پیش همایش حکمت اسلامی و تعالی خانواده برگزار شد
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیش همایش حکمت اسلامی و تعالی خانواده به همت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
این پیش همایش ذیل دو نشست برنامهریزی و اجرا شد که نشست اول با محوریت «مسائل خانواده در حکمت اسلامی و تحولات مدرن» و نسشت دوم با محوریت «مبانی معرفتی خانواده» برگزار شدند.
در بخش نخست نشست اول «آسیبشناسی خانواده در بستر تحولات مدرن» توسط سهیلا صادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تبیین شد.
صادقی ضمن نقد نظریه ایدهآلیسم توسعه به نقد ادعای علّی بودن رابطه تحولات مدرن و تغییرات خانواده پرداخت و گفت: تغییراتی که ایدهآلیسم توسعهای مدعی ایجاد آن در خانوادهها هستند شامل تاخیر در ازدواج، کاهش تولد فرزندان، تاخیر در زمان تولد فرزندان، همزیستی مسالمتآمیز بین کسانی که وابستگی عاطفی ندارند و حتی زندگیهای تک زیستی و...است که لزوما تحت عنوان جهانی شدن نباید به جوامع دیگر از جمله جامعه ما منتقل شود.
صادقی عنوان کرد: برخی آسیبها در حوزه خانواده در ایران را نمیتوان به عنوان خانوادهستیزی در ایران قرار داد و هنوز خانواده در ایران جایگاه خود را به عنوان نهادی مقتدر حفظ کرده است.
بخش دوم از نشست اول پیش همایش حکمت اسلامی و تعالی خانواده تحت عنوان عدالت جنسیتی در خانواده و حکمت اسلامی توسط خدیجه ذوالقدر، عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات ارائه شد.
ذوالقدر ضمن اشاره به تاریخچه مطالعات در حوزه تفاوتهای جنسیتی و تمایز نقشها در غرب، جهان اسلام و ایران گفت: در این خصوص باید به وجه تقابل دو گفتمان تفاوت ذاتی زن و مرد و تشابه زن و مردپرداخته شود.
وی با اشاره به مجموعه آیات و روایات در مورد ویژگیهای زن و مرد و تفاوتهای آنها گفت: اسلام قائل به برابری ارزشی و انسانی در عین تفاوت در برخی احکام، حقوق و نقشها است. هر نابرابری ضرورتا ستمآلود نیست و اسلام نابرابری بین زن و مرد را از سر عدالت معطوف به مصلحت فردی و اجتماعی تعریف کرده است.
در بخش دوم پیش همایش با محوریت «مبانی معرفتی خانواده» دو سخنرانی ارائه شد. در سخنرانی اول با موضوع «مبانی معرفتی خانواده در اسلام» مهریزی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم و تحقیقات به تبیین مبانی معرفتی خانواده ذیل عناوین وحدت جوهری زن و مرد، تفاوتهای تکوینی، توجه به کارکردهای لایهای خانواده، تقسیم وظایف بر اساس توانایی و مسئولیتپذیری و در آخر توجه به ازدواج به عنوان معاهده انسانی و نه معامله پرداخت و گفت: وحدت جوهری انسان بر عدم تفاوت بین زن و مرد دلالت دارد در عین حال تفاوتهای تکوینی نباید مورد انکار قرار بگیرد، تفاوتهایی که یکی از کارکردهای آن بقای نسل است.
وی افزود: کارکردهای لایهای چهارگانه برای خانواده وجود دارد که عبارت است از: بقای نسل، ارضای غریزه جنسی، آرامشی که قرآن از آن با عنوان مودت و رحمت یاد میکند و مشارکت در حیات مادی معنوی که اشاره به نقش مکمل زن و مرد در حیات مادی و معنوی دارد. موارد مذکور همین طور تقسیم وظایف بر اساس توانایی با توجه به آیه ۳۴ سوره مبارکه نساء و این مهم که خانواده معاهده انسانی است نه معامله از مبانی خانواده که از غور در آیات قرآن فهم میشود.
در بخش بعدی، نشست دوم با عنوان «نقد مبانی معرفتی فمینسیم اسلامی» توسط محسن بدره، استادیار و عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهراء ارائه و به مرور آثار اندیشمندان حوزه فمینسم اسلامی و نقد و تحلیل آثار پرداخته شد.
بدره، صاحب کتاب «گفتوگویی میان اسلام و فمینسم» ضمن بیان اینکه در آثار این متفکران فمینیست مسلمان الهامبخشی ارزشمندی وجود دارد پژوهشگران را به مطالعه و توجه جدی به متون تفسیری سنتی فراخواند.
انتهای پیام/۴۱۶۲/
انتهای پیام/