دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علوم پزشکی واحد ارومیه در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد

الزامات گسترش و تصویب رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی

چهارمین رشته محل پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به تایید نهایی شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و تصویب شد. معاون علوم پزشکی واحد ارومیه از الزامات توسعه و تصویب رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی سخن می‌گوید.
کد خبر : 60865

به گزارش خبرنگار آنا، بعد از ماه‌ها فعالیت، آماده کردن زیرساخت‌ها، انجام هماهنگی و سیر مسیر اداری، رشته کار‌شناسی ارشد پرستاری گرایش داخلی – جراحی واحد ارومیه به تایید نهایی شورای گسترش وزارت بهداشت رسید و از طریق مدیرکل نظارت وزارت بهداشت بر دانشگاه‌های آزاد اسلامی به این واحد دانشگاهی اعلام شد. این مقطع و رشته فقط در سه دانشگاه آزاد در کل کشور وجود دارد.


با تایید و تصویب این رشته با دکتر صالح سلیمی معاون علوم پزشکی واحد ارومیه به گفت‌وگو نشستیم و او به سوالات خبرنگار آنا در باره رشته مصوب این‌گونه پاسخ داد:


مهیا کردن امکانات آموزشی، هیات علمی، فیلد بالینی و بیمارستانی و درمانگاهی، تجهیز آزمایشگاه‌ها، نیروی انسانی و... دقیقا باید منطبق بر معیارهای وزارت بهداشت و درمان باشد. هر یک از این مراحل خود می‌تواند ماه‌ها و سال‌ها - مثلا جذب هیات علمی که در حوزه پزشکی بسیار کمیاب است! - طول بکشد.


بعد از این مراحل فایل درخواست رشته به معاونت پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارسال می‌شود و پس از بررسی‌های کار‌شناسی و تایید نداشتن ایراد به شورای گسترش معاونت پزشکی می‌رود و در صورت تصویب فایل به وزارت بهداشت و درمان ارسال می‌شود. در این مرحله امکان این هست که بازرسان خود دانشگاه از سازمان مرکزی برای بازدید به واحد مربوطه اعزام شوند. در وزارت بهداشت هم پس از بررسی‌های کار‌شناسی فایل به بورد تخصصی رشته مربوطه ارسال می‌شود و در صورت نبود ایراد باید هماهنگی انجام شود تا دبیر بورد رشته و تعدادی از اعضاء بورد تخصصی از امکانات واحد بازدید کنند.


امکان رد درخواست یا درخواست انجام اصلاحات و تامین امکانات در این مرحله هم وجود دارد. نهایتا پس از بازدید بورد تخصصی و در صورت تایید امکانات واحد، مسئولان دانشگاه به وزارتخانه فراخوانده می‌شوند و نطرات هیات بورد به آنان اعلام می‌شود که بیشتر وقت‌ها انجام برخی اقدامات ضروری و ارسال نتایج برای بررسی مجدد هست و اگر همه این مراحل درست و بدون سکته! انجام شد نهایتا پرونده در شورای گسترش وزارت بهداشت طرح می‌شود و در صورت تصویب نهایی برای یک دوره یکساله مجوز جذب دانشجو در آن رشته و مقطع به تعداد بیسار اندک صادر می‌شود.


توسعه آنی رشته‌ها در حوزه علوم پزشکی میسر نیست و مراحل مختلف آن باید طی شود. در صحبتی که با جناب آقای دکتر ابطحی معاون محترم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی داشتم ایشان از اینکه ما در واحد ارومیه توانسته‌ایم در عرض چند ماه این مراحل را طی کنیم اظهار شگفتی و خوشحالی کردند و گفتند که برخی درخواست‌ها برای همین رشته و مقطع بیش از دو سال است که در دست بررسی است و منجر به نتیجه نشده است. مثلا درخواست واحد مشهد، اصفهان و خیلی از مراکز استان‌های دیگر.


