دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام خسروپناه:

منظومه فکری امام خمینی(ره) یک جهان‌بینی کامل است/ توحید جزء مبانی اصلی نگاه انقلاب اسلامی است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در وبیناری در واحد افغانستان این دانشگاه به تشریح نگاه و منظومه فکری امام خمینی(ره) پرداخت.
کد خبر : 586279
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی



به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با ابتکار دانشگاه‌های ایرانی مستقر افغانستان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور وبینار گرامیداشت سی‌ودومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی به صورت حضوری و غیر حضوری(وبینار) برگزار شد. در این جلسه آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای علمای اهل تشیع، مولوی لطف الله حق پرست از اساتید دانشگاه و معاون شورای اخوت، غلام حسین شیرزاد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، محمد هادی امین ناجی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور و محمد علی میرزایی رئیس اندیشکده جامعة المصطفی به صورت حضوری و وبیناری به سخنرانی پرداختند.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با اشاره به منظومه فکری امام خمینی(ره) گفت: منظومه فکری امام از یک جهان بینی شروع می‌شود. همه نظامات اجتماعی و ایدئولوژی ها(لیبرالیستی، سوسیالیستی، مارکسیستی) مبتنی بر یک جهان بینی است(امانیستی، سکولار). در اندیشه حضرت امام(ره) نظام های اسلامی مبتنی بر جهان بینی توحیدی بوده و توحید مبانی‌ترین مبانی در منظومه فکری امام خمینی است. عمده انسان‌ها خدا را قبول دارند اما کدام خدا؟ خدایی که خالق است یا ربوبیت تکوینی و تشریعی هم دارد؟


وی ادامه داد: بر اساس توحید، در ربوبیت تکوینی ربوبیت تشریعی معنا پیدا می‌کند و در ربوبیت است که اسلام‌شناسی و امام‌شناسی معنا پیدا می‌کند. برخی اسلام جامع‌نگر محمدی را فردی و معنوی می‌دانند. در حالی که اسلام بیان‌گر رابطه با خود، خدا، دیگران، طبیعت، و ماوراء طبیعت است.


خسروپناه تأکید کرد: اسلام 5 نوع رابطه انسان را بیان می‌کند چون اسلام توحید در ربوبیت تشریعی دارد. برخی اسلامشان جامع‌نگر نیست؛ سکولار است. اسلام ناب محمدی اسلام سکولار نیست، اسلام جامع است زیرا ربوبیت تشریعی خداوند ربوبیت جامعی است. اگر کسی اسلام ناقص را بیان کند معلوم است که ربوبیت تشریعی خدا را ناقص بیان کرده است. جهان‌بینی امام(ره)، توحید در خالقیت و ربوبیت تکوینی و تشریعی است و بر اساس آن اسلامی که امام بیان می کند اسلام جامع‌نگر است که از آن در مقابل اسلام آمریکایی به اسلام ناب محمدی تعبیر می‌شود. اسلام متحجرین یا روشن فکرمآبان، اسلامی است که کاری به سیاست نداشته باشد و اسلام جامع‌نگر نیست.


وی افزود: این اسلامی است که آمریکایی ها بدشان نمی‌آید و با آن مشکلی ندارند اسلام حیات طیبه که 5 نوع رابطه را بیان می‌کند؛ اسلامی است که آمریکا با این مخالفت دارد اما ادله عقلی و شرعی با این اسلام مخالفتی ندارد بلکه تأیید می‌کند. بر اساس این جهان‌بینی توحیدی، ولایت مطرح است. ولایت رابطه و پیوند ناگسستنی ولی با مولی علیهم است. بر اساس اصل ولایت امام نظامات اجتماعی را شکل داده است. نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) مبتنی بر ولایت شناسی است که جزء جهان‌بینی اسلامی است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مسئله ولایت و خداشناسی توحیدی اظهار کرد: بر اساس ولایت‌شناسی که از اسلام‌شناسی و جهان‌بینی و خداشناسی توحیدی گرفته شده است نظامات اجتماعی شکل می‌گیرد
امام تأکید می‌کنند که نظامات اجتماعی ما دو رکن دارد اسلام و مردم. اسلام همان توحید در ربوبیت است که احکام را بیان کرده است و احکام فردی و اجتماعی دارد. مردم هم باید حضور در صحنه داشته باشند مشارکت داشته باشند تا اسلام ناب محمدی تحقق پیدا کند؛ اگر مردم نباشند اسلام تحقق پیدا نمی‌کند. لذا امام(ره) به نظام فرهنگ، سیاست، حقوق، اقتصاد، امنیت و دفاع و.. اشاره کرده و پرداخته و عنصر همه این نظام های اجتماعی ولایت است ولایت نیز به معنای احکام اسلام و اراده مردم است البته حضرت امام(ره) برای این که این نظامات اجتماعی تحقق پیدا کند یک نظامات اخلاقی، تربیتی و معنوی را نیز تبیین کرده است که اگر انسان خودسازی نداشته باشد، بنده خدا نباشد اهل معنا و فضایل اخلاقی نباشد نظامات اجتماعی اسلام را هم تفسیر غلط کرده و در آن انحراف ایجاد می‌کند.


وی ادامه داد: بارها از امام می‌شنیدیم تا جوانید خودسازی کنید اگر در جوانی اتفاق نیفتد در میانسالی و پیری نمی‌توانید خودسازی کنید. انسان باید در جوانی بنده خدا شود تربیت بیابد و فضایل اخلاقی را کسب کند. حسادت، کینه‌توزی، رقیت شکنی و تکبر را از صحیفه جانش حذف کند اهل معنویت تهجد، نافله شب، مناجات با خدا، بکاء و گریستن در مقابل معبود باشد. اگر انسانی خودسازی کند در فرهنگ، اقتصاد، مدیریت، سیاست و قضاوت درست عمل می‌کند و اگر انسان هوای نفس خود را کنترل کرد در قضاوت گرفتار وسوسه‌های دنیاپرستان نمی‌شود و حکم خلاف شرع نمی‌دهد. اگر انسانی خود ساخته و بنده خدا باشد قطعا مردم را فراموش نمی‌کند و خود را خادم مردم می‌بیند. اما اگر خودسازی نداشت و غرور و تکبر داشت خدمت به مردم نمی‌کند مردم‌دار نیست و اشرافی‌گری گوهر زندگی او می‌شود.


خسروپناه تأکید کرد: چرا برخی از سیاستمداران مردم‌دار نیستند چون خودسازی نکرده‌اند و ملکات فضیلت را در جان خویش تحقق نبخشیده‌اند و بنده خدا نبوده‌اند. اگر بنده خدا بودند خادم مردم می‌شدند. حضرت امام(ره) بر اساس خداشناسی توحیدی و اسلام‌شناسی جامع‌نگر و ولایت‌شناسی؛ به سراغ نظامات اخلاقی معنوی و تربیت فرد می‌آید و بعد وارد نظامات اجتماعی می‌شود و نظام اقتصاد، مدیریت، حقوق، قضا و امنیت، فرهنگ و... را بر اساس احکام اسلام و اراده مردم دنبال می‌کند. واقعا امام(ره) معتقد به جمهوری اسلامی بود. برخی تصور می‌کردند امام به جهت غربی‌ها، جمهوریت را گفته است. جمهوریت یعنی مردم «لیقوم الناس بالقسط». یکی دیگر از بخش های منظومه فکری امام خمینی اهداف اجتماعی اسلام است. امام می فرماید اهداف اجتماعی اسلام استقلال اسلامی، آزادی اسلامی، عدالت اسلامی، پیشرفت اسلامی و تمدن اسلامی است.


وی افزود: یعنی تمامی نظامات اجتماعی باید به این سمت برود که کشور مستقل باشد، شوری، آمریکا، داعش و... با نفوذ اجانب حکومت نکنند خود مردم حکومت کنند و استقلال داشته باشند. آزادی‌های مشروع، عدالت اسلامی و اگر استقلال و آزادی و عدالت تحقق پیدا کرد؛ کشور پیشرفت می‌کند. در نانوتکنولوژی، بیوتوکنولوژی، در مسائل اقتصادی، مسائل هسته‌ای، سلول‌های بنیادین تولید واکسن، پزشکی و... رشد می‌کنید و بعد می‌توانید تمدن نوین اسلامی را نیز بسازید. منظومه فکری امام(ره) منظومه جامعی از جهان بینی اسلامی، نظامات معنوی و اخلاقی و نظامات اجتماعی است که اهدافش استقلال، آزادی و عدالتی است که منتهی به پیشرفت و تمدن اسلامی می‌شود. منظومه فکری امام(ره) بر اساس قرآن، سنت پیامبر و اهل بیت با روش اهل بیت است. امام حکیم بود یعنی اهل فقه بود، فقیه بود، فیلسوف بود، عارف بود و در یک کلام امام حکیم بود با استدلال عقلی و آیات و روایات مباحث خود را مطرح می‌کرد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: امام از تاریخ هم خیلی استفاده کرد، جریان ها را خوب می شناخت. امام یک جریان‌شناس به تمام معنا بود به نظرم هر عالمی و شخصیتی در کشور خودش باید جریان‌شناسی کشور خود و جریان‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را جریان شناسی کند. نقش دانشگاه ها در این امر خیلی مهم است. من توصیه می‌کنم دانشگاه‌های افغانستان به ویژه اساتید دانشگاه و اساتید حوزه های علمیه چه برادران اهل سنت چه برادران شیعه منظومه فکری امام خمینی را بخوانید. به هر حال بسیاری از این مباحث، هم مباحث جهان بینی، هم مباحث اخلاقی و هم مباحث اجتماعی بین شیعه و اهل سنت مشترک است و اختلافی نداریم. چون همه از قرآن و مکتب نبوی گرفته شده است و اهل بیت هم این موارد را تفصیل و شرح و بسط داده‌اند.


انتهای پیام/4107/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب