دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1400 - 12:01
خدادی مطرح کرد؛

خام‌فروشی اطلاعات مشکل اساسی رسانه‌های علمی کشور/ خبرنگاران باید قبل از تولید محتوای علمی مصداق‌سازی کنند

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ گفت: خبرنگاران تمام رسانه‌های علمی کشور باید پیش از تولید محتوا علمی به موضوع مصداق‌سازی توجه کنند.
کد خبر : 586443
خدادی



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، محمد خدادی در پنجمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) که ظهر امروز در ساختمان معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: کارکرد رسانه و تأثیر آن بر علم بسیار راهگشا است. جهان امروز شبیه هیچ دوره‌ای نیست.


وی افزود: جریان رسانه امروز با قدرت علم خود را نشان می‌دهد. یعنی اکنون علم و رسانه رابطه‌ای کاملاً مکمل دارند و در موارد زیادی این دو حوزه به کمک یکدیگر می‌آیند. در گذشته فرایند انتقال پیام زمان زیادی می‌برد ولی اکنون به لطف توسعه علم و ایجاد شبکه‌های اجتماعی هر پیامی با سرعت انتقال می‌یابد.


معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خبرگزاری یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اطلاع‌رسانی است. باید به این سؤال دقت کنیم که چه کسی علم را به دغدغه مردم تبدیل کرده‌ ‌می‌کند؟


خدادی عنوان کرد: علوم در اقصی نقاط دنیا به هم پیوسته و سرعت تحولات را در این حوزه به شکل چشمگیری افزایش داده است. امروز جهان شاهد انقلابی در حوزه علم و رسانه است. نباید تصویر کنیم کشور ازلحاظ علمی عقب است بلکه سرعت توسعه علم در جهان بسیار زیاد است. اساساً شرایط حاکم معلول ناآگاهی نیست بلکه بر اثر تحولات درونی است.


وی خاطرنشان کرد: وقتی به جزئیات می‌پردازیم دغدغه‌های علمی خود را نشان می‌دهد. حجم گسترده اطلاعات در تمام کره زمین خود دغدغه‌ای بزرگ است. یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های علمی کشور تبدیل منابع علمی به مراجع علمی است. در دوران کرونا منابع علمی به شکل گسترده‌ای افزایش یافته ولی در مراجع علمی با کمبود مواجه‌ایم البته ستاد ملی کرونا تلاش خود را به کار بست که با خبرهای جعلی مبارزه کند.


معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز نمی‌توانیم علم را محدود به سرویس‌های علمی در رسانه‌ها کنیم. تمام حوزه‌ها با علم درگیر هستند و تمامی قدرت رسانه از علم است. اولویت‌های کشورها به‌شدت به توسعه علم کمک می‌کنند. در کشوری مثل عربستان دغدغه علم وجود ندارد و به دلیل واردات گسترده تمامی ابزارهای مورداستفاده خود را وارد می‌کنند.


خدادی ادامه داد: مختصات علمی هر رسانه نیز شاخصه‌ای با اهمیت است. لذا باید ارتباط رسانه‌ها و جامعه در حوزه علم از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد.


وی گفت: دغدغه علم از گذشته‌ وجود داشته و موضوع جدیدی نیست ولی امروز اثر آن در جزئیات زندگی مربوط بیشتر شده است. امروز مخاطب جریان علمی را خود انتخاب می‌کند و دلیل آن نیز گسترش ابزارهای رسانه‌ای است. در گذشته از اطلاعات به مخاطب می‌رسیدم ولی امروز از مخاطب به علم می‌رسیم. یعنی باید قبل از هرگونه تولید محتوا نیاز مخاطب را بررسی کنیم. در فضای رسانه‌ای امروز مخاطب عام وجود ندارد و هرکدام از مردم درک نسبی از علم دارند و اطلاعات پیش از انتقال باید مصداق‌سازی شود. کشور به رسانه‌هایی نیاز دارد که کاربردهای علم را بیان کند. مشکل رسانه‌های علمی خام‌فروشی اطلاعات است.


انتهای پیام/۴۱۴۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته