فناوری برای توسعه حمل و نقل/ از صنعت خودروی جهانی عقب نمانیم
به گزارش گروه علم و فناوری آنا، امروزه صنعت خودروسازی یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و از اساسیترین شاخصهای توسعه اجتماعی هر جامعهای محسوب میشود؛ صنعتی که نقش بیبدلیلی در توسعه کسب و کارها، افزایش فرصتهای شغلی و ایجاد اشتغال پایدار، توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش رفاه اجتماعی دارد.
این صنعت در ایران نیز پس از نفت و گاز، دومین صنعت مهم اقتصادی به حساب میآید. صنعتی که نقش مهمی در تولید اشتغالزایی، رفع مشکل بیکاری جوانان ایرانی دارد. صنعتی که فعالیتش را تقریبا از دهه ۳۰ شمسی در ایران آغاز کرده اما همچنان پس از گذشت چندین سال با افت و خیزهای زیادی مختلفی مواجه بوده و هنوز نتوانسته به جایگاه ویژهای دست یابد و تاکنون در مقیاس جهانی، پیشرفت قابلملاحظهای نداشته است.
بیشتر بخوانید:
قدرتنمایی فناوری در صنعت خودرو/ چاره ارتقای کیفیت «بیامدبلیو» در دستان هوش مصنوعی
وارادات خوردوهای هیبریدی با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد
به گفته کارن ابرینیا، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران «صنعت خودروسازی ایران طی سالیان متمادی با چالشهای تکراری مواجه شده است. نخست اینکه این صنعت را خودروسازان به صورت انحصاری در اختیار دارند و هر محصولی را که تولید میکنند، مصرفکننده مجبور به خریداری آن است. از سوی دیگر طی چند سال اخیر جلوی واردات خودرو گرفته شده است بنابراین خودروسازان در بازار تکتازی میکنند. محصولاتی را نیز که به بازار عرضه میکنند از لحاظ فناوری بسیار عقب افتادهتر از فناوریهای دنیاست. از نظر برنامهریزی هم هیچ اقدام خاصی برای آینده انجام نمیدهند. بیشتر کارهایی هم که اکنون انجام میشود جنبه شو و نمایشی دارد.»
اکنون صنعت خودروسازی جهان به سمت تولید خودروهای الکتریکی پیش میرود. اتحادیه اروپا و همه کشورهای اروپایی مانند هلند، انگلستان، آلمان و همچنین کشورهای آسیایی مانند کره، ژاپن و حتی چین به دنبال تولید خودروهای الکتریکی هستند. کشور هلند بنا دارد از سال ۲۰۳۵ دیگر مجوز عبور و مروری به خودروهای احتراق داخلی ندهد. کشورهای دیگر اروپایی نیز هریک تاریخی برای تولید و ساخت خودروهای الکتریکی یا هیدروژنی تعیین کردهاند تا دیگر از خودروهایی با سوخت فسیلی مصرف نکنند و این خودروها از رده خارج شوند.
وی میگوید «صنعت خودروسازی کشور چین نیز طی چند سال اخیر پیشرفت و رشد خوبی داشته است و این کشور نیز به فکر تولید خودروهای الکتریکی در آینده است. قرار است تا زمان تحقق این مسئله در این کشورها از خودروهای هیبریدی (Hybrid vehicle) استفاده شود؛ این خودروها برای حرکت کردن از دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده میکنند. در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی یا دیزل و الکتریکی مکمل یکدیگرند. هم اکنون یک سری از این خودروها نیز وارد کشور ما شده است.»
برنامه راهبردی برای صنعت خودروسازی نداریم
در حالی که امروزه کشورهای پیشرو اروپایی و غربی به دنبال راهحلی برای کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندههای ناشی از سوختهای فسیلی هستند، خودروسازی ایران هنوز تصور روشنی از استفاده از تکنولوژیهای جدید ندارند و همچنان خودروهایی بیکیفیت روانه بازار میکنند. خودروهایی که بلای جان مردم در جادههاست و امروزه به علت کیفیت پایین قطعات و بدنه، ایمنی اندک در جادهها، حتی در خاورمیانه نیز قابلرقابت با رقبای خارجیاش نیستند.
به گفته رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران «صنعت خودروسازی آینده در تمام زمینهها مانند اتوبوس، خودروهای حمل و نقل شهری و ... به سمت الکتریکی شدن پیش میرود، این در حالی است که ما نسبت به این تکنولوژی بسیار عقب هستیم. با برداشته شدن تحریمها نیز راه شرکتهای خارجی به ایران باز میشود و با عقد قرارداد با شرکتهای خودروسازی، آنها یک محصول به ایران میدهند و شرکتهای خودروسازی نیز تحت لیسانس خود، آن را تولید میکند و به قول خودشان ساخت داخل انجام میدهند. در نهایت پس از گذشت ۲۰ تا ۳۰ سال، وارث خودرویی مانند پراید و خودروهای از رده خارج میشویم.»
وی معتقد است «سالهاست که صنعت خودروسازی ایران با چنین چالشهایی مواجه است که مهمترین چالش آن را میتوان به نداشتن برنامه راهبردی برای آینده این صنعت اشاره کرد. باید برای صنعت خودروسازی ایران یک برنامه راهبردی ترسیم شود تا همواره با تغییر دولتها تداخلی در روند اجرای آن به وجود نیاید. همچنین این برنامه راهبردی باید به سمتی برود که فناوریاش به روز باشد.»
نگاه خودروسازان عادلانه نیست
بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید به سمت تکنولوژیهای نوین حرکت و کاملا تکنولوژیهای قدیمی را فراموش کنیم و تا زمانی که دست به مونتاژ خودروهای قدیمی تولیدکنندگان خارجی میزنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که رتبه خوبی در جهان کسب کنیم. آنها بر این باورند که اگر همچنان خودروسازان به این راه ادمه دهند به زودی بازنده اصلی این میدان خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
استفاده از روباتهای خودران در خودروسازی/ کارخانهها هوشمندتر از گذشته میشوند
به گفته ابرینیا «در حال حاضر یکی از مهمترین مباحثی که باید در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد، بحث طراحی است. اگر میخواهیم صنعت خودرومان پیشرفت پیدا کند باید طراحیمان را رشد دهیم. باید طراحی ایده اولیه و مفهومیمان را استارت بزنیم و باقی کارها را خودمان انجام دهیم. هم اکنون حتی خودروهایی که ملی محسوب میشوند، طراحیهایشان در خارج از کشور انجام شده است از اینرو برای طراحی خودروها باید صنعت به دانشگاهها روی بیاورد و از فارغالتحصیلان این رشته که دارای خلاقیت و نوآوری هستند، استفاده کند. ظاهرا چنین اتفاقی قرار نیست، رخ دهد زیرا هیچ برنامهای برای این امر وجود ندارند و نگاه همه خودروسازان به بازار انحصاری و درآمدهایشان است که متاسفانه اصلا عادلانه نیست. اکنون قیمت یک خودروی بسیار عقب افتاده تولید داخل، زیاد است و اگر بر اساس قیمت دلار حساب کنیم با همین مبلغ م توانیم یک خودروی پیشرفته خارجی وارد کنیم.»
در صورتی که بتوانیم طراحی خودرو را در کشور توسعه دهیم، خودروسازان از این دانش بومی استفاده کنند و به جای روی آوردن به شرکتهای خارجی از توان، نیرو و خلاقیت و نوآوری پژوهشگران ایرانی استفاده کنند، بسیاری از مشکلات کشورمان در صنعت خودروسازی رفع میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/