نانو؛ یکی از پایههای انقلاب صنعتی چهارم
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، علیمحمد سلطانی در نخستین کارگاه مسابقه روزنامهنگاری علم جایزه مصطفی(ص) با موضوع مرجعیت علمی بیان کرد: پیشبینی می شود فناوری نانو تا سال ۲۰۵۰ همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری ارائه شده و نانو با فناوریهای دیگر همگرا شود؛ مثلا فناوری زیستینانو یا الکترونیک و فناوری ارتباطات و اطلاعات. همچنین نانو یکی از پایههای انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.
چرخه سیاستگذاری در حوزه نانو شامل سه مرحله
وی در ادامه به شرح چرخه سیاستگذاری در حوزه نانو پرداخت و ادامه داد: این چرخه شامل تدوین، ارزیابی و اجرا است. در مرحله تدوین ما مطالعات زیادی انجام داده و فعالیت کشورهای مختلف را پایش کردیم. بر این اساس توانستیم به مسئولان توضیح بدهیم فناوری نانو و جایگاه آن در آینده دنیا کجا قرار دارد.
مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تصریح بر اینکه برنامه تدوین شده هر سه سال یک بار بازبینی میشود، اظهار کرد: تحولات علمی در دنیا به سرعت در حال وقوع است و این امر باید در برنامه لحاظ شود. فناوری را نمیتوان فقط با یک جنبه بررسی کرد و چرخه را باید از آموزش تا بازار همه جانبه دید. ضمن اینکه متوجه شدیم برنامههای ملی بهتر است به صورت چندمرحلهای اجرا شوند.
سلطانی در ادامه به مرحله اجرای این سیاستها پرداخت و گفت: در این مرحله ایجاد ساختار مناسب، تشکیل بانک اطلاعاتی و ثبت سوابق فعالیت و حمایتها، فعالسازی امکانات موجود به جای ایجاد موسسات و زیرساختهای جدید، رتبهبندی نهادهای مختلف برای ایجاد رقابت سالم بین آنها، نگاه تشویقی به بودجه توسعه فناوری نانو از راه جذب بودجههای تخصصی و ترویج و اطلاعرسانی به گروههای مختلف جامعه با ابزارهای متنوع مد نظر ما بود.
وی در مورد ارزیابی برنامهها نیز گفت: اندازهگیری شاخصها و انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه و بازبینی برنامهها هر سه سال یک بار برای ما بسیار مهم بود تا سیاستگذاریها را بتوانیم به درستی ارزیابی کنیم.
دستاوردهای نانو در زمینههای مختلف
سلطانی در مورد دستاوردهای نانو ابتدا به حوزه ترویج پرداخت و گفت: تشکیل باشگاه دانشآموزی نانو از سال ۸۷ راه افتاد و تاکنون یک میلیون و ۲۸۷ هزار دانشآموز را آموزش داده است؛ ضمن اینکه ۸۸ آزمایشگاه در کشور تجهیز شده است.
به گفته سلطانی همچنین در این مدت ۶۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ نفر دکتری مرتبط با نانو دانش آموخته شدهاند. ۱۵۷ دوره و برنامه آموزشی اجرا شده، ۱۵۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و ۲ هزار عضو هیئت علمی در این زمینه فعالیت میکنند.
وی همچنین به المپیاد دانشآموزی نانو و مسابقه دانشجویی نانو اشاره کرد و گفت: روند انتشار مقالات نانو در ایران از سال ۲۰۰۱ و ۱۰ مقاله در سال به بیش از ۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ رسید. رتبه ایران هم در ماه مه ۲۰۲۱ بعد از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم است. ۲۴ درصد کل پتنتهای خارجی ایران در این زمینه است.
مسابقه روزنامهنگاری علم جایزه مصطفی(ص) با هدف توانمندسازی علاقهمندان به نگارش یادداشتهای تحلیلی و تشکیل اجتماعی از تحلیلگران رسانهای در حوزههای علمی طراحی شده است. شرکتکنندگان در این دوره طی دو روز، ضمن آشنایی با موضوعات مسابقه، اصول اولیه روزنامهنگاری علم و یادداشتنویسی تحلیلی را در قالب کارگاههای آموزشی فرا گرفته و منتخبان دوره به طور حرفهای به یادداشت نویسی تحلیلی خواهند پرداخت.
مسابقه روزنامهنگاری علم جایزه مصطفی(ص) دارای مزایایی چون اهدای جوایز نقدی به بهترین یادداشتها، کسب مهارتهای رسانهای، انتشار یادداشتها در معتبرترین خبرگزاریها و مجلات علمی و عضویت منتخبان در شبکه نویسندگان بنیاد مصطفی(ص) است.
انتهای پیام/۴۰۲۱/
انتهای پیام/