دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1400 - 00:00
آنا گزارش می‌دهد؛

کربن نفس زمین را تنگ کرد/ انرژی کاملاً تجدیدپذیر، آخرین تلاش بشر برای حفظ حیات

برای کاهش تأثیرات جهانی تغییرات اقلیمی، کشورها باید میزان انتشار کربن خود را به طرز چشمگیری کاهش دهند و به‌دنبال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار باشند.
کد خبر : 593920
انرژی تجدیدپذیر

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تأمین انرژی کافی همواره یکی از نگرانی‌های اصلی کشورهای سراسر جهان بوده است. درواقع با توجه به افزایش جمعیت، کشورها در آینده امکان دارد با مشکل تأمین انرژی کافی مواجه شوند. از طرفی نیز آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی و تغییرات اقلیمی موجب شده کشورها به دنبال انتقال انرژی باشند و از انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار استفاده کنند.


برای کاهش تأثیرات جهانی تغییرات اقلیمی، کشورها باید میزان انتشار کربن خود را به طرز چشمگیری کاهش دهند، یا حتی بهتر انتشار را کاملاً متوقف کنیم. ازاین‌رو بسیاری از کشورها نیاز دانسته‌اند سوخت‌های فسیلی را به انرژی‌های تجدیدپذیر یا سبز تغییر دهند و برای این کار برنامه‌ریزی و سازوکار مشخصی را مشخص کرده‌اند.





بیشتر بخوانید:


چالش صنعت «آی‌تی» با مصرف برق/ لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای دستیابی به اینترنت پایدار


تلاش روسیه برای دستیابی به انرژی فناناپذیر/ از پتر کبیر تا پوتین به دنبال افزایش منابع طبیعی


کشورهای برتر جهان در «انتقال انرژی» را بشناسید





درحالی‌که اکثر ما در خانه‌هایی زندگی می‌کنیم که انرژی آنها از ترکیبی از منابع همچون زغال‌سنگ و باد تأمین می‌شوند، آیا این امکان وجود دارد که روزی همه‌چیز فقط از منابع انرژی تجدیدپذیر باشد؟ آیا داشتن انرژی کاملاً‌ تجدیدپذیر برای یک کشور عملی است؟


انرژی تجدیدپذیر چیست؟


انرژی تجدیدپذیر از منابعی به دست می‌آید که به‌سرعت دوباره جایگزین می‌شوند. این امر از سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال‌سنگ مستثنا است زیرا ساخت آنها میلیون‌ها سال به طول می‌انجامد. همچنین از انرژی هسته‌ای نیز مستثنا است زیرا در آن از اورانیوم استفاده می‌شود که قابل‌تجدید نیست. انواع منابع انرژی باقی‌مانده عبارت‌اند از: زمین‌گرمایی، خورشیدی، آبی، بادی، جزر و مد و زیست‌توده. بیشترِ این نوع نیروها به انرژی خورشید متکی هستند، درحالی‌که جزر و مد به نیروی جاذبه ماه متکی است. این نوع منابع انرژی «تجدیدپذیر» تلقی می‌شوند زیرا در آینده نزدیک تمام نمی‌شوند.


پروفسور «شیائو یو وو» متخصص سیستم‌های انرژی از دانشگاه MIT می‌گوید: زمین ۲۳ هزار تراوات انرژی خورشیدی دریافت می‌کند، درحالی‌که مصرف انرژی جهانی ۱۶ تراوات است. بنابراین حتی اگر فقط ۰.۰۷ درصد از انرژی خورشیدی را جذب کنیم «انرژی کاملاً تجدیدپذیر» می‌تواند امکان‌پذیر باشد.


کربن نفس زمین را تنگ کرد/ انرژی کاملاً تجدیدپذیر، آخرین تلاش بشر برای حفط حیات


چگونه می‌توان فهمید استفاده ۱۰۰ درصدی از «انرژی تجدیدپذیر» امکان‌پذیر است؟


در سال ۲۰۱۷ «مارک یاکوبسون» و همکارانش از دانشگاه استنفورد مقاله علمی منتشر کردند که در آن نقشه راه ۱۳۹ کشور برای تحول به استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر ترسیم شده بود. پروفسور یاکوبسون، متخصص انرژی‌های تجدیدپذیر و اقلیم‌شناسی می‌گوید این مقاله همراه با بسیاری از مطالعات دیگر ازجمله ۳۰ مطالعه بررسی‌شده که توسط بیش از ۸۵ نویسنده و ۳۵ منتقد انجام شده، نشان می‌دهد تطبیق تقاضا با عرضه ۱۰۰ درصدی سیستم‌های تجدیدپذیر انرژی امکان‌پذیر است.


چنین مطالعاتی بر اساس مدل‌هایی است که سناریوهای آینده را پیش‌بینی می‌کنند و سیستم‌های مختلف قدرت را آزمایش می‌کنند تا ببینند آیا قادر به تأمین نیازهای انرژی هستند یا خیر. همانند هر نوع مدل‌سازی، تخمین صحیح همه پارامترها نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.


با توجه به اینکه پیش‌بینی این امر سخت است که چه سیستم‌های نیرویی در آینده عملی و کاربردی خواهند بود، بین دانشمندان این بحث وجود دارد که آیا ممکن است علاوه بر انرژی‌های تجدیدپذیر، از برخی از سوخت‌های فسیلی استفاده شود یا خیر.


چالش‌های استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدید پذیر چیست؟


در حال حاضر نمونه‌هایی از مناطق که ۱۰۰ درصد با انرژی تجدید پذیر کار می‌کنند وجود دارد. برای مثال دو سال پیش اخباری در مورد بزرگ‌ترین ایالت اتریش که ۱۰۰ درصد برق تجدیدپذیر استفاده می‌کند، وجود داشت. همچنین برای یک روز خاص در برخی کشورهای دیگر اروپایی، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از نیاز آن کشور انرژی تولید کردند. بااین‌حال برخی از افراد نگران‌اند که آیا می‌توانیم برای تقاضای مداوم خود به انرژی‌های تجدیدپذیر اعتماد کنیم یا خیر.


کربن نفس زمین را تنگ کرد/ انرژی کاملاً تجدیدپذیر، آخرین تلاش بشر برای حفط حیات


«اوژن پرستون» متخصص انرژی‌های تجدیدپذیر از انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک آمریکا می‌گوید: هر چند وقت یک‌بار در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کمبود انرژی مشاهده می‌کنید. این بدان دلیل است که باد و خورشید برخی روزها تولید انرژی کمی دارند. اگر یک روز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را از دست بدهید، مجبورید ژنراتورهای گاز را آتش بزنید تا تقاضا را برآورده کنید! این مسئله باید توسط راه‌حل‌های ذخیره انرژی رفع شود.


علاوه بر این موانع غیر فنی نیز در راه استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد. درواقع شرایط باید ازلحاظ سیاسی، بودجه، محرک‌های سازمانی، اقتصادی، حاکمیتی و غیره فراهم باشد.


نتیجه


علی‌رغم برخی بحث‌ها اکثر کارشناسان موافق این هستند که استفاده و عملیاتی کردن ۱۰۰‌درصدی انرژی تجدیدپذیر امکان‌پذیر است. همه کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که تغییر مسیر بزرگ در مصرف سوخت‌های فسیلی نه‌تنها عملی است بلکه برای کند کردن اثرات تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت ضروری نیز است.


انتهای پیام/۴۱۱۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته