با تابعیت از ستاد کرونا، وزارت را مدیریت خواهم کرد/ بازنگری سیستم انگیزشی موسسات عالی برای پررنگ کردن نقش دانشگاهها
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تیتر امشب از شبکه خبر ۱۴ شهریور ماه حضور پیدا کرد.
این مقام مسئول در ابتدای این برنامه گفت: با تابعیت از ستاد کرونا به مدیریت وزارت علوم میپردازیم.
وی افزود: بازگشایی دانشگاهها منوط به تصمیم ستاد کرونا است اما تحصیلات تکمیلی برای رسیدگی به پایان نامه و پروپوزال دانشجویان همچنان فعالیت میکنند. برای بازگشایی حضوری نیاز به تصمیم ستاد کرونا داریم. برای بازگشایی غیر حضوری دانشگاهها هم زیر ساختها فراهم هست. بعد از واکسینه شدن دانشجویان برای بازگشایی، منتظر تصمیم وزارت بهداشت هستیم.
وزیر علوم ادامه داد: در ۴ دهه گذشته اتفاقات همچون ترویج علوم تولید علم استاندارد سازی پژوهش پایگاه جهان اسلام دایر شد. همچنین پارکهای رشد و فناوری شکل گرفته است.
وی گفت: برای پررنگ کردن نقش دانشگاهها باید در سیستم انگیزشی موسسات عالی بازنگری شود و افتخارات ملی را صیانت و ارتقا داد که نیازهای جامعه همچون رونق تولید و جهش تولید را به دنبال داشته باشد.
زلفی گل با بیان اینکه در مدیریتم به دنبال ایجاد سیستم هستم ادامه داد: باید بتوان از دانش ثروت ایجاد کرد و دانش آموختگان توان کار آفرینی داشته باشند.
او با بیان اینکه تحقیقات بنیادین در وزارت علوم مورد توجه بوده است، افزود: در پی پیگیری تحقیقات تکمیلی هستیم تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این سمت هدایت شود و سعی دارم با حمایتهای فرابخشی ردیف بودجه و توسعه پایگاه جهان اسلام و قوانین خاصی تدوین و تصویب شود تا نظام پیشنهادی اعمال شود.
وزیر علوم تاکید کرد: اولویت صنایع در پایگاه جهان اسلام ثبت و از مردم خواستار ارسال نیاز خود به پایگاه جهان اسلام هستیم. در این اقدام اساتید با تصویب گروه آموزشی اعلام میکنند چه تعداد دانشجو و از چه مقطعی برای رسیدگی دارند. رسالههای کاربردی در راستای نیاز جامعه ارائه میشود.
زلفی گل عنوان کرد: هم اکنون باید برنامه توسعه هفتم را تدوین کنیم. در عرصههای مختلف کشور باید برنامه را آنالیز کرد . مطالعه فراملی برای این امر استفاده شود تا بتوان مشکلات را برطرف کرد. امیدوارم در روزی پشتوانه هر تصمیم در کشور علم باشد. امیدواریم سازمانها و نهادهای متعدد دانشگاهها را به بازی بگیرند و سوالات خود را برای دانشگاهها ارسال کنند. به باور بنده سیستم مدیریتی کشور با حفظ دستاوردهای علمی باید فعالیتهای مناسب انجام دهند.
زلفی گل درباره اختصاص بودجه برای فعالیتها گفت: نیازی به بودجه اختصاصی نیست بلکه سازمانها میتوانند برای این نوع فعالیتها بودجه اختصاص دهند تا به پروژه ملی تبدیل و نقش دانشگاهها در تصمیمات ملی پر رنگ شود.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: درصد قابل توجهی از نمایندگان مجلس و هیئت دولت دانشگاهی هستند. باید بدانیم هزینه کردن برای علم و دانش از اهمیت برخوردار است. در کلاس ما افراد برجسته و آینده ساز کشور حضور دارند و بنده به عنوان استاد باید با آمادگی بر سر کلاس حاضر شوم. باید باور داشت دانشگاهها نهاد مصرفی نیستند بلکه شیوه پژوهش و حل مساله آموزش داده میشود. باید دیدگاهها به آموزش و این نهادهای علمی تغییر کند.
وی عنوان کرد: بر اساس فرمایش مقاممعظم رهبری باید زبان فارسی مرجع باشد و برای دستیابی به مرجعیت علمی لیست تهیه کرده و بر اساس آن به فعالیت میپردازند. باید بتوان در پایگاه های اطلاعاتی دنیا مقالات را منتشر کرد و از اساتید حمایت کرده و۳۰۰ اساتید کشور مرجع هستند. برای مرجعیت علمی باید با برنامه ریزی عمل کرد. دانشگاهها برنامه بلند و کوتاه مدت داشته باشند. کشورهای اطراف بیش از۶۰۰ میلیون جمعیت داشته و کشور ما میتواند در ارتقای کیفیت علمی منطقه تاثیرگذار باشند. دیپلماسی علمی کشورها را به یکدیگر وصل میکند. برای دیپلماسی یا کشورهای همسایه برنامه داریم.
زلفیگل افزود: بودجه پژوهشی اندک است اما در امور غیر پژوهشی هزینه میکنند. دانشمندان ما در این شرایط فعالیت جهادگونه دارند. برای پیشرفت کشور باید بودجه جی دی پی را ارتقا داد. هماکنون بسیاری از دستگاهها در آزمایشگاه قدیمی است.همانگونه که علم جدید فن آوری جدید ایجاد میکند به تجهیزات جدید هم برای فناوری نیاز است. حاکمیت باید بداند این نوع سرمایهگذاری از اهمیت برخوردار است. برای نسلهای آینده باید نیازهای جدید طراحی کرد.
وزیر علوم ادامه داد: باید نگاه کلان حاکمیت به آموزش وپژوهش تغییر کند. در صورت آگاهی از علم فنآوری میتوانستیم از نور خورشید استفاده کنیم نه سوزاندن نفت و گاز. باید به دنبال مزیت سازی باشیم . یعنی شرایط جدید را ایجاد کنیم. برای مثال از انرژی خورشید کویر استفاده کرد. در قورت باور به علم میتوان کویر را به ثروت تبدیل کرد.
زلفیگل گفت: دانشگاه دانا، دانشگاهی است که هم عقل و هم علم دارد اگر دانشگاهها دانا باشد بیهوده کار انجام نمیدهد و فعالیتها در راستای دانش محور است. دراین صورت دیگر نفت خام به فروش نمیرسد و گاز را نمیسوزانیم. در این شرایط لازم است وزارت نفت بودجه اختصاص داده و از دانشگاهها تحقیقات در این زمینه را خواستار شود. اگر در عرصههای مختلف سرمایه گذاری شود بی شک اساتید و دانشجویان تمامی اهداف را محقق میکنند. برای بازگشایی دانشگاهها باید سالنهای رفاهی ورزشی و آزمایشگاهی را نوسازی کرد.
وزیر علوم گفت: برای ایام پساکرونا آموزش حضوری و مجازی در قالب بسته مورد توجه قرار بگیرد. به گفته او به دلیل کمبود بودجه بسیاری از اساتید توانایی حضور در دیپلماسی علمی را ندارد. هرچند به دلیل شیوع کرونا شاهد شرکت در جلسات آنلاین هستیم اما بسیاری از فرصتهای مطالعاتی باید چهره به چهره باشد.
زلفیگل با بیان اینکه نباید ارتباطات علمی در دنیا قطع شود در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان گفت: یک دانشگاه پویا باید فرزندان و سفیران خود را بعد از فارغالتحصیل رصد کند. هماکنون این مقوله قطع شده و سیستمی برای رصد دانش آموخته وجود ندارد بلکه باید برای این مقوله سیستم ایجاد کرد.
وی گفت: در کشور به مهندسی آمار توجه نشدهاست، امیدواریم در نخستین جلسات بتوان شرایط را برای رصد دانش آموختگان ایجاد کرد. البته این اقدام نیاز به فعالیت فرابخشی دارد تا ارتباط دانشگاه با دانش آموخته قطع نشود.
وزیر علوم با گلایه بر اینکه برای ورزش هزینه میشود اما بیش از ۵۰۰ نهاد علمی و جامعه علمی وجود دارد گفت: انتظار میرود رسانه ملی برای شناسایی این قابلیت در کشور به فعالیت بپردازد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/