی در مواردی از بعضی کارها که در ایران است قویتر و حرفهایتر بودند.»
وی افزود: «تداوم برگزاری یک جشنواره بدون وقفه بسیار مهم است. ما جشنواره داشتهایم که نزدیک به 30 دوره برگزار شده، ولی به شکل نامرتب و در جاهای مختلف برگزار شد، به معنای دیگر نامنظم بودن برگزاری یک جشنواره اعتبار آن را کم میکند.»
عابدی تصریح کرد: «جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران 9 دوره به طور منظم در اسفند برگزار شده است و این از ارزشهای یک جشنواره بوده و همین موضوع باعث میشود هر جشنوارهای قدرت و اعتبار بگیرد. از سوی دیگر این نظم و هماهنگی باعث میشود که داورها و کارگردانهای خوب دنیا در این جشنواره هم مثل جشنوارههایی نظیر هیروشیما و... - که جزو جشنوارههای معتبر دنیا است - شرکت کنند.»
این کارگردان پویانمایی افزود: «وقتی با چند کارگردان خارجی که در جشنواره شرکت کردند و آثار فرستادهاند صحبت کردم متوجه شدم که آنها به این رویداد به عنوان یک جشنواره معتبر بینالمللی نگاه میکنند و حتی خیلی خوشحال بودند که اثرشان به این جشنواره راه پیدا کرده است، یعنی نشان دهنده آن است که جشنواره پویانمایی اعتبار لازم را در سطح دنیا دارد.»
وی در ادامه عنوان کرد: «انتخاب آثار از بین حدود 1300 فیلم خارجی که برای این جشنواره ارسال شده بودند، کار بسیار مشکلی بود، چرا که تنها 10 درصد کارها وارد جشنواره میشود. حتی بخش دانشجویی آثار خارجی هم بسیار عالی بود. در بخش داخلی هم کارهای دانشجویی چه به لحاظ ایدهپردازی و چه به لحاظ تکنیک بسیار پیشرفت کرده بودند و قوی ظاهر شدند.»
این عضو هیأت انتخاب تأکید کرد: «به نظر من در بخش داخلی، بخش تلویزیون هنوز موفق نبودیم و آن پیشرفتی که در جاهای دیگر داشتیم در بخش تلویزیونی و کودک و نوجوان نمیبینیم. ولی آثار هنری و تجربی، پیشرفت قابل توجهی داشتند. به اعتقاد من جوانها در هر دوره پیشرفت کرده و آثار خوبی تولید میکنند.»
این کارگردان پویانمایی در مورد مشکلات تولیدات پویانمایی گفت: اولین مشکلی که وجود دارد بحث بودجه است و دوم این است که هدفگذاری نداریم. بودجه به تنهایی کافی نیست. تهیهکنندگان در کشورهای دیگر نظیر چین و هند از 10 سال قبل به جز سرمایه، هدفگذاری میکنند که مخاطب، بازار هدف، گروه سنی مشخص شود. در واقع میدانند که چه کاری میخواهند انجام دهند.»
رونمایی از کتاب «نگارههای خیال» احمد سفلایی در جشنواره پویانمایی
احمد سفلایی مولف کتاب «نگارههای خیال» درباره این اثر گفت: «نگارههای خیال» مقوله شخصیتپردازی نمایشی و بصری در پویانمایی را بررسی میکند.
سفلایی درباره این کتاب که در ایام برگزاری نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران رونمایی میشود، افزود: «کتاب در سه جلد و برای استفاده انیماتورها تالیف شده است. یک بخش بررسی شخصیتپردازی نمایشی و بصری در آثار پویانمایی است. جلد دوم کتاب درباره هویت و جلد سوم هم درخصوص شخصیتپردازی در پویانمایی ایران است.»
سفلایی ادامه داد: «سعی کردیم در این کتاب روی شخصیتپردازی پویانمایی مروری داشته باشیم. ما به بحث شخصیتپردازی و جریانهای مختلف پویانمایی مثل مکتب زاگرب و کمپانیهای بزرگ میپردازیم و در مراحل بعد به این نتیجه خواهیم رسید که این شخصیتپردازیها باید بومی شود. زمان بسیاری صرف تصاویر این کتاب شده تا گویای مفاهیم این کتاب باشند.»
وی در پایان صحبتهای خود گفت: «ما حتی در بخش مثالهای نمایشی تلاش کردیم وارد حوزه تصویر شویم؛ یعنی زمانی که درباره یک شخصیت از بعد روانشناسانه یا دراماتیک صحبت کردیم از ما بهازاهای تصویر شده مثال بیاوریم. این کتاب در واقع پلی برای ایجاد ارتباط بین تصویر و متن برای انیماتورها است که ارتباط بهتری با تصویر برقرار میکنند.»
نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند سال جاری در هفت سالن پذیرای شرکتکنندگان است.
انتهای پیام/