* برای حل مشکل چکار باید کرد؟


- اولا همت واقعی و پیگیری مجدانه و هوشمندانه می‌خواهد و فقط خواستن کافی نیست. حتما لازم است این کار‌ها از طریق مدیران و افراد وارد به موضوع و دارای بینش کامل پیگیری شود. انجام کارهای صوری فایده‌ای نخواهد داشت. ثانیا امکانات اعم از آموزشی، آزمایشگاهی، بیمارستانی، هیات علمی و کادر اداری باید آماده باشد. اینکه ما اینها را آماده خواهیم کرد مورد قبول هیات بورد وزارت بهداشت و درمان واقع نخواهد شد. ثالثا حوصله و صبر و پیگیری بدون خستگی لازم است و در هر مرحله اگر ایرادی وارد شد، باید تصحیح شود. چهارم اینکه به یاد داشته باشید این رشته‌ها بویژه رشته‌های دکترا الان هیچکدام صرفه اقتصادی و مالی ندارند و همه ضررده هستند. شاید بپرسید پس برای چه دنبال این رشته‌ها برویم؟ واقعیت آن است که گاهی به خاطر درخواست‌های فراوان مردم منطقه، نیاز جامعه و جوانان، گاهی به خاطر اصرار مقامات منطقه‌ای، گاهی برای حفظ پرستیژ و... این رشته‌ها درخواست می‌شود.


* در بحث تعامل با دولت، همراهی‌ وزرات بهداشت و درمان با دانشگاه آزاد اسلامی چطور است؟


-هم ما و هم دوستان وزارت بهداشت، نگران سلامتی مردم هستیم. به همین خاطر، بر تربیت کیفی‌تر دانشجویان این حوزه، تعهد داریم و خود را موظف می‌دانیم که برخی واحدهای استان را به لحاظ کیفیت ارتقای بیشتری بدهیم و شاخص‌های استاندارد علمی را بیش از قبل، در نظر داشته باشیم. در این میان نکته ای وجود دارد و آن اینکه این شاخص‌ها باید برای تمام نهادهای علمی و دانشگاهی، در نظر گرفته شود تا خدای ناکرده این احساس وجود نداشته باشد که این نظارت به میزان کمتری در دانشگاه‌های بخش دولتی، وجود دارد. به هر حال، کمبود مراکز مهارت‌های بالینی، آزمایشگاهی و ... برای هر دو بخش دانشگاه‌های آزاد و دولتی وجود دارد. بنابراین انتظار می‌رود اینگونه نباشد که احساس شود از سوی برخی مسئولان، معیارهای دوگانه‌ای برای یک موضوع واحد، در نظر گرفته شده است.


نکته دوم موضوع تعهدات خدمتی فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکترای رشته‌های علوم پزشکی در کشور است. وزارت بهداشت اصرار دارد که این تعهدات حتما باید در بیمارستان‌ها یا دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت اجرا شود ولی طبق آنچه در قانون ذکر شده،فقط بر «در داخل کشور» بودن آن، تصریح شده است. به همین خاطر، تفسیر ناصوابی در این میان وجود دارد که ناخواسته، در خصوص جذب هیات علمی در برخی واحدهای دانشگاهی ایجاد مانع کرده است. در خاتمه آنکه، اگر وزارت بهداشت و درمان خواهان سپردن آموزش به بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است چه دانشگاهی، سازمانی، بیمارستانی و... چه سازمان آموزشی و علمی‌ای آماده‌تر و بهتر از دانشگاه آزاد اسلامی برای بخش‌های دانشگاهی، بیمارستانی و سازمانی وجود دارد؟ برای همین درخواست داریم اجازه دهند دانشگاه آزاد اسلامی نیز، تعهد خدمت جذب کند تا هم مشکلات آموزشی و کمبود هیات علمی برخی واحد‌ها و رشته‌ها خیلی سریع‌تر، حل شود و هم توسعه رشته‌های علوم پزشکی در کشور، عملیاتی و اجرایی شود تا نیازهای ایران عزیزمان در بخش سلامت و بهداشت، بیشتر از قبل تامین شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته