رؤیایی که بر باد رفت/ ایده خودروهای «کاملاً خودران» شاید وقتی دیگر
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، صنعت خودروسازی به لطف فناوریهای نوینی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و 5G به پیشرفتهای بزرگی دست یافته است. ظهور خودروهای برقی و در پی آن اضافهشدن سیستمهای رانندگی خودکار در دهه گذشته این صنعت را بیشازپیش هوشمندتر کرده است. اما در سالهای اخیر ایده و اجرای طرح خودروهای کاملاً خودران شکلی جدی به خود گرفته و برخی شرکتها بهصورت تخصصی روی آن کار میکنند. طبق قوانین سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) خودروهای کاملاً خودران، اتومبیلهایی از سطح پنجم هستند که به هیچگونه مداخله انسانی نیاز ندارند.
اما آن قدری که این ایده سروصدا کرده، تاکنون در عمل چندان موفق نبوده است. قرار بود تا سال ۲۰۱۸ وسایل نقلیه «کاملاً خودران» بر جادههای جهان مسلط شوند. اما این اتفاق نیفتاد و مسئولان به ما گفتند که این خودروها تا پایان سال ۲۰۲۰ در جادهها خواهند بود. اما این اتفاق بازهم نیفتاد و مسئولان گفتند بهزودی این طرح عملی خواهد شد!
به نظر میرسد اکنون متخصصان رویکرد عملگرایانهتری دارند. طبق گزارشی که اخیراً از والاستریت ژورنال منتشر شده، بسیاری از کارشناسان علوم کامپیوتر معتقدند که ما حداقل یک دهه با اتومبیلهای کاملاً خودران و بدون راننده فاصله داریم و برخی حتی معتقدند که ممکن است هرگز به آن نقطه نرسیم.
مشکل بزرگ
حل فناوری خودروی بدون راننده در حقیقت یک چالش دشوار است. همانطور که ایلان ماسک (مدیر خودروسازی تسلا) میگوید، بخش عمدهای از هوش مصنوعی دنیای واقعی باید حل شود تا طرح سیستم خودکار و بدون نظارت اجرایی شود، زیرا کل سیستم جادهها برای شبکههای عصبی بیولوژیکی با تصاویر نوری طراحی شده است. علیرغم این ارزیابی، ماسک همچنان ایده بیاساسی را مبنی بر اینکه ویژگی «رانندگی تمامخودکار» (Full Self Driving) تسلا در آستانه تبدیل اتومبیلهای این شرکت به خودروهای کاملاً خودکار است، تکرار میکند. «رانندگی تمامخودکار» (FSD) یک ویژگی قدرتمند کمککننده به راننده است، اما هرچقدر شواهد را بررسی میکنیم، بازهم هیچ نشانهای از نزدیک شدن تسلا به ویژگی رانندگی تمامخودکار نسبت به دیگر شرکتها وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اتومبیلهای خودران؛ فناوریای که انسان مدرن از آن استقبال نکرد
«شبکههای زایای دشمن گونه» (GAN)
در سال ۲۰۱۴، یادگیری عمیق باعث انفجار محبوبیت بسیاری از دانشمندان علوم کامپیوتر ازجمله «ایان گودفلو» شد. کار وی در زمینه توسعه و تعریف «شبکههای زایای دشمن گونه» (GAN) (یک شبکه عصبی که به هوش مصنوعی کمک میکند تا با عمل بهعنوان تولیدکننده و تفکیککننده، خروجی تولید کند) به نظر میرسید تقریباً هر گونهای از خودمختاری توسط الگوریتمها و شبکههای عصبی قابلدستیابی است.
«شبکههای زایای دشمن گونه» (GAN) مسئول بسیاری از شاهکارهای شگفتآور انسان مانند «دیپ فیک» (DeepFakes) هستند که هوش مصنوعی مدرن قادر به انجام آنهاست. ظهور یادگیری عمیق مدرن مانند موج فزایندهای عمل کرد که زمینه تحقیقات هوش مصنوعی را از بین برد و تقریباً یکشبه گوگل، آمازون و مایکروسافت را به اولین شرکتهای هوش مصنوعی تبدیل کرد. طبق گفته کارشناسان، اکنون پیشبینی میشود هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۸ نزدیک به یک تریلیون دلار ارزش داشته باشد.
وقتی همه کارهایی را که یک راننده انسانی باید انجام دهد تصور میکنید (از توجه به محیط اطراف خود گرفته تا پیمایش و کنترل وسیله نقلیه) بهسرعت مسئله طراحی دهها (یا صدها) سیستم «هوش مصنوعی محدود» (Narrow AI) مطرح میشود. درواقع یک خودروی هوشمند صدها سنسور و الگوریتم دارد که هرکدام وظیفه خاصی انجام میدهند و عدم عملکرد دقیق هرکدام از آنها میتواند مشکل آفرین باشد.
مشکلات و نقایص خودروهای خودران موجود
اگرچه چندین خودروساز در دنیا (ازجمله تسلا) مدعی هستند خودروهای آنها به سیستم رانندگی خودکار مجهز است و افراد میتوانند در جادهها از آن استفاده کنند، اما تاکنون مشکلات مختلفی برای آنها به وجود آمده و این فناوری را زیر سؤال برده است. برای مثال اخیراً ایمنی خودروهای تسلا به خطر افتاد و دو مهندس امنیت شبکه توانستهاند با شناسایی نقاط ضعف و خلأهای امنیتی به آن نفوذ کرده و با استفاده از پهپاد کنترل یکی از خودروهای تسلا را که در حالت پارک قرار داشت به دست بگیرند.
علاوه بر این تحقیقات جدید نشان داده افراد سیاهپوست بیشتر در معرض خطر تصادف با خودروهای خودران هستند. اخیراً یکی از سازمانهای مسئول در حوزه حملونقل و ترافیک انگلیس اعلام کرد الگوریتم اتومبیلهای خودران هنوز کامل نیست و همین موضوع باعث میشود حسگرهای این وسایل نقلیه نتوانند گروههای مختلفی از عابران پیاده نظیر افراد سیاهپوستان و معلولان حرکتی را بهدرستی تشخیص دهند.
در موردی دیگر نیز، در اثر تصادف یک دستگاه خودروی تسلا با یک درخت در تگزاس، دو مرد ۵۹ و ۶۹ ساله جان خود را از دست دادند. تحقیقات پلیس نشان داد هیچکدام از این دو نفر پشت فرمان نبودهاند و سیستم خودران کامل (Full Self-Driving) فعال بوده است.
در آینده چه اتفاقی میافتد؟
اختراع و توسعه یک «هوش مصنوعی عمومی» احتمالاً یک کاتالیزور اصلی برای حل مسئله اتومبیلهای بدون راننده خواهد بود. هوش مصنوعی عمومی تنها راه دیگری برای گفتن این امر است که «هوش مصنوعی قادر به انجام هر کار نسبی است که انسان میتواند انجام دهد»، اما تاکنون ظهور هوش مصنوعی عمومی همچنان بهعنوان یک فناوری در آینده دور باقی مانده است.
در آینده نزدیک میتوان تنها انتظار توسعه پیشرفتهای کنونی را داشت. فناوری رانندگی خودکار با سرعت مناسبی در حال توسعه است و مطمئناً خودروهای آینده ایمنتر و پیشرفتهتر از امروز خواهند بود. اما دلایل کمی وجود دارد که بتوان از آنها بهزودی در شهرها استفاده کرد. بهاحتمالزیاد طی چند سال آینده مناطق خاصی در شهرهای بزرگ جهان و نیز بزرگراههایی برای خودروهای بدون راننده تعیین میشود و شاهد استفاده از آنها خواهیم بود، اما این امر «عصر خودروهای بدونراننده» را بشارت نخواهد داد. هیچ نشانهای وجود ندارد که خودروسازان حتی در پنج سال آینده به توسعه یک خودروی مصرفی مجهز به «رانندگی تمام خودران» نزدیک شده باشند. و این امر نشاندهنده این است که حداقل یک دهه یا بیشتر تا دیدن خودروهای مصرفی (که به تولید انبوه برسد و در دسترس همه افراد باشد) که فاقد فرمان یا وسیله کنترل دستی باشد، فاصله داریم.
«اتومبیلهای بدون راننده» لزوماً غیرممکن نیستند، اما پیشرفت آنها بیشتر از الگوریتمهای هوشمند، جستوجوی جامع و بینایی رایانهای طول میکشد. به گفته کارشناسان برای پیشبرد این حوزه، نوع دیگری از هوش مصنوعی، یک رویکرد متفاوت و یک تلاش گسترده زیرساختی نیاز است.
انتهای پیام/۴۱۱۲/پ
انتهای پیام/