دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نجف‌پور در گفت‌وگو با آنا؛

دولت کمکی در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت آموزش مجازی به دانشگاه‌ها نکرد / تحصیل مجازی، فرصتی برای جلوگیری از تعطیلی کامل فرآیند آموزش شد

رئیس واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وظیفه دولت در شرایط کرونایی توسعه شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به خدمات پایه ای با کیفیت برای تقویت آموزش‌های مجازی بود تا دانشگاه‌ها با هزینه کمتر و کیفیت بهتر، آموزش‌های مجازی را به دانشجویان ارائه دهند ولی نبود و ضعف این لوازم، تحقق آنرا ناممکن ساخت.
کد خبر : 605311
عزيز نجف پور

عزیز نجف‌پور آقابیگلو رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار واحد دانشگاه خبرگزاری آنا، چند شاخصه را در بروز ضعف‌های آموزشی دوران کرونا، موثر دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر توسعه شبکه ملی اطلاعات و نبود دسترسی به خدمات پایه‌ای با کیفیت از سوی دولت، عواملی چون نبود سامانه های بومی، پایین بودن سرعت اینترنت، گرانی تجهیزات زیر ساختی و ابزارهای ارتباطی و کم بودن مهارت در استادان و دانشجویان و کارکناندر کاهش کیفیت آموزش مجازی دخیل بوده است.


این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات بتواند در عرصه توسعه شبکه ملی اطلاعات برای تمام ظرفیت کشور با هزینه کمتر و کیفیت بهتر دسترسی به خدمات مورد نیاز کشور را داشته باشد.


وی تأثیر کرونا بر آموزش را هم تهدید و هم فرصتی برای آموزش عالی عنوان کرد و افزود: تعطیلی اجباری کلاس‌های حضوری و کم‌تجربه گی در استفاده از روش‌های جایگزین مجازی ، باعث کاهش کیفیت خدمات آموزشی و تهدیدی برای آموزش شد.


نجف‌پور در ادامه با اشاره به اینکه آموزش مجازی و الکترونیک فرصتی رو به جلو برای آموزش عالی بود ، خاطر نشان کرد: قطعا این آموزش به اندازه آموزش حضوری کیفیت لازم را ندارد ولی اگر تحصیل در بستر الکترونیک و مجازی نبود موجب اختلال و تعطیلی کامل فرآیند آموزش می‌شد.


این مقام مسوول ارتقا کیفیت آموزش‌های مجازی را امکانپذیر دانست و گفت: برای تحقق این امر و به دلیل تکثر روش‌ها و امکاناتی که در آموزش مجازی وجود دارد که آموزش حضوری فاقد آن است باید برخی تحولات در نگرش و ماهیت آموزش مجازی صورت گیرد.


وی تدبیر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت به اکوسیستم آموزشی به مثابه یک دانشگاه مجازی را قابل تقدیر عنوان کرد و افزود: آموزش الکترونیک به مثابه یک روش به شیوه استاد محوری بود در صورتی‌که دانشگاه عناصر متکثری دارد که در فرایند آموزش دخیل است و لذا مواجهه درست با آموزش مجازی نگاه اکوسیستمی است و مجازی دیدن کل دانشگاه است.


رئیس واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاداسلامی در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، مجلات و کتابخانه‌ها و امثالهم سامانه های خود را  در یک معماری واحد توسعه دهد و به سمت دانشگاه سایبری-فیزیکی حرکت کند و در این راستا آموزش مجازی یکی از ارکان دانشگاه سایبری فیزیکی آزاداسلامی است.


نجف‌پور خاطر نشان کرد: هدف اصلی مجازی شدن کل دانشگاه بوده و مواجهه درست با فضای مجازی و استفاده صحیح از ظرفیت‌های این فضای مجازی برای بهره گیری آموزشی در دوران پیشا و پسا کرونا است.


این مقام مسوول افزود: تلاش برای راه اندازی سامانه های بومی برای ذیل نظام معماری دانشگاه سایبری فیزیکی آزاد اسلامی در حال انجام است و از این طریق کیفیت و جامعیت آموزش ها را ارتقا می‌یابد.


وی در مورد اقدامات صورت گرفته توسط این واحد پس از مجازی شدن دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۷۰۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه وادانا که مبتکر آن واحد الکترونیکی است در حال آموزش دیدن هستند.


رئیس واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در پلان نخست، توسعه وادانا در واحد الکترونیکی وجود نداشت و مبتنی بر المنت مدل و ادوبی کانکت (کلاس آنلاین) تلفیق و توسعه یافته و بومی دانشگاه شد.


نجف‌پور خاطر نشان کرد : در پلان بعدی و در حال حاضر از نرم افزار بیگ بلو باتن(سرویس وب کنفرانس با یکپارچگی بالا) استفاده می‌شود که به زودی این سرویس به جای ادوبی کانکت به واحدها ارائه خواهد شد.


این مقام مسوول گفت: در پلان سوم با رویکرد میکرو سرویس، یک سامانه بومی برای دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آوریم که با استفاده از رسورس کمتر و کیفیت بالا خواهد بود و اگر در این محور اشخاصی چه از سوی سازمان مرکزی و بیرون از دانشگاه آزاداسلامی تمایل به همکاری در توسعه این سامانه داشته باشند به همکاری می طلبیم.


وی افزود: طبق ابلاغیه ریاست عالیه دانشگاه دکتر طهرانچی، واحد الکترونیکی به‌عنوان دبیرخانه شورای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی، وظیفه معماری یکپارچه فضای مجازی دانشگاه و پیشبرد دانشگاه سایبری فیزیکی بر عهده دارد و تمامی سامانه های دانشگاه را نیز در این واحد معماری کرده و با کمک معاونت‌ها توسعه می دهیم تا به سمت هدفی که دانشگاه سایبری فیزیکی حرکت کنیم.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب