استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت: بهتر بود ستارهدادن به خودروها را یک نهاد مستقل انجام میداد
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، امیرحسن کاکائی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران طرح ستارهدار کردن خودروها را یک حرکت مثبت دانست و گفت: ستاره دادن بر اساس کیفیت، روشی است که در همه جای دنیا استفاده میشود.
وی در گفتوگو باخبرنگار گروه اقتصادی آنا ادامه داد: ارزیابی خودرو یک مسئله کیفی است و به راحتی با واحدهای موجود قابل اندازهگیری نیست. در ضمن روش پیشین که در آن به خودروها نمره منفی داده میشد، خیلی مناسب رتبهبندی کیفی نبود و مساله کیفیت باید با واحدهای مثبت درجهبندی شود.
کاکائی کیفیت را یک مسئله نسبی عنوان و اضافه کرد: معمولا موسسات استاندارد واحد این بحث نمیشوند و بیشتر کیفیتسنجی توسط سازمانهای مردمنهاد و شرکتهای خصوصی که کار آماری انجام میدهند و مردم آنها را قبول دارند، بررسی میشود.
این استاد دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: پدیده ستاره دادن به محصولات را حتی در سایتهای ایرانی هم میبینیم ولی مسئلهای که برای مردم اهمیت دارد، قابل اعتماد بودن این امتیازدهی است.
وی تاکید کرد: با این تفاسیر بهتر بود که این کار را یک نهاد مستقل انجام میداد اما با توجه به اینکه این ستارهها ممکن است بعدا توسط یک شرکت خریده شود، امتیاز دهی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا توابع آن اتفاق مثبتی است؛ البته در صورتی که شرط امانت را حفظ و در سالهای آینده اعتماد مردم را جلب کند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، در مورد اینکه آیا تعداد پنج ستاره برای بررسی خودروها کافی است یا نه گفت: مساله ستارهدار شدن برای خریداران و کاربران خودرو بسیار ساده و قابل درک است و در مواردی که در این ستارهها به جای 3 یا 4 مثلا 3.5 ستارهگذاری شود فقط باعث گیجتر شدن خریدار میشود. ضمن اینکه همیشه اطلاعات جزئیتری از این خودروها موجود است که از سوی خریداران قابل بررسی خواهد بود.
در جدول پایین تعداد ستارههای خودرهای داخلی مشخص شده است.
انتهای پیام/