بررسی اثرات بازیهای ویدئویی بهصورت علمی توسط گروه نوروگیم
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، این گروه با توجه به تجربه برگزاری ایده نوروگیم در کنگره علوم اعصاب سال گذشته، سعی کرد تا این سمپوزیوم را با کیفیت بالاتر برگزار نماید. این سمپوزیوم در دو بخش سخنرانی و نمایش زنده تاثیر بازیهای ویدئویی بر عملکرد مغز برگزار شد.
در بخش سخنرانی سمپوزیوم نوروگیم گروهی از اساتید، متخصص، نخبگان و صاحبنظران در زمینه بازیهای ویدئویی و علوم اعصاب بهره گرفت. اساتیدی که در 2 روز در این سمپوزیوم سخنرانی کردند، شامل دکتر بهروز مینایی، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دکتر سید محمدعلی سیدحسینی، معاون پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مهندس فرزام ملکآرا، سازنده بازی آسمان دژ و فاتح مسابقات بازیهای آنلاین آلمان، مهندس مهدی حق وردی طاقانکی، فعال حوزه نقد و بررسی بازیهای رایانهای، مهندس علیرضا رنجبر شورابی، مهندس برق، فعال و بازیساز موفق در بازار بازیهای شناختی، دکتر هدایت صحرایی، مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، رضا احمدی، مدیر اسرا بنیاد ملی بازیهای رایانهای و حجّتالاسلام و المسلمین حبیب داستانی بنیسی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان رسانه گستر بنیسی میشوند.
با توجه به اینکه اهداف اصلی این گروه بررسی اثرات مثبت و منفی بازیهای ویدئویی بر عملکرد مغز، استخراج شاخصهای مرتبط با آن در جهت ارتقاء سبک زندگی و هویت ایرانی و اسلامی و استخراج شاخصهای مورد نیاز و ارایه آن به بازیسازان جهت تولید بازیهای هدفمند خواهد بود، بنابراین بخش دوم این سمپوزیوم را به صورت عملی برگزار کرد.
بخش مسابقه بازیهای ویدئویی در این سمپوزیوم، با ثبتنام شرکتکنندگان آغاز شد، سپس شرکتکنندگان با پر کردن پرسشنامه مورد نظر در دو بخش تقسیم شدند که گروهی بازی رایانهای شناختی و ایرانی Clash of Brains که توسط «آروند استودیو» ساخته شده را انجام دادند و گروهی بازی خشونتآمیز «مورتال کمبت» را بازی کردند، سپس قبل و بعد بازی تستهای شناختی و بیولوژی از بازیبازها گرفته شد، همچنین بررسی امواج مغزی و بررسی فعالیت مغز از طریق پاسخ های هموداینامیک توسط دستگاه FNEARS (افنیرز) در حین بازی کردن انجام شد.
در روز اختتامیه، مسابقه نهایی با حضور دبیر علمی کنگره، مدیر مرکز علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله، جمعی از اساتید دانشگاههای مختلف و شرکتکنندگان کنگره برگزار شد و به برنده نهایی در هر یک از بازیها یک سکه طلا جایزه از طرف گروه نوروگیم داده شد.
با توجه به اینکه تاثیر بازیهای ویدئویی به شاخصهای متفاوتی از جمله سن، جنس، مدت زمان بازی، نوع بازی و غیره بستگی دارد و اثرات مثبت و منفی بازیهای ویدئویی (حین و بعد از انجام آن) بر روی هر فرد، متفاوت از دیگری است، بنابراین گروه نوروگیم بر آن است که در آینده گامهای فراتری را در زمینه بازیهای ویدئویی جهت ارتقا فرهنگ و سلامت جامعه عزیزمان ایران برداریم.
انتهای پیام/