دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1394 - 09:37

پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو مارهای سمی آبزی را به ساحل کالیفرنیا کشاند

متخصصان محیط‌زیست دلیل رویت مارهای سمی آبزی در ساحل کالیفرنیا را تغییرات آب و هوایی می‌دانند.
کد خبر : 60596

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک تایمز، در دو ماه اخیر گونه‌ای از مار سمی آبزی در دو ساحل کالیفرنیا، هزاران کیلومتر دورتر از زیستگاه معمول خود در استرالیا، دیده شده است. افرادی که در ساحل حضور داشتند، گزارش‌هایی مبنی بر رویت نوعی مار آبزی با شکمی زرد رنگ یا «Pelamis platura» کرده‌اند. این نوع مار که به طور معمول در آب‌های گرمسیری، تقریبا 200 مایلی جنوب سیدنی، زندگی می‌کند پس از تحمل آب و هوایی توفانی به این ساحل رسیده است.


به گفته راس سدلیر، یک محقق در زمینه خزندگان از موزه استرالیا، مارها احتمالا به دلیل پشت سر گذاشتن دریاهای خشن و راه طولانی ضعیف شده‌اند. رویت این مارها در کالیفرنیا بسیار نامعمول است و دانشمندان متعقدند این اتفاق مربوط به تغییر الگوهای آب و هوایی است. لازم به توضیح است که این منطقه، شمالی‌ترین چشم‌انداز ساحل اقیانوس آرام به حساب می‌آید.


گرگ پاولی، خزنده شناسی در موزه تاریخ طبیعی لس آنجلس، در این‌باره می‌گوید: «پدیده‌ای که شاهد آن هستیم، حرکت مارها به شمال به دلیل پدیده ال‌نینو است. این موجودات در حال تجربه حداکثر میزان گرمایی هستند که می‌توانند تحمل کنند. آنها برای غذا یا در جست‌وجوی آن به اینجا نیامده‌اند».


پدیده ال‌نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. به عبارت دیگر ال‌‌نینیو یک رخداد اقلیمی کلان است که بر اثر رها شدن انرژی انباشته‌شده در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه‌ اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.



مارهای کالیفرنیا در تاریخ 15 اکتبر در ساحل سیلور استرند واقع در آزنارد و 12 اکتبر در ساحل ایالت بولسا چیکا واقع در ساحل هانتیگتون پیدا شدند. تنها بار دیگری که این نوع مار در کالیفرنیا دیده شده بود به سال 1972 در ساحل سن کلمنت برمی‌گردد.


به گفته دکتر پاولی، هرچند این مار در رده بسیار سمی قرار می‌گیرد اما با وجود فک و نیش‌های کوچکی که دارد، خطر کمی برای انسان دارد. تاکنون هیچ مرگی ناشی از سم مار آبزی شکم زرد ثبت نشده است.


با توجه با احتمال پیدایش بیشتر این مارها در ساحل‌های این منطقه در طی هفته‌های آتی، دکتر پاولی به اهالی کالیفرنیا پیشنهاد می‌کند که در صورت مواجه با یکی از این مارها مودبانه عمل کنند، از مار عکس بگیرند و به موزه اطلاع دهند.


وی در آخر اضافه می‌کند: «اول از همه باید بسیار هیجان‌زده و خوشحال باشیم که چنین مار بی‌نظیر و زیبایی را می‌بینیم؛ افراد انگشت‌شماری در کالیفرنیا شانس دیدنش را دارند. چنین اتفاقی بسیار نادر است».


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته